hallo , miss dat hier iemand me kan helpen ,
Nu heb ik de vraag,
een wide band Lambda uitlezing toestel dus met apparte lambda in uitlaat ,
kan ik hier uit ook de CO² op afleiden , of berekenen ?
dus of ik dit zou kunnen gebruiken voor co² af te stellen
ik weet dat 4gas tester een lambda waarde kan geven (somige toestellen)
en dat er een berekening is voor lambda waarde ,
dacht van wel want als uw lambda goed staat staat uw co² toch ook goed , of ben ik zo verkeerd
maar of je daadwerkelijk een wide band lambda uitlezing kunt gebruiken voor co² afstelling
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik gebruik zelf een losse wide-band lambda-sonde bij het tunen van auto's.
Als de lambda goed is neem ik maar aan dat co2 ook goed is. Ben daar eigenlijk niet zo in geinteresseerd.
Ik vind het Co percentage veel belangrijker. Dat controleer ik altijd nog even (onbelast stationair en verhoogd toerental) met een Co-meter om het zeker te weten.
Waarom wil je dit doen of waarvoor?
ja ik wil dit weten omdat 1 men co co² afstel apparaat stuk is ,2 ik zoizo een lambda uitlezing wou kopen ,
dus nu zit ik me de vraag , omdat tegenwoordig lambda zeker wide band , de refenrentie is kwa afstelling van mengsel ,
en miss kan je hierdoor men oud groot lomp(sun) vervangen door simpel weg een hand diagnoze toestel en dit dan door lambda te meten
in de uitlaat , anders moet ik toch een nieuwe 4gas tester kopen, was senten kost
maar in belgie voor de belgische autokeuring in NL(apk dus) moeten de auto's voldoen aan hun uistoot ,
en dan kijken ze nog altijd naar de CO² uitstoot als belangrijkste
4gas toestel is beter , zeker op vlak van motor afstelling , maar kan ik dan efectief zeggen dat de lambda uitlezing , een 4gas tester kan vervangen ?
[quote=M.S.C.P.]4gas toestel is beter , zeker op vlak van motor afstelling , maar kan ik dan efectief zeggen dat de lambda uitlezing , een 4gas tester kan vervangen ?[/quote]
NEE. In Nederland is de 4-gas tester zelfs verplicht voor de APK.
Ook zijn er in Nederland eisen ten aanzien van CO en lambda getal maar niet ten aanzien van CO2.
Ik dacht dat in Europa die regels gelijk zijn, dan wel gelijk getrokken gaan worden.
De 4-gas tester berekent het lambda getal door middel van een formule en wisselt niet vaak.
Een breedband sensor reageert onmiddelijk op wisselingen van het mengsel.
De meeste breedband meters die ik gezien heb (ook gerenommeerde) wijken iets af van een geijkte 4-gas tester. Meestal geven ze een iets rijker mengsel aan.
Op de 4-gas tester zie je het Co EN het lambda-getal.
De breedband sensor vertelt je alleen iets over het lambdagetal en niet over CO.
Voorbeeld: CO 5% (veel te hoog) en O2 ook 5% (door lekkage) geeft een lambda getal hoger dan 1 (arm), terwijl het eigenlijke mengsel een lambda getal van onder de 0,9 (rijk) heeft.
ja oldford , ik ben mis met de de benaming co2 , is idd de co dat ik bedoel maar hier spreken we van een co2 apparaat ? miss verkeerd in de volksmond
heb nu net men nieuwe 4gastester binnen , en deze meet ook lambda dus das al mooi ,( en diesel )mooi extra
nu ga ik wel toch nog een wide band lambda lezer bijkopen voor in uitlaat te steken samen met een uitlaatgas temp sensor voor tubro motoren,
om te zien wat deze dan op de baan doet ,
en ondertussen weet ik wat er met men andere (sun ) aan de hand is , iets stom wat gemaakt kan worden , ga em laten maken ,en dan verkopen
vind nogal groot lomp ding en gebruik alleen de 4gastester en onstekingscooplamp
Wide band kun je ook bij turbo's gebruiken.
Als je hem hebt, vergelijk dan eens de waarde met die van de 4-gas tester, weet je de afwijking.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar