Goedemorgen!
Ik vroeg mij af: Op een hete dag parkeer ik de auto. Het koelwater is heet en de ventilator blijft nog een paar minuten draaien. De waterpomp draait op dit moment NIET aangezien deze mechanisch aangedreven wordt door de motor, heeft dit dan wel nut? ( blijkbaar wel anders zit het er niet op, maar ik probeer dit te begrijpen )
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Op een diesel kan het ook gebruikt worden om het roetfilter te koelen als er vlak voor het afzetten van de motor nog geregenereerd werd.
Op wat oudere auto's waar een thermo schakelaar de koelvin stuurt kan het ook voorkomen. De koelvloeistof in de radiateur is/wordt dan warmer als de inschakel temperatuur.
Overigens, sommige auto's hebben een elektriche waterpomp (hoofdpomp of een extra pomp) die tijdens het nakoelen ook draait (voornamelijk om de turbo te koelen).
Betreft een oudere benzinemotor met inderdaad een thermoschakelaar. Maar wordt daadwerkelijk de motor ( koelvloeistof wat op dat moment stilstaat in de motor ) nog gekoeld?
3 jaar
Ja. Koud water is ietsje zwaarder dan warm water. En koelvloeistof is voor een deel water.
Het warme water in de motor zal omhoog stijgen en het water dat gekoeld wordt in de radiateur zakt naar beneden. Daardoor krijg je een kleine stroming, ook door de motor want de thermostaat staat nog open.
Aha! Niet overnagedacht! Zal in mijn geval mogelijk niet zo veel doen ( Betreft een auto waarbij de motor achter in de auto zit, radiateur voor en de leidingen lopen onder de bodem door ( zelfbouw-project )
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar