close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Algemeen: Regelgeving verlichting: zijknipperlichten

Graag een antwoord van iemand die het zeker weet, het liefst een (strenge) APK keurmeester of iemand met een soortgelijke auto.

[b]Zijn zijknipperlichten verplicht op een "lichte bedrijfsauto" (pickup van 4,55 meter) uit 1988?[/b]

Het betreffende voertuig heeft momenteel geen kenteken, maar dit zit wel in de planning. Vandaar dat hij "RDW-waardig" gemaakt gaat worden, dus ook de verlichting. Ik heb veel verschillende websites gelezen en ik weet niet waar ze hun informatie vandaan halen, maar sommige denken het te weten, andere weten het zeker, maar ze zijn het bijna nooit met elkaar eens. Ik stel hier de vraag, omdat ik uit ervaring weet dat e-mailen naar de RDW niet zo zinvol is. Hieronder twee (van vele) voorbeelden van tegenstrijdige berichten:



[u]Artikel 5.3.51 (1-f) van de RDW website waarin ik lees dat het antwoord "nee" is:[/u]

"één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig, indien het voertuig langer is dan 6,00 m dan wel na 31 december 1997 in gebruik is genomen. Richtingaanwijzers aan de voorzijde van het voertuig worden beschouwd als zijrichtingaanwijzers indien het uitgestraalde licht hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het voertuig en 1,00 m zijwaarts"


[u]Artikel "Hoofdstuk5 Afdeling 2 § 10" van een andere website (artikel 5.2.51) waarin ik lees dat het antwoord "ja" kan zijn:[/u]

"één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen. Voor voertuigen die voor 1 januari 1998 in gebruik zijn genomen worden de richtingaanwijzers aan de voorzijde van het voertuig beschouwd als zijrichtingaanwijzers indien het uitgestraalde licht hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het voertuig en 1,00 m zijwaarts"



De laatste betreft weliswaar personenwagens, maar ook op dat onderdeel verschilt de RDW website, waardoor het dus mogelijk is dat het "lichte bedrijfswagen" gedeelte ook ergens verkeerd kan zijn. Uiteraard ben ik geneigd de RDW website te volgen, maar waar komen die andere "misverstanden" dan vandaan? Waarom <1998 in detail beschrijven, als dit toch niet van toepassing is?

Alvast bedankt.



[u]Overigens zijn beide pagina's hier in zijn geheel te bekijken:[/u]

http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/b...

http://www.mx-5owners.nl/techniek/elektr...

Geplaatst door

jvr (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik weet niet of de auto van buiten de EU komt.Als dat zo is ,moet je hem in Lelystad laten keuren.Ik zelf heb 2 Chevy Vans uit Amerika ingevoerd.Bepalend voor de zijknipperlichten bij de keuring is het punt gelegen op 6m en 1m zijwaarts.Dit betekent in bijna alle gevallen dat je lichtjes aan de zijkant moet maken.Het zijn overigens niet de kosten.Ik heb van die kleine vierkante blokjes genomen.Ik ben het overigens met je eens,dat zij bij de RDW echt niet alles weten of mededelen.Dit heeft mij een 2e keuring van 300 euro gekost.Dus gewoon plaatsen.
m.vr.grt.
Ferry

ferdinand 60

9 jaar

Ben toch net bezig met de studie voor het 2 jaarlijkse opfris examen:
->als de pick up langer is dan 6.00 meter is dit verplicht voor de APK. De pick up van jou is korter dus is dit niet nodig

wkhoek 0
badge

9 jaar

Voor de APK zal dit het geval zijn. Maar als je een Ned.kenteken aanvraagt, wordt hij in Lelystad gekeurd.Daar gelden andere eisen.Zo moest ik nieuwe Michelins vervangen door banden met een EU keur.De zijlichten had ik niet gemonteerd.Dat betekende een herkeuring a raison van 300 euro.Mijn Vans hebben overigens een lengte van ongeveer 5 meter.
m.vr.grt.
ferry

ferdinand 60

9 jaar

Bedankt voor de reacties.

Het betreft een Jeep en komt uit Duitsland, die papieren zijn aanwezig. Dus in principe komt hij van buiten de EU, maar is destijds wel goedgekeurd in Duitsland (toen overigens wel met zijrichtingaanwijzers). Helaas waren de voorste zijschermen aan vervanging toe. Deze "nieuwe" exemplaren hadden die gaten er niet in zitten, wat ik graag zo wil houden. Het knipperlicht zit standaard ook al aan de voorkant (stadslicht dat feller wordt, zeg maar, maar het stadslicht kan desnoods tijdelijk losgekoppeld worden zodat alleen het knipperlicht werkt).

Het is misschien slimmer om de lichtjes er gewoon maar bij te maken (omdat duidelijkheid ontbreekt), maar het is nu eenvoudiger om het zo te laten en waarom gaten boren en draden trekken (wat op zich een simpele klus is) als het van de regelgeving niet hoeft?

@Ferdinand: Dat van die maten (6 bij 1 meter) is bekend, maar alleen vanaf 1998. Oftewel: hoe oud waren de Vans?

jvr 0

9 jaar

Het voertuig is 4.55 meter en voor 1998. Ga achter je voertuig staan en dan moet je nog 1.45 meter naar achter en dan 1 meter opzij ,als je dan de voorste knipperlicht(en) goed ziet branden moet dit voldoende zijn.

Mja het blijft moeilijk,de ene controleur vind het goed,de ander niet

ibo 0
badge

9 jaar

Mijn Vans waren van 2002 en 2003.Ik begrijp,dat je verlichting voor nog Amerikaans is.Dat zal je ook moeten veranderen.Stadslicht moet aanwezig zijn en wit en mogen niet als richtingaanwijzers dienen.Ja leuker kunnen zij het maken.
Ferry

ferdinand 60

9 jaar

Ibo,

Het kan dus per controleur verschillen? Ik hoop dat alle controleurs dezelfde regels toepassen, de vraag is, welke regel geldt hiervoor.

Overigens zijn ze niet zichtbaar met deze 6-1 regel, maar of ze nu zichtbaar zijn of niet: hij is van voor 1998, dus niet nodig toch? Zie #1.

@Ferdinand: Voor die bouwjaren is het verplicht (want is na 1997), dus voor bouwjaar 1988 blijft het onzeker. Het klopt dat de verlichting "Amerikaans" is. De stadslichten zitten gelukkig ook al in de koplampen (EU-style) en werken nu samen met de extra witte vlakken onder de koplampen die van origine de stadslichten en knipperlichten zijn. Deze witte vlakken onder de koplampen knipperen al, dan haal ik alleen de continu draad er van los om ze puur als richtingaanwijzer te gebruiken. Deze zijn alleen van voren zichtbaar.



[b]Edit[/b]: Ik heb nogmaals de [url=http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/vo...]regelgeving op de RDW site[/url] doorgenomen waaruit nergens blijkt dat de zijrichtingaanwijzers in dit geval nodig zijn. Dus ik laat het zo. De verlichting aan de voorzijde is eenvoudig aan te sluiten zodat ze op de "Nederlandse" manier werken, de voorste knipperlichten mogen wit of oranje zijn. Ook zullen er twee retroreflectoren aan de achterkant bij gemaakt moeten worden. Allen bedankt voor het meedenken.

jvr 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.