close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Algemeen: Storing Kat/ Lambdasonde

Brandstof: Benzine

Het is een algemene vraag, niet specifiek voor een merk vandaar dat ik gene merk vermeld aangezien het dan naar een minder gelezen merken topic wordt verplaatst.

Beste mensen,

Mijn auto gaf een motorstoring aan, Uitgelezen code p4020.
Vermoedelijk katalysator of 2e lambasensor als ik de storingsuitleg moet geloven.

Echter nu kan ik met een odb2 metertje de volts uitlezen van de 02 sensor. Sensor 2 geeft wisselende signalen af ipv een redelijk rechte lijn, echter bij 1000rpm gaat de waarde naar 0.9 bij 3000rpm blijft hij soms ook gelijk op 0.1. Maar meestal schommelt het tussen 0.1. en 0.9. (warme motor uiteraard)

Dit zou duiden op een kapotte Kat, maar dan een andere vraag .....wat ik niet kan thuisbrengen is dat ik geen enkele waarde krijg op mijn eerste sensor. Dit moet ik nog fysiek (multimeter/stekkers) onderzoeken maar hoe kan het dat als ik geen waarde krijg op de eerste sensor (stel hij is kapot) dat mijn 2e sensor wel wisselt want dit hoort de eerste sensor te doen en de 2e sensor dient een recht signaal te geven.
En wanneer de eerste sensor werkt waarom dan de p4020 en niet de code die hoort bij de eerste sensor?

Ik ook dat hier iemand met ervaring hierin zit die me van nuttige info kan voorzien, alvast bedankt

Geplaatst door

peyke (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tja, die kat is overleden. Het wisselen van de 2e lambdasonde laat dat duidelijk zien.

Hoe bedoel je "geen enkele waarde van de 1e lambdasonde"?
Het ding geeft altijd een signaal/waarde. Al is dat 0 volt of 0 miliampere.
Zie je de pid van de 1e lambdasonde soms niet? Dan is het waarschijnlijk een breedband sensor.
Die kan of verderop in de lijst staan of je obd2 scanner is wel een heel slechte uitvoering.

Enne, ik neem aan dat je code P0420 bedoelt en niet P4020 want die laatste bestaat niet en is technisch ook niet mogelijk.

oldford 0
badge

6 jaar

Inderdaad 420

Ik krijg via de odb2 dus echt geen enkel signaal op sensor1, wanneer ik deze test op andere auto's ontvang ik wel een signaal dus dan neem ik aan dat de scanner het normaliter zou moeten kunnen vinden. Ik ga zekerheidshalve ook even scannen met een andere scanner.

Of het een breedbandsensor betreft weet ik niet, het is een sensor met 4 draden en verhit.
Wel zie ik dat ik via torque en carscanner de equivalentieverhouding sensor 1 kan testen, geen idee wat het betekend maar ik zal dit straks eens bekijken.

De kat van deze auto is vrij prijzig, dus vandaar dat ik het zeker wil weten of deze overleden is.

peyke 0

6 jaar

Je ziet niets op jouw scanner omdat je de verkeerde informatie te zien krijgt.
Breedbank sensoren hebben een andere pid (ander nummer, andere indeling).
De equivalentieverhouding (equivalence factor) die je noemt wordt alleen getoond bij breedband sensoren.
Violgens hbase heeft jouw Mazda een 5-draads sensor voor de kat (of te wel een breedband sensor).
De sensor na de kat (die de melding P0420 geeft) is wel een 4-draads sensor.

Misschien voor de rest van de lezers ook leuk als je de foto's van je Mazda topic hier bij zet.
Of deze topic sluit en verder gaat bij je Mazda topic, want daar is alle informatie te zien.
Want dat scannertje van jou maakt er echt een soepzooitje van.
De hoeveelheid lambda sensoren kun/moet je opvragen, zodat alleen de aanwezige sensors getoond kunnen worden.
En niet altijd alle 8 sensoren. Waarbij je je moet afvragen want het ding doet als er 4 banken met 2 sensoren zijn, in plaats van 2 banken met 4 sensoren hier. Ook kun je aan de ecm vragen welke pids deze support (antwoord op geeft) zodat je niet aanwezige sensoren/data kunt overslaan - is ook een stuk beter voor de refresh rate van de tool.
Wat dat betreft is torque een betere tool.
Dit ding was in 1996 al achterhaald bij de invoer van OBD2. Want toen waren er al breedband sensoren en 4 banken mogelijk.

Voor een beschrijving van de mogelijke pid's zie: https://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PID...
Ouderwetse sprong lambda sensoren (zoals na de kat) gebruiken pid 14 t/m 1B.
Breedband sensoren gebruiken afhankelijk van het signaal pid's 24 t/m 2B OF 34 t/m 3B.

oldford 0
badge

6 jaar

Hallo Oldford,

Toevallig had ik ook achterhaald dat het een breedbandsensor was, ik heb via de app van carscanner wel de waardes van sensor1 kunnen achterhalen. Ik zal deze dan ook in dit topic posten dan kan iedereen het zien. Ik weet echter niet of de waarde die sensor1 afgeeft een goede is.

Bij het onderwerp van de foto staat wat men ziet. Tevens een testrun waarbij 2 zaken niet slagen.
Wat mij opvalt is dat sensor2 bij 3000rpm lage waardes aangeeft, echter bij aanslaan aircopomp de toeren licht verhoogd worden al helemaal uitslaat naar >0.7 Wanneer is gas intrap/ loslaat is het constant pieken/ dalen van de waarde.

Ik denk dat we toch wel met 99% zekerheid kunnen stellen dat het de kat is, toch?

peyke 0

6 jaar

Dat je geen voltage op de 3e en 4e foto ziet klopt, dat is duidelijk de pid van een ouderwetse sprongsensor..
De O2S1EQ is ook foutief in de 3e en 4e foto.
Dat kun je goed zien op de 2e foto - alhoewel het mengsel een fractie te arm is, namelijk lambda 1,01 i.p.v. lambda 1,00.
Voor de rest ziet het signaal er redelijk uit. De verschillen in miliamperes zijn vaak maar heel klein als de regeling actief is.
Maar misschien komt dat omdat er ook een fout zit in het lambda systeem, want de Oxygen sensor readiness is Failed.
Is daar een foutcode van te lezen? Permanent (mode 3) of deze trip (mode 7)?

Aan de hoeveelheid miliamperes van een breedband sonde zie je weinig, hooguit of het mengsel arm of rijk is (arm hier).
Wat dat betreft is de equivalence factor een betere indicatie.

Als je gas geeft dan wordt er ook een acceleratie verrijking ingespoten. Dan kan de 2e lambdasonde wel eens 0,9 volt worden.
De lambda regeling aan de hand van de 1e lambdasonde kan dan zelfs even uitgeschakeld worden.
Maar dat moet je eigenlijk vergelijken met de equivalence factor van de 1e sonde.
Tijdens gas los wordt de injectie onderbroken en wordt het signaal van de achterste sonde 0,0 volt (dat klopt).
Al of niet pendelen van de 2e sonde moet je bij constante snelheid (en een constante hoeveelheid gas) beoordelen.

oldford 0
badge

6 jaar

Ik kreeg afgelopen Vrijdag opeens de p0420 foutcode, eerder nog nooit een foutcode ontvangen, ook niet tijdens de periode dat de motor veel olie verbruikte.

De melding is gereset, en erna niet meer terug gekomen. Sinds reset heb ik 220km gereden. De melding van de foto "test" inzake de kat en o2 sensor geeft bij hudige trip alsook de "trip" sinds de laatste reset FAILED aan.

Ik merkt verder niets vreemd of anders aan de auto, echter las ik op engeltalige fora dat de p0420 melding pas terugkomt nadat er een bepaalde rijmodus is bereikt of na een bepaalde KM, ik was dus bang dat de motorstoring weer zou kunnen branden vandaar dat ik alvast wat ben gaan onderzoeken.

Maar wat zou jij aanraden, afwachten of lampje weer gaat branden of toch zaken vervangen adhv de waardes in de schermprint?

De autop hoeft pas in Juli naar de APK, maar daar zal hij wel door de viegasmeting moeten komen :)

peyke 0

6 jaar

Foutcode P0420 kan inderdaad heel lang wegblijven, tot wel 800 a 1000 kilometer.
Hoe langer het duurt hoe beter de overgebleven werking nog is.

De werkwijze voor de APK is veranderd. Was tot vorig jaar de aanwezigheid van die P0420 bij jouw auto genoeg om hem af te keuren, vanaf dit jaar is dat niet meer zo.
Bij aanwezigheid van een P-code of het niet allemaal gereed zijn van de readiness testen wordt dan altijd een 4-gas test gedaan.
Nu komt er bij stationair een hoop minder gas door de kat, dus misschien heb je mazzel en kom je nog door de APK.

Dat de meldingen van die O2 sensor test ook na een trip getoond worden is niet interessant, met uitzondering van het feit dat er iets niet klopt, anders werd de test wel afgesloten met "Passed".
De vraag is of er Diagnostic Trouble Codes (foutcodes) zijn. Ook die zijn er in verschillende uitvoeringen.
In mode 3 lees je de bevestigde foutcodes uit - dat zijn diegene die de MIL (vroeger heette die engine check of motorlamp) aan zetten. In mode 7 staan de sporadische fouten (die niet zo belangrijk zijn) en die eerst meerdere keren achter elkaar moeten voorkomen voordat de foutcode verhuisd van mode 7 naar mode 3. De vraag is dus of er in mode 7 (tijdens de rit) foutcode(s) komen m.b.t. de lambdasonde(s). Dus uitlezen na een rit VOOR dat je de motor uitzet.
Ik heb bij b.v. Subaru wel gezien dat foutmeldingen m.b.t. de lambda sensor verwarming verdwenen na het contact uit zetten.

oldford 0
badge

6 jaar

Ik weet niet of ik via het appje wat ik gebruik mode 7 heb. Ik snap wat het moet doen maar ik ben dit niet tegengekomen.
Welke app is hier het meeste geschikt voor??

Ik heb wel op DTC foutcodes gescand, ook een deep scan maar hier kwam niets uit. Tevens heb ik gescand op "noncontinuous monitors" ik weet niet wat dit betekent maar voeg het toch bij.

Daarnaast is nu ook de "Heater" failed terwijl deze voorheen altijd slaagde. Lijkt me ook niet normaal, toch?

peyke 0

6 jaar

Waar ik al bang voor was gezien de ervaring met Subaru schijnt hier ook te gebeuren.
Tijdens het rijden wordt een fout geconstateerd m.b.t. de verwarming van een lambdasonde (maar welke?).

Misschien toch maar eens met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur uitlezen. Die zien vaak veel meer.

oldford 0
badge

6 jaar

bedoel je dit met mode 7? (foto)

zal zo meteen even in de workshop manual kijken naar de afkortingen

peyke 0

6 jaar

Ja, de laatste 2 zijn de antwoorden op een mode 7 en mode 3 aanvraag waar bij beide geen foutcodes aanwezig zijn.
De 2e geeft de status van het brandstofsysteem aan (0103 aanvraag). Die staat in Open loop als gevolg van motor status.
Dat geeft normaal aan acceleratie, volgas of gas los.
De 1e is de long term fuel trim die op -3.1% staat.

oldford 0
badge

6 jaar

Oke, vind dit wel super interessant :)
Maar wat kan ik nu het beste doen? Ik neig nu naar niets en afwachten of storingslampje weer gaat branden en indien dit niet gebeurd gewoon op apk gaan. Of lijkt jou 100% zeker dat er iets mis is met één of beide o2 sensors of katalysator?

peyke 0

6 jaar

Tja, ik zie wel logjes van de lambdasonde, maar ik mis de samenhang met het gaspedaal en de sondes t.o..v. elkaar.
Daar kan ik geen goede conclusie uit trekken.

De enige aanwijzingen die je zeker hebt is dat de motorcomputer al geconstateerd heeft dat de kat te weinig werkt.
Dat zie je ook aan de 2e lambdasonde bij stationair en bij 3000 toeren die daar te laag is. Die moet dan als een streep op ongeveer 0,6 tot 0,8 volt staan.
En als oorzaak voor de vermindering van de werking heb je wel het hoge olieverbruik dat de motor had.
Als tegen argument heb je het gedrag van de 1e lambdasonde. Het mengsel is theoretisch net een fractie te arm voor de kat om goed te kunnen werken.

De readiness test vertelt je dat de meting van de kat nog niet is afgesloten. De motorcomputer is nog aan het besluiten of de kat wel of niet defect is na het wissen van de code. Hij is dus nog niet goedgekeurd op dit moment en de foutcode kan nog komen.
Idem voor de readiness testen op de lambdasonde en de lambdasonde verwarming. Daar lijkt iets niet goed te zijn.
Uitlezen met dealer apparatuur kan daar meer info over verschaffen.
Een 4-gas test (net als bij de APK) kan ook meer vertellen.
Dan moet je Co, Co2, HC, O2 en lambda getal plaatsen bij zowel stationair als bij verhoogd toerental.

oldford 0
badge

6 jaar

Oke, ik zal het eens in de gaten houden of de readness test nog positief wordt na een tijd gereden te hebben.
Bedankt voor je hulp, echt super!

peyke 0

6 jaar

Update:

Volgende maand apk, de storing is niet meer terug gekomen. Het viel mij op tijdens het rijden dat de temperatuur van koelvloeistof niet echt hoog werd (60-70grd max), wel handig zo'n odb2 want op de meter was dit te koud zijn nauwelijks merk.

Thermostaat vervangen en de emmisie testen worden nu binnen 10minuten gehaald terwijl ervoor dit weken duurde.

Conclusie tot nu toe:
Vervangen thermostaat heeft probleem verholpen.

peyke 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.