Algemeen: Zwarte rook en olielekkage na vervanging distributieketting

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat

Hoi,

Vier weken geleden is de distributieketting van mijn opel zafira vervangen. Je voelde hem schuren bij het rijden, maar verder geen problemen. Hij is vervangen. We gingen op vakantie (reden hier niet veel). En het begon mij op te vallen dat het leek alsof ik een vage rubberlucht rook. Heel licht. Terug van vakantie wees mijn buurman erop dat de auto rookte (zwart) bij het gas geven. Ik terug naar de garage. Monteur keek 30 seconden onder de motorkap en zei, je moet op zoek naar een andere auto. Deze motor is stuk. Ik enorm verbaasd. Vier weken ervoor door hen laten nakijken, apk en de distributieketting laten vervangen, was allemaal goed en nu is hij in ene stuk. Ik vraag, heeft dit niks te maken met het vervangen van die ketting. Nee absoluut niet en weg liep hij. Ik weggereden en ik belde ze later dat ik het gewoon niet kon geloven. Gaven ze aan dat ze er toch nog naar wilden kijken voor mij. Ik de auto gebracht en twee dagen later gebeld hoe het ging. Nu krijg ik de boodschap dat ik hem kan komen halen, ze hebben een middel toegevoegd en hij doet het weer alleen zal ik vaker olie moeten bijvullen. Ze geven aan dat het niks met de distributieketting vervangen te maken heeft. Ik vind het wel heel snel gaan van’ motor is kapot’ naar ‘kom maar halen’. Ik ben bang dat ze iets achterhouden. Ik durf hem niet te halen, bang dat ik dan eventuele garantie verlies. En hij na de 6 weken garantie alsnog de geest geeft. Wat te doen?

Geplaatst door

Mar10e (60)

al 1 week lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vind het een vreemd verhaal.
Een distributieketting voel je niet slippen , dat is meteen plof en motor op een hoop.
Vermoed dat je de multiriem bedoeld die kan slippen en een rubber lucht geven.
Verder begrijp ik van het hele verhaal niet veel.
Laat door de dekra bij de garage een onafhankelijk onderzoek doen naar wat er aan de hand is.

Vreemd, misschien was het meer schuren dan slippen. Ik voelde en hoorde een ander geluid en daar heb ik naar laten kijken en er werd geadviseerd de distributieketting te laten vervangen. Zo gezegd zo gedaan. Hierna reed de auto inderdaad weer zoals het hoort.

De rubberlucht ontstond vlak daarna. We waren inmiddels op vakantie en ik ging er vanuit dat het iets kleins was. Je moest ook goed ruiken. Weer later begon hij te roken. Toen zijn we teruggegaan na de garage. Enkele weken na plaatsing nieuwe distributieketting. De auto verbruikt sinds die vervanging ook veel meer olie. De garage stelt dat het allemaal toeval is en dat er iets met de zuigers is (is mij vandaag verteld) wat niks met de distributieketting te maken heeft. Maar het is in mijn ogen wel heel toevallig dat de rook, rubberlucht en olieverbruik is ontstaan na die vervanging. Ik ben gewoon bang dat ik mij weg laat sturen en de garage wel degelijk een fout heeft gemaakt. Ik las iets over verkeerde timing of afstelling van de distributieriem die het hele proces kan verstoren en wat kan leiden tot een kapotte motor. Maar ik weet er simpelweg te weinig van om dit zo te stellen tegenover de garage.

Mar10e 60

1 week

Daarom een second opnion zoals aangegeven .

Bedankt ik ga daar morgen voor bellen

Mar10e 60

1 week

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Opel zafira of stel zelf een nieuwe vraag.