Audi A6 2012: 3.0 TDI verliest koelvloeistof

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: CLA, Motorinhoud (cc): 3000, Vermogen (kw): 150

Hallo,

Ik heb sinds recent een koelvloeistof probleem met mijn auto binnen 3 weken tijd 2 liter moeten bijvullen.

De auto is bij de garage geweest die hebben het koelvloeistof systeem onder druk gezet daarbij is geen lek gevonden.
Nu weet ze bij de garage dus niet met zekerheid te zeggen waar het probleem kan liggen.
Ze denken dat het de warmtewisselaar/egr is waarbij de koelvloeistof bij de Inlaatspruitstuk naar binnen loopt.

Het plan voor volgende week is om de auto een nacht onder druk te zetten om te kijken of er dan wat zichtbaar wordt en eventueel met een camera de Inlaatspruitstuk in te kijken

Dus nu op advies van de garage om zelf ook wat onderzoek te doen,. Heb ik dus een aantal vraagje aan jullie forumleden.
Zijn er bekende problemen zijn bij dit type motorblok met koelvloeistof verlies?
Zou het inderdaad met de warmtewisselaar/egr te maken kunnen hebben? En hebben jullie misschien ook nog andere suggesties waar het probleem misschien aan kan liggen en eventuele diagnose tips zijn ook erg gewenst.

Alvast bedankt, Robin

Wat informatie over de auto

Audi A6 c7 4g 2012
3.0tdi v6 204pk (gechipt naar 270)
S-tronic 7 bak
Kmstand 245000

Robin-a6

Geplaatst door Robin-a6 (0) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

kaleido 1 (1585) PRO, 3 jaar geleden

De dop is ook iets wat regelmatig voorkomt .

    Zou je dan niet rode restanten rondom de dop moeten zien? - Robin-a6 (0), 3 jaar geleden

Hans4040 (305) PRO, 3 jaar geleden

Een druktest moet een lek aantonen, maar je moet de druk niet blijven toevoegen , ik bedoel je moet de druk op het systeem zetten en dan weg met de slang. Net als bij een band oppompen, 2 bar erin en dan stoppen.
Die druk moet een tijd blijven bestaan en als hij zakt is er een lek. Eventueel een schrijver erbij aansluiten voor een goed beeld van tijd en druk. Maar dit alles moet wel door een vakman gebeuren, die weet wat de bedoeling is.

    De druk blijft gelijk en hij zakt totaal niet. Het begint steeds meer op de egr te lijken waarbij het alleen weg lekt met gestarte motor - Robin-a6 (0), 3 jaar geleden

vercammen (0) PRO, 3 jaar geleden

EGR kan , maar ook al veel de interieur radiator gehad die lekte . Dit kan je meestal ondervinden door te voelen aan de mat aan de pedalen of de passagierskant of als de ramen vochtig beginnen worden !

    Alles is droog dus denk dat het probleem daar niet zit en mocht het inderdaad de egr zijn. Zou het dan denk je mogelijk zijn om die uit te schrijven en af te doppen. Of blijft de koelvloeistof dan alsnog door het egr systeem lopen - Robin-a6 (0), 3 jaar geleden

vercammen (0) PRO, 3 jaar geleden

Wat ik al gedaan heb is de koelvloeistof leiding overbruggen van de Egr klep en zo een paar dagen rijden . Geen koelvloeistofverlies is Egr te vervangen !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.