Audi A3: A3 krukas blokkeren

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 AKL

Hallo,

Ik heb een lekkende krukas keerring, welke ik dit weekend wil gaan vervangen. Hoe kan ik de krukas blokkeren om de centrale bout los te draaien? Is er een manier om bijvoorbeeld met een schroevendraaier en vliegwiel te blokkeren?

Groeten, Willem

willemhs

Geplaatst door willemhs (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

daar is een stukje gereedschap voor dat met 2 imbus bouten in het tandwiel geschroeft wordt en de pootjes daar van komen op de rand van het carter.
dan kun je hem gewoon los draaien maar wat belangrijker is ook op de juiste spanning vast zetten.
vergeet niet de bout tevervangen.

groetjes jan.

willemhs (0), 12 jaar geleden

Hoi Jan,

Ik ga moren even langs de audi dealer om de bout te halen en het moment op te vragen.

erik2819 (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij het vliegwiel tegenhouden zou je kunnen proberen maar kan behoorlijk vast zitten.
Er is ook nog een andere tegenhouder.
Dit is een lang stuk plat metalen gereedschap van ongeveer 1meter met aan het eind een soort halve maan die om de centrale bout valt en ook dmv bouten op het krukastandwiel schroeft.
Als je een originele keering hebt met een keerlip van hard materiaal let dan goed op met monteren,je beschadigd hem nl vrij snel.(er is ook speciaal gereedschap voor)

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

of met een luchtsleutel

audia4 (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=jan5047]of met een luchtsleutel[/quote]
loshalen wel, vast graag niet. of je moet problemen willen. En met vastdraaien op de juiste manier heb je het tegenhoudgereedschap ook nodig.

bout is een rekbout, slechts 1x te gebruiken, haal een nieuwe. Vraag de dealer ook even of er een speciale onderlegring achter de pouli zit. sommige types hebben dat. Die moet je op zeker dan ook vervangen. (is om wrijving tussen de kop van de krukas en de pouli te krijgen)

bout niet goed vast zetten resulteert vroeg of laat in zware motorschade. ga er dus serieus mee om.

willemhs (0), 12 jaar geleden

Ik heb de keerring gisteren vervangen. Met een stukje improvisatie is het zonder speciaal gereedschap gelukt (multieriem poule erop, stuk metaal door de leuf en zo tegenhouden). De bout zat ontzettend vast. Heb bij de dealer een nieuwe rekbout (sterkte 10.9) gehaald, deze moet met 40 Nm vastgezet worden. Ik had dit gedaan voordat ik de laatste reactie van audia4 las, hierdoor heb ik niet nagevraagd of er een onderlegring achter zit, maar ik ben deze niet tegengekomen (in ETKA ook niet gevonden).

Klus geklaard. Iedereen bedankt voor de reacties!

audia4 (0) PRO, 12 jaar geleden

40 Nm???? en de hoekverdraaiing????

VAG voorschrift voor de centrale krukasbout voor deze AKL motor: 90 n/m + 90 graden..... Oftewel ik ben bang dat je de hele handel weer los kunt slopen :-(

die ouwe zat niet voor niets muurvast!


de 4 inbusbouten van het riemwiel zet je met 40 n/m vast.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.