Hallo,
onze zojuist aangeschafte A3 1.8 20v was (en is) enorm traag. De auto heeft volgens de handelaar 2 jaar stilgestaan en zou daarom in het begin wat langzamer zijn. Ik vraag me alleen af of het normaal is dat de auto er meer dan 20sec. over doet om op 100kmh te komen.
Ik heb ooit in een Passat gereden met eenzelfde motor, deze was veel sneller.
De motor loopt verder erg rustig, niet inhouden/schokken en vloeiend optrekken.
Zou het kunnen dat de katalysator stuk is? (stank/lawaai)
De auto is moeiteloos door de Duitse Tüv en abgasuntersuchung (AU) gekomen. We hebben garantie op de auto maar hoe kan ik aantonen dat hij echt stuk is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
20 sec is wel erg lang en ook niet normaal, ik zou hem eens bij de dealer laten uitlezen om te kijken of dan iets naar boven komt.
Zit de uitlaat toevallig niet dicht ? Dus komt er nog genoeg gas uit ?
Vermogen aantonen is niet zo moeilijk. Laten meten op een rollenbank. Krijg je een prachtige grafiek bij.
Of het vermogen het probleem is? Lopen er geen remmen aan? Wielen die heel heet worden?
Katalysator kan gedeeltelijk stuk zijn, maar niet compleet stuk. Anders kom je niet door de Duitse keuring.
Ok, ik vraag me ook af in hoeverre die keuring wel goed is uitgevoerd. Als ik zo luister is de uitlaat echt ergens lek.
Meetwaarden AU zijn allemaal binnen de grenzen dus goedgekeurd.
Remmerij zal ik inderdaad even controleren, het zou natuurlijk kunnen na 2 jaar stilstaan.
Ook horen we een brommend geluid aan de rechterzijde van het dashboard nadat de handelaar de aircopomp heeft laten vervangen.
We zullen in ieder geval eens gaan bellen, we hebben immers garantie.
14 jaar
AU keuring is Duitsland is streng en wordt uitgevoerd door onafhankelijke keurmeesters.
Daar kun je niet gemakkelijk mee foezelen. Tenzij er na de keuring er van alles afgeschroefd is en vervangen door oude troep.
Als je ergens een lek hoort, dan kan dat het vermogensverlies verklaren.
Zit het lek voor in de uitlaat (b.v. spruitstukpakking) dan wordt het signaal van de lambdasonde vernachelt - maar dan zuipt de auto ook.
Kan ook een lek ergens in het inlaat systeem zijn - slangetje, pakking - dan hoor je zuigen.
Bedankt voor de reacties!
Vandaag heb ik de auto even boven de smeerput gehad en hetvolgende vastgesteld;
-De, door de handelaar vervangen, aircopomp lekt groen fluoriserende vloeistof en lijkt niet goed te koppelen aan de poulie (lawaai). Dit is wellicht ook de oorzaak van de lage bromtoon in het interieur bij ingeschakelde airco en stationair toerental
- De uitlaat lekt bij dichtdrukken iets langs de aansluitingen. Dit is bij koude motor waarschijnlijk erger omdat metaal uitzet naarmate het warm wordt. (op te lossen met uitlaatcement)
- de teller geeft 15% te weinig aan t.o.v. de GPS. 100 op de klok = 115 km/h
Weet iemand een oorzaak/oplossing voor het laatste? Er zitten standaard 195/65/15 banden met attraction 'telefoon'-velgen onder de auto.
Alvast bedankt
Groet,
Wouter
14 jaar
Waar zit dat uitlaatlek? In de buurt van de lambda-sonde? Of ver daarachter?
Airco is gewoon lek. Misschien ook nog een verkeerde pomp? Of verkeerd gemonteerd.
het zal wel verkeerd gemonteerd, ik ga er gewoon mee terug.
Het 'lek' in de uitlaat zit op beide aansluitingen van het tussenstuk, zo'n 25cm achter de katalysator en vóór de eindpot.
Als ik het goed gezien heb zit de lambda tussen katalysator en spruitstuk bovenop in de pijp geschroefd.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar