auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4: Airco compressor en fan slaan niet aan.

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AVB, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 74

Goede zonnige dag allemaal.

Met dit weer gaat de airco vaker op standje low. Sinds een maandje had ik de econ knop op continu aan.

Ik heb de druksensor vervangen en toen heeft de airco het welgeteld 1 dag gedaan. Volgende de dag ging de econ lampje wel uit maar geen koude lucht.

Zekeringen vervangen beide 1 en 6.

Volgende blijft, fan slaat niet aan en de magneet springt er niet binnen de compressor. Poelie loopt goed, ik heb de riem er niet af gehad voor controle op speling.

Kan het ook de relais zijn van de fan?

Bij het inschakelen van de airco voel ik de motor ook njet even wat zwaarder lopen en van toerental springen om de extra aandrijving op te vangen.

Geplaatst door

Audi A4 ever (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Geen foutcodes vermeld in odb2.

Zit er voldoende koudemiddel in het systeem ?
Werkt je kachelmotor wel goed ?

Edit: ik heb even wat tekst in de eerste post aangepast. Fan slaat dus niet aan.

De kachelmotor reageert op het activeren van de airco. De stelmotoren hoor ik hun werk doen.

Koudemiddel is 2,5 jaar geleden bijgevuld en gevacumeerd, leeggehaald en bijgevuld.. Was maar 40gr wat er bij ging. (relatief weinig denk ik?) ik heb daar geen verstand van.

Zou bij weinig tot geen Koudemiddel de pomp niet aangaan als veiligheid? Er is ook geen foutmelding.

Ik zal over enkele dagen even een aircocheck doen en kijken of er wel Koudemiddel in zit.

Kachelmotor reageerd niet op de airco.....werkt andersom.
kachelmotor moet op minimaal stand 1 staan anders doet de airco niets.

Hans4040 1435
badge vip badge

6 jaar

Hans, dankjewel voor je hulp. Begrijp ik goed dat als ik econ druk en het lampje uitgaat, dat ik daarna de stelmotoren en klepjes in bet dashboard iets hoor doen dat mijn kachel daarna de airco aanstuurt?

De fan en compressor slaan niet aan, ik dacht dat die rechtsreeks door de electronische controle unit aangestuurd word (althans volgens haynes) en als er iets met de unit is zou ik een foutcode moeten krijgen. Krijg je ook een melding bij een foutieve kachelmotor? stand 1 van de kachelmotor is bij mij 1 streepje, ik heb climate cotrole (electronische controle unit)

Geen of te weinig koudemiddel in het systeem , dan zal deze niet werken , er zit in de hogedrukleiding een beveiliging.

Vandaag Koudemiddel bijgevuld tot 500gr. Zat slechts 200gr in.

Resultaten zijn hetzelfde. Compressor slaat niet aan, econ knop wel uit, geen foutmelding.

Is er ergens iets dat gereset moet worden?

Waar is mee uit gelezen ?

Dat is met een simpel obd2 bluetooth dingetje.

Zou die met meer geavanceerde tools uitgelezen moeten worden?

Lijkt me wel , met vcds /vagcom zie je meer en kun je ook componenten apart aansturen om te kijken wat er wel en niet werkt.

Dankjewel kaleido voorje bijdrage en expertise .. Ik denk dat ik zie waar het aan kan liggen. Zojuist met een endoscoop gekeken en ik zie de kap of deksel die in de poelie zit onder de compressor liggen.

Is een gebroken as hier de oorzaak van? Kan ik dit vervangen vanuit de bodem zonder dat de compressor gedemonteerd moet worden?

Update, ik kan de voorbumper loshalen en dan makkelijker bij de poelie.

Servicestand is ideaal,maar dat gaat em niet worden onder mijn carport

Waarom niet ?

Het is met mijn tempo een anderhalf uur werk (met voorbereidingen, gereedschappen 10x opnieuw naar de zolder omdat ik weer wat vergeten ben) en het liefst laat haar in die stand staan mocht de compressor toch vervangen moeten worden of anders waar ik ruimte bij nodig heb.

Ik laat het liever niet zo staan want ik ga het niet terugbouwen en dan een week later opnieuw. Een afgesloten garage is beter voor mij.

Kan je er desnoods wat krapjes bijkomen van onderen met enkel de voorbumper eraf?

Ik ga er vanuit dat de bumper eraf gaat door de koplampen te verwijderen en dan de drie schroeven aan weerszijden.

Als het via de wielkasten moet dan kan het inderdaad met iets meer werk ook in service stand.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.