Audi 80: (audi 80 1.9 TDI) Schokken tussen 2.000-2.800 rpm in 3e tot

Bouwjaar: 1994

Mijn audi 80, 1.9 TDI avant (sep-'94) schokt tussen de 2.000-2.800 toeren in de derde, vierde en vijfde versnelling.
Als ik vol gas optrek en boven dit toerental doorschakel rijdt ie perfect. Maar zodra ik terug zak naar het kritische toerengebied en weer op wil trekken, gaat de auto shokken. Soms kan ik door heel rustig gas te geven er wel doorheen komen, maar meestal is het beter terug te schakelen en pas over te schakelen als je in een stuk hoger toertal rijdt.

Hiernaast
- Er zijn geen startproblemen
- Het schokken is altijd aanwezig! Warme of koude motor maakt niet uit, het is een toerental-koppel combinatie waarin hij altijd schokt.
- In stationair geen trillingen of inhouden
- In principe zijn er in eerste en tweede versnelling geen schokken

Hij heeft al voor onderzoek bij de dieselspecialist, beunhaas en audi dealer gestaan, maar allen hebben ze de oorzaak NIET kunnen vinden. Vertrouwen in specialisten is aardig gedaalt, ik hoop op JULLIE HULP!!
Wat is er tot nu toe gedaan:
Dieselspecialist:
- Heeft motor uitgelezen (ook rijdend)
- Onderzoek door metingen
- Distributieriem vervangen en timing gecontroleerd
Beunhaas:
- Homokineten hadden speling, beide vervangen
- beide motorsteunen vervangen
- overige onderdelen bekeken op speling
Audi dealer
- Ook motor uitgelezen (ook rijdend)
- Onderzoek door metingen
- Kleppendeksel gelicht om nokkenas op slijtage te onderzoeken

Exact weet ik niet wat de dieselspecialist en audidealer hebben onderzocht, maar beide kwamen ze tot de conclusie dat er geen vreemde waardes zijn en dat de motor eigenlijk goed zou moeten zijn. Advies van beide; vervang de dieselpomp!! Tja, om zonder afwijkende waarde van de dieselpomp, zomaar heel de pomp te vervangen is wel een dure manier van onderzoeken! (ca. EUR.1200,-)

Zouden jullie mij kunnen helpen aan een mogelijk andere oorzaak?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken. Wat zou het toch mooi zijn om weer in mijn auto zonder schokken rond te mogen rijden.

groet Denny

dennysurf

Geplaatst door dennysurf (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

32klepper (0) PRO, 18 jaar geleden

Denny
Even voor de goede orde. Is het echt schokken of trilt de motor??
Ik zit zwaar te denken aan de naaldslagsensor in de derde verstuiver. Deze geeft een verkeerde waarde door aan de computer,dan trilt de motor(alsof hij op 3 cilinders loopt),
Of de sensor heeft interferentie(soort ruis) en geeft verkeerde inspuitmomenten door aan de computer.

Succes

Ik snap trouwens niet wat schokken te maken heeft met het vervangen van de distributieriem, misschien omzetverhoging??

Jamaro (0), 18 jaar geleden

Hallo Denny,

Ben benieuwd of je het probleem inmiddels hebt opgelost. Mijn Audi 80 1.9 TDI Avant 1995 heeft namelijk exact hetzelfde probleem. Ook bij mijn Audi geen foutcodes in de ECU, maar wel schokken bij 100 km/uur in zijn vijf. Als je een oplossing hebt hoor ik het graag!

Martin

dennysurf (0), 18 jaar geleden

De oplossing is gisteren gevonden, jawel!!
Het is de regelklep in de dieselpomp gebleken. Doordat deze versleten was, de klep liep in bepaalde stand/druk aan, gaf de magnetische aansturing van de klep extra spanning waardoor de klep door schoot, vervolgens dezelfde actie de andere kant op. De regeling maakte door hoor het aanlopen van de klep een overcorrectie waardoor de klep stond te jutteren...
Het is een hele zoektocht geweest, maar de klep is inclusief electronica vervangen en probleem is opgelost..

Ik raad aan om naar een goede dieselspecialist te gaan en de dieselpomp te laten doormeten. Goed doormeten, want bij de eerste keer zoeken had ook mijn dieselspecialist niet voldoende afwijking gevonden.. Toch was de dieselpomp het probleem.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.