Audi A6 Avant 2016: AUDI A6 4G 2.0TDI FOUTCODE P0087

Bouwjaar: 2016, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1987, Vermogen (kw): 140

Hallo

Deze A6 is van 2016 2.0tdi 140kw (manueel) , en heeft de volgende foutcode P0087, brandstofdruk te laag.

Dit enkel bij temperaturen boven de 25° en meestal in 5 of 6 de versnelling.

Dit als men vanuit een laag toerental (1400) begint door te duwen op een lange helling.

Fout treedt meestal rond de 2800tr en hoger.

Onderdelen die reeds nagekeken en veranderd zijn.

Turbo
Dpf gereinigd
Rail
Inlaatcollecteur
Verstuivers
Lmm

Enige idee van wat het zou zijn?

Graag reacties

murat983

Geplaatst door murat983 , lid sinds 12 jaar geleden

12 Reacties

atte PRO, 2 maanden geleden

Storingcode geeft aan dat de raildruk en/of systeemdruk te laag is. Vanuit de brandstoftank wordt door een opvoerpomp druk ontwikkeld om de brandstof naar de hogedruk-inspuitpomp te transporteren. Of dit op de juiste wijze gebeurt kan gecontroleerd worden met een oscilloscoop. Deze moet dan een evenwicht bloksignaal weergeven (spanning). Als deze druk te laag is (of ongelijkmatig) zal de hogedruk-inspuitpomp nooit goed kunnen functioneren. Aan de verstuivers moet ook de juiste druk en ook op een scoopbeeld de voor het betreffende type verstuiver (elektromagnetisch of piezo) passende stroombeeld worden weergegeven. Ook kan de opbrengst bij de verstuivers gemeten worden (speciale set meetglaasjes voor nodig). De A6 heeft ook een raildruksensor die het motormanagement informeert over het juiste drukverloop. Is deze ook gecontroleerd?

murat983, 2 maanden geleden

Nee, geen oscilloscoop ter beschikking. Wel diagnosetoestel vcds, kan dit hiermee op een effectieve kanaal?

murat983, 2 maanden geleden

Zoals beschreven enkel in hoge versnellingen. Vorige week in het zwarte woud in de bergen in lage versnellingen geen enkel probleem.

atte PRO, 2 maanden geleden

Met VCDS kan dat niet. Juist in de hogere versnellingen onder belasting heeft de motor voldoende volume aan brandstof nodig (hoeveelheid) en onder de juiste druk. En omdat dit dus al tot een foutcode leidt, heeft de motor daar in meer dan 20% van het rijden 'last' van. En daar hoeft de bestuurder in veel gevallen niet praktisch niets van te merken.

Audidriver73 PRO, 2 maanden geleden

Brandstoffilter vervuild ?

murat983, 2 maanden geleden

Ook vervangen, samen met terugslagklep brandstofleiding aan luchtfilter

murat983, 2 maanden geleden

Rail met sensoren zijn beide ook vervangen. Wat resteerd is hogedruk inspuitpomp

murat983, 2 maanden geleden

Hallo

Atte, van waar bent, kan ik u rechtstreeks aanspreken?

atte PRO, 2 maanden geleden

www.atteroskam.nl

murat983, 2 maanden geleden

Na overleg met Atte heb ik hogedrukpomp aan motor vervangen door een nieuwe exemplaar.

Gisteren bij terugweg vanuit Alkmaar, na men tankbeurt in Breda.

Heb ik het nogmaals hetzelfde probleem gehad, en dit onder volgende omstandigheden.

Tank vol getankt, voertuig in 4 de versnelling vanuit 2000 tr/min gaspedaal volledig ingedrukt en rond de 2800 tr/min terug in noodloop.

Na stilleggen op pechstrook, na paar km terug hetzelfde probleem.

Graag een seintje ivm deze aanhoudende probleem?

atte PRO, 2 maanden geleden

Het probleem doet zich dus (nu nog) meestal voor onder vollast in de 4e versnelling. Er wordt dus te weinig brandstof aangevoerd (blijkt ook uit de foutcode).
Het EDC17-systeem is voorzien van een volumeregeling en een hogedruk regeling. Als je over een scoop kunt beschikken, kun je vrij eenvoudig het hogedruk gedeelte op lekkage controleren door de spanning van de railsensor te bekijken en dan bij draaiende motor de hogedrukregeling kort te sluiten met massa. De motor slaat dan af en de raildruk moet ten minste 30 seconden op volle druk blijven.
Even goed controleren of je brandstofpomp in de tank wel goed werkt, deze wordt voornamelijk gebruikt bij starten en vollast. De stekers bij de pomp zijn ook een zwakke plek. Ook controleren.
Met VCDS toch (nogmaals) dus de brandstofdrukken meten. En als alles in orde is bevonden is het misschien raadzaam naar de aansturing te kijken, oftewel de ECU (motorregeleenheid). Zeker als deze voorzien is van een andere karakteristiek (‘gechiped’). Misschien toch aan te bevelen (al of niet tijdelijk) terug te vallen op het standaard programma en dan zien hoe de motor zich gaat gedragen.

murat983, 1 maand geleden

Even een update, vorige week een nieuwe opvoerpomp in de brandstoftank gemonteerd, dit van VDO.

Even in de komende dagen testen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 Avant of stel zelf een nieuwe vraag.