Ik heb hier al erg veel gelezen over de beruchte luchtmassameter van VW/Audi..en ik vrees dat ik hetzelfde probleem heb. Graag jullie mening.
Het betreft een Audi A4 1.9 TDI uit eind 1998. Er staat 157.000 op de teller, altijd dealer-onderhouden (ex lease bak) geweest. Nu heb ik (altijd al gehad vrees ik) een probleem met trekkracht en topsnelheid. Op de snelweg, geen baggage, geen helling, geen harde wind, 5e versnelling, vol gas, haal ik maximaal 140 km/u. Alle versnellingen zijn ver onder de maat qua kracht, op de invoegstrook moet ik vaak noodgedwongen invoegen met 80-100 km/u, en ook het optrekken bij stoplichten gaat vrij traag. Nu heb ik net een uurtje geleden in een Audi 80 1.9 TDI gereden van ongeveer tien jaar oud, en dat is gewoon een race-monster vergeleken bij de A4 van mij! Je gaat zo 160-170 op de snelweg.
Dus mijn vraag...is dit probleem de luchtmassameter? De auto is onlangs APK goedgekeurd..en tijdens de roetmeting schrok de garagehouder zich kapot..'wat is dat ding traag' en dan 'dat je er nog mee kan rijden' waren zijn opmerkingen.
p.s. ik heb een tijdje geleden een 0 naar 100 test gedaan (2 personen in auto, warme motor) en dat duurde zo'n 27 (ja zeven-en-twintig) seconden!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik vrees inderdaad dat het de luchtdebietmeter is. controleer ook alle luchtinlaatleidingen of deze nog goed vastzitten. Soms trillen deze los of breken af.
Succes
Het laten controleren duurt niet lang, In de 3e verscnelling optrekken en met diagnose apparaat (VAG1552 of zo) de luchtmassameter bekijken. Moet boven een bepaalde waarde uit komen, dan is tevens de turbodruk te zien.
hmm hebben jullie enig idee wat dit kost (diagnose en zo) bij de garage/dealer? ik heb begrepe dat een nieuwe luchtmassameter + inbouw bij de dealer zo'n 300-350 euro kost, maar bij andere bovag garages dat terug kan lopen naar 200 euro..maar wat kost het testen en de diagnose?
20 jaar
Het testen is eigenlijk nie zo moeilijk. geef gewoon plank als de wagen warm is en rond de 2500tr/min houd hij een beetje in en hij trekt helemaal niets. Als je plank drukt en hij gaat niet vooruit bij dit type dan denk ik dat je er niet ver naast kunt zitten. het is de debietmeter.
het is mss maar een dom idee maar de debietmeters zijn hetzelfde als de seat alhambra en de ford galaxy modellen. vraag eens naar de prijs van hun garages en vraag of het mogelijk is om deze monteren bij uw type wagen. het duurt 10 min om dit te vervangen.
succes
20 jaar
oke bedankt voor de reacties, ik zal het een keer proberen (warme motor, plankgas, en de versnelling bij 2500 toeren)
ik heb al eerder wat andere testjes gedaan
maximaal aantal toeren:
1e versnelling: 4500
2e versnelling: 4200
3e versnelling: 3800
4e versnelling: 3500
5e versnelling: 3000
topsnelheid 140 km/u
0 - 100 km/u = ong. 25 seconden
20 jaar
kijk eens op http://www.interautotuning.nl/luchtmassa...
daar kosten ze nieuw maar E160. en inzetten is zo gepiept.
20 jaar
160 Euro is twee keer te duur
http://www.passatplus.de/lmm/index.htm
Bij de mercedes dealer kost de lmm 80 euro
20 jaar
kijk op www.ebay.de hier er genoeg nieuw en origineel te koop vanaf E100
20 jaar
bij de dealer goedkoper ¤100 met inruil
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar