auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi a3 2015: Defecte airco

Bouwjaar: 2015, Brandstof: Benzine, Motorcode: CUK, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 110

Goedemorgen,

we hebben het volgende probleem met onze Audi A3 Etron 1.4 uit november 2015. Afgelopen september ging de auto voor een onderhoudsbeurt en heb ik aangegeven dat de airco slecht functioneerde. De garage heeft de airco gecontroleerd, gevacumeerd en gevuld.
Ik heb, achteraf natuurlijk niet verstandig, nooit de airco echt gecontroleerd. Het kost relatief veel bereik en het was al oktober en dus was het ook niet nodig qua buitentemperatuur. Maar een maand geleden, toen het warm begon te worden, klaagde mijn vrouw dat de airco het niet zou doen. En inderdaad, er kwam warme buitenlucht de auto in. Hierop heb ik de auto bij onze lokale garage (een andere garage dan de eerdergenoemde) afgegeven met het verzoek om de airco na te kijken/te repareren.

Lang verhaal kort: de auto is anderhalve dag later teruggegeven, zonder resultaat en een dikke rekening (ruim 450 euro). Volgens de monteur is zeer waarschijnlijk de compressor kapot maar kan hij dit niet met 100% zekerheid zeggen.

de monteur schat in dat de reparatie 2.500 euro gaat kosten omdat het een elektrische pomp betreft die ook het batterijpakket zou koelen.

Mijn vragen over deze situatie zijn:

1. is dit bedrag realistisch?

2. klopt het dat het batterijpakket gekoeld wordt door de airco? de airco werkt al bijna een jaar niet dus dat zou ook betekenen dat het accupakket al bijna een jaar niet gekoeld zou worden. bovendien toen de airco nog wel werkte, stond deze vrijwel nooit aan.

3. klopt het dat deze aircopomp elektrisch zou zijn?

4. volgens de monteur zou er bij vervanging/reparatie een risico zijn dat er metaalschilfers/microdeeltjes door de aircoleiding en dus door het batterijpakket worden getransporteerd die het batterijpakket zouden kunnen beschadigen. komt dit verhaal enigszins bekend voor?

5. los van het technische verhaal, wat vindt men hier van een rekening van 470 euro voor een reparatie die niet gelukt is? aan de ene kant begrijpen we dat men niet gratis en/of niet op no cure no pay basis werkt. aan de andere kant, bijna 500 euro en geen stap verder zijn, worden we ook niet vrolijk van. ik moet er wel bij zeggen dat na overleg met de garage, zij aangeboden hebben om 1 manuur (78 euro ex btw) terug te storten.

bij voorbaat hartelijk dank voor de feedback!
Ruud

Geplaatst door

ruudpel (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kan niet oordelen wat diverse beweegredenen zijn....
500 verder en je weet het probleem niet is inderdaad niet fijn. maar je kunt binnen een uur denk wel e.a. uitsluiten wat wel en niet werkt.
1.hoe werkt het systeem (als je er niet bekend mee bent)
2. Zit er genoeg koudemiddel in
3. wat zegt live data of evt foutcodes
4. slaat de compressor aan/en of wordt het koud*

dit kost je niog niet eens dure koudemiddel als er die1234yf erin zit....en hij is gevuld.
als je compressor niet aangedreven wordt door je motor zal die elektrisch zijn.

Ehombie 325
badge

1 jaar

Pak je verlies en ga met de auto naar de dealer , die is op de hoogte van de techniek.
Waarschijnlijk was de installatie lek bij bij de vorige reparatie en is gewoon gevuld., een klein lek is lastig te vinden en de machine detecteert deze niet.
Maar een half jaar later of zelfs eerder is hij wel weer leeg gelopen..
Dit zijn niet de goedkoopste auto s om kosten aan te maken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi a3 of stel zelf een nieuwe vraag.