Audi A4: Dieselgeluid bij stationair toerental 1.8T na stevig rijden.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 T

Luitjes,

Dit is het eerste bericht dat ik plaats op dit forum... Dus ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen.

Ik heb een 1.8T (150PK) uit 2001 (model 2002) die ik 3 weken geleden heb laten chippen naar 200 Pk/290NM. Vorige week merkte ik dat de auto af en toe inhield tijdens het rijden. Na wat zoeken op internet moest dit aan de LMM/MAF sensor liggen. Kwestie van losschroeven, schoonmaken en terugzetten... Zo gezegd, zo gedaan echter kreeg ik een moterstoring voor mijn kiezen. (Misschien iets te goed schoongemaakt) uiteindelijk de LMM laten vervangen bij de dealer (150 Euro lichter) De rit naar huis leek alsof de auto nog op de handrem stond... Ritje autobaan gaf een top van 180 KM aan... (met hier en daar wat inhouden) uiteindelijk na veel rijden heb ik al mijn power weer terug, maar na een tijdje flink toeren maken klinkt de moter alsof het een diesel is wanneer deze stationair loopt... (het bekende tractor geluid) wanneer je dan de airco uit/aan zet maakt hij eventjes toeren, zakt weer terug en dan is het geklop weg...!?

Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen ? (kleppen lijkt me sterk, aangezien het niet blijvend is)

Ik ga morgen eens rustig naar mijn werk rijden, en dan kijk ik of dit geluid weer naar boven komt.

Suggesties zijn welkom.

MxM

Geplaatst door MxM (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Als het NA het tunnen is gekomen dan zou ik terug gaan daarheen.
Maakt de motor dan ook meer herrie?,want dat is dan niet goed! Of lijkt het of hij op 3 cylinders loopt?
Eerst maar ff storing uit laten lezen.

Ricky

MxM (0), 16 jaar geleden

De motor maakt het typische diesel geluid... (een oude/koude diesel wel te verstaan) het rare is dat wanneer je gasgeeft het geluid weg is...

De 'ellende' is begonnen na het plaatsten van de nieuwe LMM (vermogen weg e.d.) en misschien omdat ik hem toen even op zijn staart heb getrapt dit erdoor is ontstaan...

Zal morgen eens langs de dealer rijden

Probleem blijkt (hoogstwaarschijnlijk) van de Nokkenasketting te komen...!?? Is dit een duur grapje om te fixen ? Dient deze uberhaupt ooit te worden vervangen, evenals een distributieriem ?

MxM (0), 16 jaar geleden

Na de chef-werkplaats te hebben gesproken en laten luisteren vermoed hij dat het aan de oliepomp ligt. (Prijsindicatie : 500 Euro !!!)

Dinsdag 7 Augustus staat hij bij de dealer om de diagnose te stellen... Dan weten weten we meer...

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Dat zou heel goed kunnen,er zijn erbij waarvan de zeef dichtslipt en zo een te lage druk krijgt.

Ricky

MxM (0), 16 jaar geleden

Het is niet zo dat alleen het zeefje kan worden vervangen/schoongemaakt ? m.a.w. moet dan ook daadwerkelijk heel de pomp vervangen worden ?

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

In princiepe zou dan alleen het zeefje vervangen kunnen worden,en bij stevige aanslag alles handmatig reinigen,,maar laat eens de olie druk meten,moet zo'n 3 bar zijn.

MxM (0), 16 jaar geleden

Ik merk toch dat de auto niet het WOW effect heeft als vlak na de tuning...

Kan het zo zijn dat een slecht werkende/verstopte oliepomp de acceleratie/power kan beinvloeden ?

Nog 6 dagen, en dan weten we weer... (tot die tijd wil ik zoveel mogelijk info winnen)

MxM (0), 16 jaar geleden

Pfff, nu begin ik me toch serieus zorgen te maken... De auto reageerd niet meer zo heftig als voorheen.. (net of ik weer 50 PK kwijt ben) hij trekt wel goed op, maar meer zoals voor het chippen dan erna... Kan het zijn dat de auto in een noodloop zit ? (hoe kan ik daar achter komen) Ik ben al 1.5 week normaal/rustig aan het rijden en vandaag moest ik even iemand inhalen (een treuzelaar) en toen ik dat deed had ik zoiets van WTF is dit alles ? ben maar tot de 4500 toeren gegaan omdat ik niets wil verklooien... Wel toevallig dat nu opeens alles bij elkaar komt... Alles spookt er door mijn hoofd... loopt hij op 3 cilinders ? of is het een klein scheurtje in een slang ? a.s. Dinsdag lijkt nog zo ver weg... Pffffff....

Santa (0), 16 jaar geleden

"Maar" tot 4500 toeren...?? Hmmmm.......

Indien het aan je oliepomp ligt waardoor deze te weinig oliedruk levert, heb je grote kans op motorschade.

Daarom snap ik ook niet waarom de werkplaatschef WEL de oliepomp als veroorzaker diagnostiseert, maar NIET even, zoals Ricky ook al aangaf, de OLIEDRUK meet.......

Heb je het chippen en zo door de dealer laten doen, of gaat hij volgende week pas voor het eerst naar de dealer?
Om je ECU even uit te lezen hoef je namelijk geen pyama mee te nemen, als je begrijpt wat ik bedoel....
Da's zo gepiept.

MxM (0), 16 jaar geleden

Het was ook maar voor eventjes he... Maar ik ben zonder afspraak naar de garage gegaan, en omdat we in de vakantie periode zitten waren er te weinig monteurs... Dus hij heeft eventjes geluisterd, en meteen daarna een afspraak laten maken... Dus hij gaat dinsdag voor het eerst (met deze klacht) naar de dealer... De ECU uitlezen is inderdaad zo gebeurd, maar dat gebeurd dus op afspraak... Niet elke dealer is niet zo 'klantvriendelijk'

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=MxM]De ECU uitlezen is inderdaad zo gebeurd, maar dat gebeurd dus op afspraak... Niet elke dealer is niet zo 'klantvriendelijk'[/quote]
Een paar minuutjes langer "luisteren" en hij had ZELF de ECU even uit kunnen lezen.....

Maar ja, service schijnt bij velen een ander woord te zijn voor ""BETAALDE diensten verleend NA afspraak...."

Maar ik hoop voor je dat de oliepomp ondertussen WEL voldoende oliedruk levert!

Het maakt namelijk niet zoveel uit of je motor veel of weinig toeren draait; bij te weinig olieDRUK loop je grote kans op schade aan lagers en andere bewegende delen....

MxM (0), 16 jaar geleden

Hangt een 'defecte' oliepomp ook samen met (te) weinig vermogen...??

MxM (0), 16 jaar geleden

Of te weinig oliedruk in dit geval ?

Santa (0), 16 jaar geleden

UITEINDELIJK wel..................

Maar dan komen er gaandeweg ook steeds meer rare rauwe en tikkende motorgeluiden bij, totdat hij uiteindelijk vastloopt......

Maar da's wel een heel erg doom-scenario!

Vraag je huisarts maar eens of het gezond is om een veel te LAGE bloeddruk te hebben.....

MxM (0), 16 jaar geleden

Nou mijn autootje staat inmiddels bij de dealer.. Ik heb onderstaande brief bij hun achter gelaten.. hopelijk komt er iets uit.
Het rare is wel (was natuurlijk te verwachten) dat de auto vanmorgen perfect reed, met alle power aan boord... :-(

Aandachtpuntjes/Herinneringen:

EGR Klep controleren
(Vacuüm)slangen controleren
Oliedruk/pomp controleren
N75 Magneetventiel voor de laaddrukbegrenzing
ECU Uitlezen

Opmerking:

Auto is gechipped naar 195Pk/290NM, reeds LMM vervangen. Sindsdien lijkt hij slechter te rijden. (Mist opeens flink wat vermogen)

Probleem omschrijvingen:

1.) Auto ratelt (diesel geluid) bij stationair toerental, wanneer er op hogere toeren is gereden. Zelfde ratel hoor je 1 sec. tijdens het starten

2.) Auto lijkt vermogen te missen (soms is de top ongv. 180 Km/uur). Auto houd even in bij 2500 RPM.

MxM (0), 16 jaar geleden

Nou na veel gezoek, geklaag en weet ik wat allemaal nog meer, blijkt de ratel van de nokkenasketting te komen... (Kettingspanner) de kosten van dit grapje zijn maar liefst 835,- Euro... (404 Euro materiaal, en 431 Euro voor de werkzaamheden) Is dit reeel...??? En de 2e vraag is of dit een 'bekend' probleem is bij PON ? (coulance regeling ?)

Weet iemand van jullie wat er daadwerkelijk vervangen gaat worden ? Tandwielen/ketting/kettinspanner/koppakking ?

Gelukkig heeft het beestje nu een naam en kan er aan gewerkt worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.