Audi A6 Avant: Foutcode 1249 t/m 1254

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8 5v aut

Hallo,

In het kader van onderhoud foutcode: 01249 t/m 1254 geconstateerd. De ventielen zijn twee jaar geleden vernieuwd. De auto reed normaal. Mogelijk was dit een voorbode?

21 mei 2010:
Met caravan achter de auto tijdens het inhalen van een vrachtauto (op een aardige helling , omgeving Lyon) opeens geen trekkracht meer en de motor klonk op dat moment wel wat ruw. Ik kon wel 90 km/uur blijven rijden maar moest weer achter de vrachtauto. Nomaal trekt de auto makkelijk door tot boven de 100 (waarbij ik niet harder ga maar de auto wel zou kunnen) in zo'n situatie. Had wel flinke wind tegen en hoopte (tegen beter weten in) dat het daar aan lag.

Daarna bleek dat op de vlakke weg nog wel redelijk normaal te rijden was, maar zodra het weer wat omhoog ging kwam ik niet meer boven de 85 km/uur. Als je dan nog gas gaf schakelde de automaat terug naar 3 en vervolgen naar 2 met een hoop motorherrie (ruw en een tikkend beetje ratelend geluid) zonder te versnellen. Dus dan maar niet meer boven de 85 km/uur gaan rijden. Vervolgens werd het alsmaar slechter. Vlakke weg ging nog wel maar een beetje helling was 50 km/uur het maximum (meer gas gaf allen het effect van terugschakelen en een hoop kabaal).
Stationair loopt ie nog wel redelijk normaal (een beetje rouw), is nog wel (losse auto) mee te rijden, maar het vermogen is helemaal zoek.
Auto komt naar NL terug op een trailer.


31 mei 2010:
Auto is terug in NL, Uitgelezen en geeft de onderstaande foutcode's:

17735 - Pingelregeling 3e cilinder Regelgrens bereikt
P1327 - 35-10---Geregeld
17734 - Pingelregeling 2e cilinder Regelgrens bereikt
P1327 - 35-10---Geregeld
17733 - Pingelregeling 1e cilinder Regelgrens bereikt
P1327 - 35-10---Geregeld
01088 - Mengselaanpassing 2
12-10 - Adaptiegrens (Mul) overschreden - Geregeld
00561 - Mengselaanpassing
13-10 - Adaptiegrens (Mul) onderschreden - Geregeld

De eerste drie geven o.a. aan brandstof van slechte kwaliteit en verkeerde brandstof.
Vlak voor het voorval wel E10 benzine getankt in Frankrijk (zo snel gaat dat toch niet fout).
De twee laatste spreken elkaar tegen? Of is toch een katalysator het probleem?

Heb 41 liter E10 getankt (in Frankrijk, 21 mei). Vrij snel daarna trad het probleem op.
Daarna nog 45 liter "goede" benzine getankt (ook 21 mei). Maandag 31 mei weer 27 liter.
Regelmatig uigelezen maar er komen geen foutcodes terug.

Hij loopt stationair goed, zonder caravan lijkt het normaal (als je rustig rijd), is een beetje traag.
Zo gauw je echt wat gas geeft merk je dat het vermogen niet is wat het geweest is.
Hierbij klnkt hij wel wat rauw, en het lijkt alsof de uitlaat lek is (maakt aardig wat herrie).

Hij rookt wel een beetje maar geen koelvloeistof verlies.

Alle suggesties zijn welkom!

Groeten,
Gé IJzendoorn

gé

Geplaatst door gé (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

nou je zegt geen problemen te hebben ik zou zeggen wis ze en lees later nogmaals uit en zien wat er dan in staat.

groetjes jan.

gé (0), 13 jaar geleden

Heb de codes gisteren gewist en zo'n 100 km gereden met diverse stops. Opnieuw uitgelezen en geen (fout)codes.
Vandaag even heen en weer naar de supermarkt, totaal 6 km, en nogmaals uitgelezen en ze zijn er weer! 1249 t/m 1254.

Groeten,

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

dan zul je de berdading moet controleren van af de regelkast naar de verstuiver vind je niks blijft het regelapparaat over.

groetjes jan.

gé (0), 13 jaar geleden

Toch dikke problemen!

Met caravan achter de auto tijdens het inhalen van een vrachtauto (op een aardige helling , omgeving Lyon) opeens geen trekkracht meer en de motor klonk op dat moment wel wat ruw. Ik kon wel 90 km/uur blijven rijden maar moest weer achter de vrachtauto. Nomaal trekt de auto makkelijk door tot boven de 100 (waarbij ik niet harder ga maar de auto wel zou kunnen) in zo'n situatie. Had wel flinke wind tegen en hoopte (tegen beter weten in) dat het daar aan lag.

Daarna bleek dat op de vlakke weg nog wel redelijk normaal te rijden was, maar zodra het weer wat omhoog ging kwam ik niet meer boven de 85 km/uur. Als je dan nog gas gaf schakelde de automaat terug naar 3 en vervolgen naar 2 met een hoop motorherrie (ruw en een tikkend beetje ratelend geluid) zonder te versnellen. Dus dan maar niet meer boven de 85 km/uur gaan rijden. Vervolgens werd het alsmaar slechter. Vlakke weg ging nog wel maar een beetje helling was 50 km/uur het maximum (meer gas gaf allen het effect van terugschakelen en een hoop kabaal).
Stationair loopt ie nog wel redelijk normaal (een beetje rouw), is nog wel (losse auto) mee te rijden, maar het vermogen is helemaal zoek.

Wie heeft vast wat hints? Zodra de auto terug in NL is kan ik aan de slag, maar ik kan vooraf hiermee mogelijk al wat onderzoek doen.

Groeten,

gé (0), 13 jaar geleden

Jan,

Bedankt voor je reacties. onderhand is er wel iets meer loos dan wat foutcodes zonder merkbaar verschil bij het rijden!!
Hiervoor heb ik een nieuw topic geopend "geen vermogen meer!".
Of betreffende foutcodes op dit probleem wijzen weet ik niet maar...

Groeten,

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

nou klinkt zeker niet goed staat de distrubutie nogwel goed.

groetjes jan.

gé (0), 13 jaar geleden

Auto is terug in NL, Uitgelezen en geeft de onderstaande foutcode's:

17735 - Pingelregeling 3e cilinder Regelgrens bereikt
P1327 - 35-10---Geregeld
17734 - Pingelregeling 2e cilinder Regelgrens bereikt
P1327 - 35-10---Geregeld
17733 - Pingelregeling 1e cilinder Regelgrens bereikt
P1327 - 35-10---Geregeld
01088 - Mengselaanpassing 2
12-10 - Adaptiegrens (Mul) overschreden - Geregeld
00561 - Mengselaanpassing
13-10 - Adaptiegrens (Mul) onderschreden - Geregeld

De eerste drie geven o.a. aan brandstof van slechte kwaliteit en verkeerde brandstof.
Vlak voor het voorval wel E10 benzine getankt in Frankrijk (zo snel gaat dat toch niet fout).
De twee laatste spreken elkaar tegen?
Of is toch een katalysator het probleem?

m.vr.gr.


ps: Foutcode 1249 t/m 1254 komen vooralsnog niet meer terug (als deze er al iets mee te maken hebben?).

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

nou het kan zeker mee temaken hebben slechte benzine en dan pingelen dan geeft hij storing.
ik zou goede benzine erin doen wissen en rijden voor dat je wat gaat vervangen.
moet de tank wel bijna leeg zijn anders weet je het nog niet zeker.

groetjes jan.

gé (0), 13 jaar geleden

Heb 41 liter E10 getankt (in Frankrijk, 21 mei). Vrij snel daarna trad het probleem op.
Daarna nog 45 liter "goede" benzine getankt. Maandag weer 27 liter.
Regelmatig uigelezen maar er komen geen foutcodes terug.

Hij loopt stationair goed, zonder caravan lijkt het normaal (als je rustig rijd), is een beetje traag.
Zo gauw je echt wat gas geeft merk je dat het vermogen niet is wat het geweest is.
Hierbij klnkt hij wel wat rauw, en het lijkt alsof de uitlaat lek is (maakt aardig wat herrie).

Hij rookt wel een beetje maar geen koelvloeistof verlies.

Alle suggesties zijn welkom!

Groeten,

gé (0), 13 jaar geleden

Het probleem beschreven in de topic "a4 loopt op 3 cylinders ipv 6" van Winand kwam dicht in de buurt van mijn probleem.

Het was dus een kat (rechts) welke verstopt/gesmolten (rammelt inwendig) was. Gisteren de kat vernieuwd en probleem opgelost.

Uiteindelijk vooraf geen foutcode's en nadien ook niet meer. Dus oorzaak onduidelijk (Franse benzine, ouderdom of??).

Iemand nog ideeen over de oorzaak??

Groeten,


ps: Jan T en Oldford (ik kon je antwoordt niet lezen daar de overeenkomstige topic "Geen vermogen meer!!" verwijderd was) bedankt voor de reacties!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.