Audi A4: Heel rare probleem - Moeilijk Start - Onregelmatig toerental

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hoi mensen,

Ik zit al 1 jaar te sukkelen met een toerental probleem.

De auto begon vorig jaar stilletjes op te geven zoals volgende:

- Het start heel moeilijk. Telkens moet ik meer en meer demarreren.

- Als die ene keer aan de gang is stottert de motor precies zoals hoge vitesse op heel lage snelheid.

- Wanneer je hardop gas geeft in een keer, dan daalt de toerental onmiddelijk: Meestal stopt de motor. Je hoort ook een 'Tjoefff' geluid ergens bij de gasklephuis.

- Als je gaat optrekken bij de verkeerslichten bijvoorbeeld, je moet eerst heel langzaam gas geven en de toerental op min. 2500 laten wachten, en dan schakelen en doorgaan. Anders stopt de motor omdat de toerental heel laag gaat worden.

- Je start de motor en niks doet: Toerental ligt meestal bij 1200 - 1400. Soms stijgt die vanzelf tot 4500 terwijl je niks doet. Dit gebeurt en je bent aant rijden, het voelt als je Cruisecontrol hebt.

Ik heb de "debietmeter" vervangen, daar zit het probleem niet.
Ik heb ook de "gasklephuis" nagecheckt, alles was normaal.

Ze zeggen dat "rolantie regelaar" (STATIONAIR REGELKLEP) stuk kan zijn, ofwel de auto ergens valse lucht krijgt.
We hebben verschillende sprays en deodorants gebruikt om proberen te merken als het 'valse lucht' was, maar verandert er niets aan bij de werking van de motor.

Ik ken de werking van een "rolantie regelaar" niet echt maar volgens mij moet het aan de ene kant lucht krijgen en aan de andere kant de eenheid regelen en doorlaten. Ik maak haar stroomkabel los terwijl de motor nog bolt, er verandert niets aan.
Ik maak ze helemaal los van de luchtpijpen en probeer zelf mondeling lucht de zuigen, er komt geen lucht. Ook de andere kant niet.

IK HEB DE AUTO LATEN NACHECKEN met PC VERBINDING BIJ AUDI GARAGE, PC ZEGT DAT ALLES IN ORDE IS.

Auto heeft LPI installatie. De probleem doet zich voor bij benzine en op Gas. Bougies zijn vervangen, er verandert niets aan.

Nu de vraag is:

- Zou het aan de ROLANTIE REGELAAR (Stationair regeklep) liggen?

- Gasklephuis?

- Valse lucht ergens?

- Of meer dan één probleem?

Alvast bedankt. Ik zou heel blij zijn als een oplossing kan vinden, of zelfs als ik te wete kom wat de probleem is.

Carlomera

Geplaatst door Carlomera (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Heb je hem toen (of toen de klacht begon) eerst uitgelezen nog voordat je de stekkers eraf hebt gehaald? Zoja wat was TOEN de storing want daar gaat het om. (omdat je stekkers eraf trekt creeer je zelf storingen).
Ik denk zelf iets met het gasklephuis zo ff snel.

Carlomera (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord ricky.

De probleem begon, ben ik gegaan voor het uitlezen. Er was niks. En dan pas heb ik alles losgemaakt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.