Audi A4: Kachel blijft warm, 18 graden is gelijk aan HIGH

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Goedendag,

Ik heb een Audi a4 2003 1.9 tdi 74 kw staan welke de kachel alleen op de maximale stand blijft staan, heet dus. Er is niks te beïnvloeden, hij is alleen op LOW te zetten dan gaat de airco aan en van 18 tot HIGH blijft alles op de heetste stand.

Ik vermoed dus dat er een afregeling niet goed plaatsvindt.

De Climate Control is aan bijde kanten af te regelen. Aan bijde kanten wordt hij niet 18 graden maar wordt hij dus gewoon heet en niet koude behalve op de airco stand.

Wisselen tussen Raam/voeten en gezicht blazen werkt wel.

Ik heb de kleppen los bediend en ik hoor ze allemaal gaan ( is een optie op mijn testkast )

Ik heb ook alle kleppen de basisstand opnieuw ingeleerd en dan gaan ze allemaal van waarde Max tot waarde 0 en het is dus correct uitgevoerd. Maar de temp blijft warm.

Foutcode heb ik nu niet. Hopelijk komt deze nog. Maar ik hoop dat er iemand is die dit eerder heeft gehad zodat ik weet wat ik moet vervangen. Het lijkt me een hoofdkachelkraan die defect is. Maar wel onderdeel is dit bij deze audi ?

Alle tips zijn welkom !

Met vriendelijke groet,

Greefhorst

Geplaatst door Greefhorst (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

audia4 (0) PRO, 11 jaar geleden

Het lijkt er op dat de regelunit niet weet hoe warm het in de wagen is. kijk eens in meetblokwaarden of je de huidige wagentemperatuur en motortemperatuur goed doorkrijgt. (met relevante waarden)

misschien opnemer stuk.

zet ook het bouwjaar even bij je wagen, misschien krijg je dan nog gerichtere info.

oudere VAG clima's b.v. hebben een temperatuuropnemer in de unit zitten, er zit een heel klein fannetje in dat binnenlucht uit de auto door de unit trekt. deze wil wel eens stuk gaan of blokkeren in het stof. en is relatief goedkoop door het eerste beste elektronica reparatiebedrijf te vervangen

Greefhorst (0) PRO, 11 jaar geleden

Excuus, de Audi is van 2003

Motor temp is correct, mooi van koud tot 90 graden. Recent de waterpomp en thermostaat vervangen.

In de auto zegt hij dat het warm is, 20 - 40 graden dat leek me wel te kloppen.

De audi heeft meerdere temp sensoren in het interieur , ze lijken allemaal te werken.

De temp meter in de climatronic doet het goed, als ik erop blaas wordt de temp ook hoger, het motortje loopt 3500 rpm.

Mvg,

audia4 (0) PRO, 11 jaar geleden

Als het interieur warm is kun je de stand van de luchtregelklep nog controleren. (bij mijn weten regelen deze niet met een kraan maar met een klep die de luchtflow door de warmtewisselaar bepaald) Als je hem op stand low zet moet deze klep geheel gesloten zijn. (niet alleen met de uitleeskast, maar ook daadwerkelijk controleren of hij echt dicht zit)

Ik doen maar een suggestie,
Misschien beweegt de actuator nog wel maar is er mechanisch iets stuk tussen klep en acutator? Misschien klemt de klep als hij warm wordt? Doe wel voorzichtig, als je handmatig de actuator denkt te bewegen verwoest je hem inwendig.

Greefhorst (0) PRO, 11 jaar geleden

Low doet hij wel he, dat is de Airco stand. Die doet het wel.

Alleen is 18 tot high graden gelijk aan 40 graden, zowel links als rechts.

Groeten,

Greefhorst (0) PRO, 11 jaar geleden

Hier zijn foto's van de kleppen.

Foto 1

onderste bediend alleen de airco.
De 2 daarboven bedienen de boven / onder en raam blazen

Foto2
Dat weet ik niet

De achterste doet wat maar de voorste zie ik niks doen, staat in me PC als een verseluchtklep ?





Deze codes komen dus terug ?

De airco wordt wel koud..

Alvast bedankt

audia4 (0) PRO, 11 jaar geleden

zou eens beginnen met de onderste storing op te lossen, die is permanent. de andere komen sporadisch voor.

Greefhorst (0) PRO, 11 jaar geleden

dat snap ik maar dat lost het niet op dat hij warm blijft lijkt mij..

audia4 (0) PRO, 11 jaar geleden

een climatronic met storingen doet hele gekke dingen..... (meestal alles behalve goed functioneren)

Greefhorst (0) PRO, 11 jaar geleden

Oke, hij is te wissen en blijft dan wel een dag weg. In deze tussentijd is het niet beter. Ik ga hem zowiezo vervangen al lijkt het me niet te helpen :)

erik2819 (0) PRO, 11 jaar geleden

Kun je ook de meetwaarden lezen van de temp voelers in de luchtkanalen?
Komen deze wel overeen met de werkelijke waardes?
Geeft de temp voeler in de aircounit een waarde van 20 tot 40 graden?
Je kunt er ook een losse meter naast hangen om te vergelijken.

Greefhorst (0) PRO, 11 jaar geleden

Nee de airco staat niet op 40 graden. Die is koud. Exact weet ik de waardes uit mijn hoofd niet. Maar deze leken allemaal te kloppen.

Ik kan ze allemaal uitlezen individueel.

De econ blijft trouwens branden. Dit betekend storing toch ?

erik2819 (0) PRO, 11 jaar geleden

Als je storing hebt in je druksensor dan is of je airco leeg of je sensor/bedrading etc. defect en dan kan hij alleen nog op econ.
Heeft (volgens mij) niet met jou probleem te maken.

Greefhorst (0) PRO, 11 jaar geleden

Lijkt mij ook niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.