close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi 80: kleppen stellen of hydrolifters?

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6

Hallo,

Mijn vriendin heeft een 1988 audi 80 (B3) met een non-turbo 1.6 diesel blok. De audi is sinds nieuw in bezit van haar ouders en is altijd nauwkeurig en goed onderhouden. De auto heeft ondertussen ongeveer 2.5k km's gelopen maar heeft de afgelopen 100.000 km's (!) een ratel in de kop. Deze ratel komt en gaat en is het minst te horen bij een warme motor met het liefst verse olie. De auto loopt er niet minder om en dat is ook de reden waarom er niks aan gedaan is/wordt. Ik stoor me er echter aan en ben vooral ook nieuwsgierig wat het zou kunnen zijn. Aangezien deze auto goed onderhouden is geloof ik niet dat de kleppen gesteld moeten worden, maar alles is natuurlijk mogelijk.

Mijn vraag is dus, zijn de kleppen te stellen? Zo nee, kan een hydraulische kleplifter versleten zijn en daardoor herrie maken? Ik las iets over vacuumpompen op de 5 cilinder benzine modellen, geldt datzelfde ook voor deze diesel?

Ik hoor het graag!
Joost

Geplaatst door

JoostXT (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Staat de inspuitpomp wel op tijd,je kan eens proberen om de brandstofpomp te spoelen met dieselspoeling ,dit is zeer goed voor de injectors want het zou kunnen dat er af en toe een injectornaald blijft hangen door vervuiling en de kleppen kan je niet stellen

Roger10 0

14 jaar

[quote=Roger10]Staat de inspuitpomp wel op tijd,je kan eens proberen om de brandstofpomp te spoelen met dieselspoeling ,dit is zeer goed voor de injectors want het zou kunnen dat er af en toe een injectornaald blijft hangen door vervuiling en de kleppen kan je niet stellen[/quote]
Bedankt voor je reactie, maar het roept wel meteen nog meer vragen op ;)

Kan de timing van de inspuitpomp verlopen? Want anders staat die nog op fabrieksinstelling, zoals gezegd, die auto is altijd perfect onderhouden, kosten nog moeite gespaard. Hoe kan het blijven hangen van een injectornaald een tik/ratel die klinkt als kleppen veroorzaken (een oprechte vraag, niet sarcastisch bedoelt)? Als de kleppen niet te stellen zijn, hebben ze dus hydraulische klepstoters, zijn die nog te repareren/vervangen?

JoostXT 0

14 jaar

Vervang de stoters en hij klinkt weer nieuw. Zijn 100% zeker hydr stoters en die gaan regelmatig stuk bij oudere diesels.

paulmichiel 0
badge

14 jaar

wat voor olie gaat er in??? (hoort 10w40 te zijn)

verder, hydraulische stoters. als hij blijft tikken is het een kwestie van vervangen. Nokkenas en distributieriem moet je dan uitbouwen, nadehand moet de boel op tijd gezet worden.

beste is dit te combineren met de eerst volgende riemwissel.

2,5 ton is voor deze blokken trouwens een makkie, mits goed behandels is ie nog niet op de helft van zijn kunnen....

audia4 0
badge

14 jaar

audia4: Ik heb geen idee, het is dus niet mijn auto, maar hij gaat altijd naar een (redelijk) goeie garage dus ik denk dat er in gaat wat er in hoort (al kan dat een gevaarlijke aanname zijn). Ik heb het blok van mijn eigen auto (oude subaru) tot op het bot uit elkaar gehad en op meerdere auto's kleppen gesteld e.d. is er iets speciaals aan dit diesel blok waar ik rekening mee moet houden? Of is het redelijk recht toe recht aan?

paulmichiel: Oke, goed om te weten dat het gebruikelijk is. Loont het nog om eens een keer een reiniger of ATF door de olie te mengen? Of is vervangen de enige remedie?

JoostXT 0

14 jaar

Heeft iemand een idee hoe moeilijk het is om de hydraulische klepstoters te vervangen? Nog mooier zou zijn als iemand een handleiding, foto's of een stappen plan of iets dergelijks heeft. Zoals gezegd ben ik niet bang van wat sleutelwerk, maar doe dingen graag goed voorbereid ;)

JoostXT 0

14 jaar

Distributie los, nokkenas eruit, stoters eruit en nieuwe erin, boel weer dichtbouwen

paulmichiel 0
badge

14 jaar

De sleuf in de nokkenas moet in lijn liggen met de bovenkant kop, je kan daar simpel een plaatje voor maken bv.

De brandstofpomp moet je blokkeren met een pen, ik dacht 15,7mm en is ook zelf te maken,

Nokkenas tandwiel zit er konisch op, bout stukje los draaien, drevel of lang M6 boutje door ijzeren plaat steken, ( boutje komt dan tegen tandwiel ) en 1 tik met de hamer geven, dan is het tandwiel los van de nokkenas.

Indien je het tandwiel niet los maakt, kun je naderhand moeite krijgen om de riem erop te leggen, en als je dat wel lukt, zal de spanning tussen nokkenas en pomp niet goed zijn ( slap )

Opzich stelt het niet veel voor..Zeker niet als je al vaker dit soort dingen gedaan hebt..

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.