👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Deze audi a4 1.6L uit '97 uitgelezen met vag-com:
Kortsluiting op alle injectoren, en (waarschijnlijk) daardoor fouten in lambda signaal etc.
Weet iemand of dit door een kapot brandstofpomp-relais kan ontstaan, of waar de injectoren samenkomen? (in een relais, apparaat, ECU)
Het is wat frappant dat ze alle 4 tegelijk kort sluiten, vandaar de bovenstaande vraag.
De auto stottert namelijk en krijgt vaak veel te weinig benzine ingespoten, waarschijnlijk dus wanneer de injectoren zijn kortgesloten.
Bedankt
p.s. Er staat wel LPG in de auto beschrijving, maar bovenstaand verhaal is ENKEL op benzine, ook de foutcodes zijn er in gekomen zonder de LPG-installatie aan te zetten.
Op LPG loopt de auto een stuk beter, al is er wel wat vermogensverschil merkbaar, wellicht doordat lpg-onderdelen minder stroom krijgen door de kortsluiting elders.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
bij G3 worden de injectoren door de gas computer aangestuurd
denk dat je in de bedrading daar naartoe moet zoeken
Geldt dat ook als de LPG-installatie uit staat? OF zou er dan weer een relais in de gascomputer 'dicht' gaan en de injectoren weer doorverbinden met de ECU?
In dat geval zal ik inderdaad daar eens kijken, bedankt voor de tip.
15 jaar
je kan de lpg comp niet uitzetten
je kan alleen kiezen welke brandstof
Controleer relais van de gas instaltie die de benz. injectoren onderbreekt (LET OP KAN OOK IN DE GAS ECU ZITTEN!).
Bedrading en stekkers.
Bedankt voor de tips,
Ik ga deze week even kijken of ik het daar in kan vinden.
De uitkomst laat ik nog weten...
15 jaar
Bedankt voor het meedenken.
Eerder had ik geen tijd en mogelijkheid om wat dingen te proberen.
Het blijkt dat ik toch een foutje heb gemaakt, want de kortsluitings-foutmeldingen komen er ALLEEN in wanneer ik de gas/benz schakelaar omzet.
Dan blijven de volgende meldingen nog over (ook na opnieuw uitlezen):
--------------------------------------------------------------------------------------------------
00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation
19-10 - Lower Limit - Intermittent00525 - Oxygen Sensor (G39)
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
01247 - Activated Charcoal Filter (EVAP) System Solenoid Valve 1 (N80)
26-00 - Output Open
00525 - Oxygen Sensor (G39)
26-00 - Output Open
00525 - Oxygen Sensor (G39)
27-00 - Implausible Signal
00525 - Oxygen Sensor (G39)
26-10 - Output Open - Intermittent
00525 - Oxygen Sensor (G39)
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation
19-00 - Lower Limit
--------------------------------------------------------------------------------------------------
De meldingen komen willekeurig terug na resetten van de DTC's.
Heb ik te maken met een kapotte lambda-sonde? En waarom / wanneer komt de melding "Activated Charcoal Filter" in het systeem?
Bedankt!
15 jaar
Komen de meldingen 00525 en 00537 ook als je op benzine rijdt?
Zo nee, dan ligt het aan de gas-installatie en dan zal het mengsel wel te arm zijn.
Kan ook komen doordat je koolstoffilter lekt en wordt het mengsel te rijk.
00525 en 00537 komen tevoorschijn wanneer gas uit is, op benz. dus.
Wanneer ik reset en een eindje rij komen alleen de lambda-codes tevoorschijn. de koolstof-filter melding slechts af en toe.
p.s. Als ik ineens vol gas geef (benzine) springt lambda-signaal heel even boven 1V (1.2 ongeveer). Is dat uberhaupt mogelijk op een normale L-sonde?
p.p.s. Nieuwe bougie-kabels, gasklephuis schoongemaakt, gasklep opnieuw ingeleerd
15 jaar
Kan veroorzaakt worden door het koolstoffilter, maar er zijn meer oorzaken.
Rijd een stuk op benzine en zoek de fuel trims op in de live data. Plaats die eens, kunnen we zien of het mengsel te arm is of te tijk.
Kan zijn dat de lambda-sonde verouderd is of de injectors zijn misschien vervuild na een langdurig werkzaam leven.
Wat is de kilometerstand?
Bedoel je met 'Fuel-trim' het brandstof verbruik?
Volgens label-bestand is er een bank met rpm, verbruik, snelheid en luchtinlaat (mg/cycle). Ik zal dit (waarschijnlijk) morgen even 'opnemen'.
Lamda-sonde zal origineel (1997) zijn; die gaat met vaste kabel zo de kabelboom in.
Injectoren weet ik niet; het zijn lpg-benz. injectoren. Ik heb laatst al eens een fles additief in de tank gegooid, mocht niet echt baten.
Zeer bedankt voor het meedenken!
p.s. KM stand is 208000 km
p.p.s Ontsteking en compressie zal prima zijn: op lpg gaat als een trein
15 jaar
Welke label-file gebruik je? Of het ecu-nummer?
Fuel trim is een factor die gebruikt wordt om het mengsel te corrigeren. Factor 1,1 betekent een te arm mengsel, factor 0,9 een te rijk mengsel.
Dit zijn zelf-lerende gegevens.
Ik gebruik dit is echter een russisch bestand, met google vertaald.
Het originele 3B0-907-557-AHL.LBL bestand kan ik nergens vinden helaas.
Zoiets als jij zegt kan ik niet echt terug vinden.
15 jaar
Blok 10, waardes 1 en 4. Waarde 1 is de korte termijn aanpassing. Dat regelt een aantal maal per seconden het mengsel naar rijk en arm.
Waarde 4 is de zelflerende fuel trim, dit maal in procenten. Als alles goed is staat de waarde op 0.
Hierbij 3 grafiekjes met Lambdavoltage tegen de tijd.
Alle 3 zijn volgas in de 3e versnelling, van ongeveer 2000 tot 5500 toeren/min.
2 op benzine - welke verschillend zijn, maar precies dezelfde omstadigheden hebben - en een op LPG, uiteraard met warme motor.
De lambda regeling in procenten en de correctiefactor waar je het over had blijven beiden continue 0%.
Ook blijft het LPG stationair toerental sinds ik de gasklep heb schoongemaakt rond de 1700 toeren hangen. Hier komt nu dus ook een foutcode "00533 idle lower limit" bij.
Is het mogelijk dat alle problemen door een plakkende stationairklep (N71) worden veroorzaakt?
Heel erg bedankt voor het meedenken!
p.s. het Lambda voltage op LPG (contunue 1.52 ~ 1.54) komt misschien doordat die wordt gefaked door de LPG computer?
15 jaar
Lambda zal zeker wel een fake zijn, want een echte sonde zal niet boven de 1,2 volt komen.
Lijkt me wel de oorzaak voor foutcode 537 en 525. Lijkt me ook niet goed te zijn.
Maar van gas heb ik verder geen verstand, dus zoek eerst eens een gas-specialist op.
Enig idee of het mogelijk is dat de auto op benzine beroerd kan lopen door een kapotte L-sonde (of verwarming) terwijl LPG prima gaat?
15 jaar
Zou kunnen.
Lambdasondesignaal eens meten met voltmeter?
Zelf het mengsel verrijken en kijken wat de spanning dan doet.
Oiram
Beste mensen,
Zeer bedankt voor de adviezen tot nu toe.
Ondertussen heb ik er een nieuwe L-sonde ingehangen. De witte wolk achter de auto is vrijwel weg, accelereren gaat veel gelijkmatiger.
Op het moment geeft de L-sonde nog steeds vaak een voltage van 0.02V. (inderdaad, 2 honderdste) Dit is op benzine en fluctueert soms nauwelijks wanneer het toerental constant blijft.
Wanneer gas ineens vol ingetrapt wordt fluctueert deze wel. Wanneer je blijft accelereren lijkt het ook prima te wisselen tussen 0.2 en 0.8.
Er komt dus nog steeds een fout
00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation
18-00 - Upper Limit
in.
Benzine druk zal dan te laag zijn?
Het stationair toerental dipt dus ook nog steeds wanneer je ineens loskoppelt.
Verder: weet iemand of je het fake-lambda signaal vanuit de LPG compu kan aanpassen? Dit staat nu altijd op 1.56V maar zou 0.5V moeten zijn lijkt me.
Bedankt!
Reinier
14 jaar
[quote=rizzlar]Verder: weet iemand of je het fake-lambda signaal vanuit de LPG compu kan aanpassen? Dit staat nu altijd op 1.56V maar zou 0.5V moeten zijn lijkt me.[/quote]
Dat is wel DE oorzaak van je probleem.
Tijdens het rijden op gas blijft de benzine-computer gewoon werken en controleren. Moet ook want deze verzorgt de onsteking.
Met een simulatie-signaal van 1,56 Volt denkt de benzine-computer dat het mengsel HEEEEEEEL erg rijk is en gaat dat bijregelen.
Op het moment dat je dan naar benzine schakelt gebruikt de ecu die aangeleerde waarde en verarmt het benzine-mengsel (te arm op dat moment).
Na verloop van tijd zal de aangeleerde waarde weer verminderen en zal de motor weer ietsje meer benzine gaan krijgen.
Zijn heel veel gasinstallaties met een computer die uit te lezen is en waarvan je de configuratie kan
aanpassen.
Of dat bij jou systeem het geval is weet ik niet, even aan een gasboer vragen?)
Wat is het merk/type gasinstallatie?
Of jou arme mengsel stationair komt door geleerde waardes? zou kunnen, maar ik zou in ieder geval goed
alles controleren, vacuumslangen, carterontluchting ed
Brandstofdruk te laag? Op toeren heeft hij blijkbaar wel genoeg.
Oiram
Oldford: Je hebt het nu over de ingeleerde Lambda-correctie-factor (fuel trim) waar je naar vroeg? Klinkt wel erg logisch.
UNIVERSEEL11698: Op toeren is de acceleratie prima, brandstof druk zou dus ook goed moeten zijn?
Is iemand bekend met LPG-diagnose software / interface? Of is dit standaard OBD1 ?
Ook lijken alle vacuumslangen in prima staat. Luchtinlaat is al een paar keer gecontroleerd. Nergens lijkt een lek te zitten.
14 jaar
Ja, ik heb het over een ingeleerde Lambda-correctie-factor (fuel trim) of leerwaarde.
OBD1 is niets. Bestaat alleen in Amerika en verplicht alleen de fabrikant tot publiceren van foutcodes.
LPG-diagnose software is merkgebonden en alleen te gebruiken voor de LPG-computer. Is niet te verkrijgen via normale wegen.
Soms staat er wel eens wat op ebay maar of dat dan ook werkt?
Met Vag-com moet je de leerwaardes (fuel trim) ook kunnen zien. Even zoeken in de datablokken. En plaats de waarde dan hier.
Kijk in Vag-com of je de leerwaardes kunt resetten. Zo ja, doen bij koude motor. Anders de accu een kwartiertje los.
Eventueel kun je hier dan ook nog controleren of de leerwaardes dan anders zijn geworden.
En dan kijken of de koude start en het rijden op benzine beter gaat. Na afloop van de proefrit weer de leerwaardes uitlezen en plaatsen.
Is iemand bekend met LPG-diagnose software / interface? Of is dit standaard OBD1 ?
Niets in de auto branche is gestandardiseerd, zo ook LPG niet, wat is merk en type gasinstal?
Geleerde waardes wissen? de beste manier vind ik, foutgeheugen wissen en kort stroomloos maken.
Oiram
Necam Mega set.
Ik geloof dat de leerwaarden te resetten zijn door in de engine groep, adaption en dan groep 0 te kiezen. Dan wordt het hele management gereset.
(Gasklep stand en fueltrim. misschien nog andere waarden?)
Ik zal eens kijken naar de waarden en een stuk op benz. rijden.
14 jaar
Ik heb even met specialisten gesproken.
Dat Lambda-signaal vanuit de LPG-computer zou gewoon OF 0.5V moeten zijn, of pulserend , maar niet continue 1.5V . Dit is ook niet in te stellen en zou dus komen door een kortsluiting of juist een onderbreking.
Zou dit dan door 1 van beide gas-relais komen, of zijn er meer relais die dit soort dingen regelen?
Wanneer ik van de week even tijd heb zal ik die waarden bekijken met vag-com. (en dus ook naar de relais kijken.)
Bedankt
14 jaar
Bij het rijden op lpg wordt het lambdasignaal naar de benzine computer bij VW, Audi en Seat meestal onderbroken via een relais dat links tegen het schutbord zit, gezien vanuit als je voor de auto staat.
Hierdoor gaat de spanning op de ingang van de lambdasonde op de benzinecomputer naar 1,56 volt.
Het zou kunnen dat hierdoor de benzinecomputer verkeerd gaat inleren om deze lambdaspanning naar beneden te krijgen.
Als dat het geval is zou je met de VAG-com de benzinecomputer kunnen resetten en even op benzine rijden.
De benzinecomputer zou dan wel goed moeten inleren.
Waarschijnlijk wordt het lambdasignaal met de benzinecomputer onderbroken om weer andere problemen te voorkomen zoals het opblazen van de lambdasonde.
Het probleem van te weinig benzine kan veroorzaakt worden door een slecht relais dat de benzine injectoren moet onderbreken of een slechte verbinding in de bedrading tussen injectoren en onderbreek relais van de gasinstallatie.
Je zou de onderbreking in de bedrading bij de benzine injectoren op kunnen zoeken en even tijdelijk herstellen om te zien of je probleem dan over is.
Dan weet je meteen of je het probleem in de gasinstallatie moet zoeken of dat toch het benzinesysteem de oorzaak is zoals bv een vervuild brandstoffilter of vervuilde benzine injectoren.
Groeten,
Kees
14 jaar
Ik ken systeem MEGA niet maar lopen bij dit systeem de Injectoren en L sonde niet via een simulator?
Vind het wel verdacht dat beide onderdelen fouten zetten.
Oiram
[quote=VG392]Bij het rijden op lpg wordt het lambdasignaal naar de benzine computer bij VW, Audi en Seat meestal onderbroken via een relais dat links tegen het schutbord zit, gezien vanuit als je voor de auto staat. Hierdoor gaat de spanning op de ingang van de lambdasonde op de benzinecomputer naar 1,56 volt.[/quote]
Hier ben je mij effe kwijt. Bij de meeste benzine-motoren die ik ken gaat het voltage van de lambda-sonde naar 0,45 volt als ik de stekker los trek.
Als ik daar een relais tussen zet krijg ik nog steeds de door de ecu aangemaakte voorspanning van 0,45 volt en niet 1,56 Volt.
Maar dat is eenvoudig te testen / meten / uitlezen. Wat is het voltage van het lambda-signaal bij koude motor (voor het starten) als de installatie op benzine staat?
Kees, we komen elkaar weer tegen.
Bedankt voor je mail afgelopen week.
In deze A4 wordt het L-signaal onderbroken door een relais bij de zekeringkast (uitgebreid alles gemeten).
Ik heb ze (na wat testjes en nog eens meten, om niet alles op te blazen) doorverbonden. LPG en ECU krijgen nu beiden continue het L-signaal binnen.
(Gecontroleerd met Vag-Com)
Op gas pulseert dit mooi tussen 0.2 en 0.8V, maar op benzine fluctueert het alleen als ik plots vol gas geef (richting 0.8V).
Verder blijft hij tussen 0.00V en 0.2V wisselen ongeveer. -> nog steeds fout "00537 - Lambda 18-00 - Upper Limit"
Mijn vrouw is nu met de auto weg, dus ik zal vanavond of morgen eens meten of het ding in heeft geleerd. (Na hoeveel KM zou dat ongeveer lukken?)
"Je zou de onderbreking in de bedrading bij de benzine injectoren op kunnen zoeken en even tijdelijk herstellen om te zien of je probleem dan over is." Ik heb hier eens naar gekeken, maar de relais die dit regelen zaten geloof ik ingegoten in een soort lijm. De bedrading heb ik niet uitgebreid gecontroleerd, misschien dat ik dat nog even doe. Dit zit allemaal onhandig onder het stuur gepropt, inclusief computer.
"zoals het opblazen van de lambdasonde." Fingers crossed!
Nog een vraag, eerder ook al besproken maar toch: De auto accelereert prima, al is het niet helemaal gelijkmatig(op benz.). Houdt dit dan niet in dat de benzine-druk en dus het filter etc. in aardige staat zijn?
@ Oldford: Ik meen dat het L-signaal toen ik koud startte rond 0.5V zat, en maar traag reageerde.
Zeer bedankt, iedereen die meedenkt! Hopelijk komen we tot een oplossing.
14 jaar
Rizzlar,
Heb die fout dus ook gehad, dan wel bij een niet gas auto, en een lambda stationair van 1.5 / 1.6 Volt.
De foutcode`s 00537 bleven steeds terug komen, daarbij had ik deze fout er ook telkens bij zitten : 00561
Na lang zoeken bleek toch dat de uitlaat zeer minimaal lekte bij de aansluiting van de kat, na dit goed gerepareerd te hebben ( dus volledig gasdicht te maken ) is deze mooi gezakt naar normale waarden en is de fout ook niet meer terug gekomen! Al merkte je eerlijk gezegd niks tijdens het rijden..
Gr Stefan
14 jaar
Lambdasondespanning eens meten met een voltmeter en met Vagcom tegelijk, als de motor warm stationair
draait?
Kijken of er verschil in de waardes te zien is?
Desnoods zelf eens het mengsel verrijken (cola dopje benzine in inlaat) en kijken wat die waardes dan doen?
Moeten dan even omhoog gaan.
L sonde moet stationair (warme motor) ook netje pendellen op benzine als het systeem goed is.
Lijkt alsof de motor te arm draait. (denk niet door brandstofpomp of filter)
Oiram
Rizzlar,
Beter kun je de onderbreking van de benzine injectoren onder de motorkap op de kabelboom herstellen.
Daar kun je beter bij dan bij de relaismodule onder het dasboard.
Als de lambdasonde door het relais is losgekoppeld van de benzine computer kan het signaal wat je met de VAG-com ziet natuurlijk niet op en neer gaan.
Het verhaal van de lekkende uitlaat in combinatie met de hoge lambdaspanning van 1,5-1,6V kan mijns inziens niet kloppen.
Doordat de uitlaat lekt gaat het zuurstofgehalte in de uitlaat omhoog en de lambdaspannig dus naar beneden.
Lage lambdaspanning is arm mengsel en hoge lambdaspanning is rijk mengsel.
De lambdaspanning moet inderdaad bij continu draaiende motor tussen 0,1 a 0,2 en 0,8 a 0,9 volt pendelen.
14 jaar
Mensen, bij deze een wat late update:
Lambda sonde vervangen: bleek 'intermittend' geen signaal te geven -> gaf verbetering
LMM was recent kapot (steevast foutmelding met vagcom) -> vervangen en veel gelijkmatiger optrekken op benz.
Het probleem van het bijna uitvallen (dip) op benzine bleek door een vacuum-lek te komen vlakbij rembekrachtiger.
Injectoren gereinigd met koudontvetter en ultrasoon reiniger van Aldi, hielp ook goed!
Gasverdeelhuis gereviseerd en gereinigd, verdamper druk afgesteld -> nu zeer gelijkmatig optrekken op gas.
Kortom, alle problemen verholpen!
Zeer bedankt voor alle informatie!
p.s. Kortsluiting op injectoren: dit komt gewoonweg door de onderbreking vanwege LPG.
p.p.s. lambda signaal van 1.5~1.52V komt waarschijnlijk ook door onderbreking vanwege LPG waardoor het signaal gaat zweven (geoxideerde massa aansluiting o.i.d.)
14 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar