Audi 80: nokkenassen weer op tijd zetten

Bouwjaar: 1994

hoi

heb een probleempje distrubitie riem geknapt bij stationair toerental
zuigers en kleppen zijn niet beschadigd oef. nu heb ik alleen nog het
probleem om mijn nokkenassen op tijd te zetten heeft iemand hier ervaring mee het gaat om een audi 80 avant 2.6 e met abc motor is
dubelle nokkenas.

alvast bedankt voor het mee denken grtz stefan

stefan11109

Geplaatst door stefan11109 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Dierckxsens Stijn (0), 19 jaar geleden

Ik heb net vandaag hetzelfde moeten uitvissen bij mijn BMW E34 524TD van 88 met enkele nokkenas. Het gaat als volgt:

Zoek eerst zeker naar merktekens aangebracht op nokkenas, krukas, injectiepomp en hun 3 bijhorende tekens (referentiepunten) op het motorblok of cilinderkop. Het kan nodig zijn roest of vuil stevig af te borstelen met een harde (staal)borstel alvorens je ze ziet. Met geluk vind je ze en kan de nieuwe riem aangebracht worden.
Ik vond de merktekens echter niet bij mijn BMW en heb dan maar systematisch naar de juiste onderlinge stand van de tandwielen gezocht door: eerst eigen merktekens onderaan op de krukas aan te brengen zodat je steeds kan uitgaan van exact dezelfde positie van tenminste al dit tandwiel, en het is daarbij nuttig vooraf van de eerste cilinder de gloeikaars of bougie eruit te draaien en dan de bovenste stand van de zuiger te zoeken vooraleer je de krukas merkt. Dan ga je de juiste stand zoeken van de nokkenas - ruwweg kan je zijn juiste stand zoeken door nokkenas zo te draaien dat kleppen van de eerste cilinder gesloten zijn. Hierbij kan het noodzakelijk zijn een beetje heen en weer te draaien met zowel kruk- als nokkenas omdat deze zullen blokkeren in bepaalde positie. Goed, heb je nu dus krukas terug op zijn merkteken staan en de kleppen van de eerste cilinder zijn dicht - nokken boven - dan kan je tand per tand in dit bereik uitproberen: eerst terug klepdeksel eropleggen, hier een merkteken aanbrengen waarmee je de positie van nokkenastandwiel kan vergelijken, riem monteren (stand injectie pomp nu nog niet belangrijk), genoeg aanspannen zodat hij niet verspringt en dan handmatig de krukas ronddraaien en voelen of er niets blokkeert. Blokkeert hij - dan krukas terug op merk zetten en met krijt de "slechte tand" tegenover merkteken op klepdeksel aantekenen. Nu riem lossen en nokkenas een tandje verdraaien - terug uitproberen enz.

Nu, er zullen misschien een paar standen zijn die allemaal vlot doordraaien, ik had het geluk dat het er maar 1 was en dus de juiste- ik weet niet dadelijk wat uitsluitsel geeft in het andere geval. In ieder geval weet je nu al zeker dat je geen motorschade zult hebben als je hem later probeert te starten.

De injectiepomp - kijk daar eens na of je deze niet kan blokkeren met een pen door een gat te steken - deze stand gaat met goede kans samen met zuiger eerste cilinder in bovenste dode punt (BDP)- welke stand je al kent.

Nu, al bij al lijkt het redelijk omslachtig, maar als je rustig nadenkt en de logice beet hebt, en je werkt rustig en systematisch (neem voral je tijd vooraf goede tekens aan te brengen die niet voor interpretatie vatbaar zijn), dan ben je er op een uur wel uit.

Goed, en dan nu starten en zien of hij goed loopt - loopt hij niet lekker dan een klein beetje draaien tot het wel goed is.

IN ELK GEVAL: IK VRAAG ME AF WAAROM EEN AUTOCONSTRUCTEUR ALS BMW VAN BIJ PRODUKTIE GEEN DUIDELIJKE TEKENS ZET - HET ZOU ONS EEN HOOP GEKLOOI BESPAREN.

Mijn BMW loopt nu terug als naaimachine en ik heb als "vergelding" voor het leed met beitel en hamer zulke japen van kerven geslagen dat ze me in het vervolg -ook met stof erop en vuil en olie - nooit meer zullen ontsnappen. Een distributieriem leggen kost me in het vervolg geen 2 dagen meer maar 2 uur alles tesamen.

ik hoop dat je er iets mee bent - ook al heb je 2 nokkenassen - het is toch een stap in de goede richting.

CYBERBOB (0), 19 jaar geleden

ehh
2.6 e is volgens mij een benzine motor heeft geen injectiepomp
voor de rest klopt het wel

P.s.

bij een collega gekeken heeft de zelfde motor, daar staan merktekens op maar zijn moeilijk te zien

stefan11109 (0), 19 jaar geleden

Hey Bob en Stijn, Hartstikke bedankt voor het meedenken.
Om ff op jouw verhaal terug te komen Stijn, ik weet wel de goede positie van de krukas want die staat duidellijk gemarkeerd.
Moet ik dan aannemen dat van tegenoverstaande zuigers de een omhoog staat en de andere omlaag. En Bob heb je mischien een indicatie waar ik moet zoeken voor deze merktekens of hoe ze eruit zien. Ik zag wel wat tekens op de vliegwielen van de nokkenassen maar begrijp daar de logica ook niet van. Kun je iets specifieker zijn over hoe die merktekens eruitzien.

Alvast hartstikke bedankt voor de moeite :-))))))

grtz stefan

ronald60 (0), 19 jaar geleden

Voor het vervangen van de riem onderstaande aanwijzingen volgen

Krukasmechanisme
Getande riem uit- en inbouwen
Uitbouwen



Geribde riem uit- en inbouwen
Tandriemkap aan beide zijden losklikken.
Motor met de hand in BDP-stand draaien.
Nokkenasstand controleren:
de grote boring van de borgplaten op de nokkenastandwielen moeten naar binnen gericht ten opzichte van elkaar staan, anders de krukas een omwenteling verder draaien.
Referentiepuntsensor links uit motorblok schroeven.
De BDP-boring in de krukas moet achter de boring van de uitgebouwde referentiepuntsensor zitten (zicht- resp. voelbaar).
Fixeerbout 3242 in de boring van de uitgebouwde referentiepuntsensor schroeven en vastdraaien.
Spansysteem van geribde riem uitbouwen,
Tandriemkap links en rechts uitbouwen
Trillingsdemper uitbouwen
Onderste gedeelte van de tandriemkap uitbouwen.
Aanwijzing:

De looprichting van de getande riem markeren. Een omgekeerde looprichting kan tot beschadigingen leiden.
Spanrol getande riem losdraaien
Getande riem uitbouwen.
Inbouwen:

Linker en rechter nokkenastandwiel met poelietrekker,van de conus losdraaien/trekken.
Aanwijzing:

De klauwen van de poelietrekker moeten op de achterste naaf worden geplaatst.
Getande riem over beide nokkenastandwielen leggen.
Getande riem om alle tandwielen leggen, als laatste over de spanrol.
Nokkenasbevestiging 3243 plaatsen(betreft speciaal gereedschap)
Aanwijzing:
De nokkenastandwielen moeten zo los op de conus zitten dat ze nog op de nokkenassen kunnen worden bewogen, maar niet gekanteld.
Getande riem spannen
Spanrol getande riem met inbussleutel (SW 8 mm) naar rechts draaien en vasthouden.
Spanrol getande riem met een tweede inbussleutel (SW 8 mm) vastdraaien.
Spanning van getande riem tussen het rechter nokkenastandwiel en de waterpomp controleren.



De getande riem moet in het midden tussen nokkenastandwiel en waterpomp met de duim en de wijsvinger nog 90° verdraaid kunnen worden.
Aantrekmoment van de spanrol getande riem: 45 Nm
Centrale bout van de krukas

Groeten Ronald

stefan11109 (0), 19 jaar geleden

iedereen hartstikke bedankt hij loopt weer

MUCHOS GRACIAS

stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.