auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4-Avant: Ontwasemen (defrost) en verwarmingsprobleem

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8T (BFB)

Hallo allemaal,

Ik heb een problem met climate control van mijn Audi A4 Avant 1.8T (BFB). De auto wordt niet meer goed warm. Ook de ontwaseming niet als de ruiten beslagen zijn, die werkt de eerste 10 seconden en dan beslaat de ruit nog veel meer dan voordat de ontwaseming is aangezet. Ik voel wat lauwe lucht komen als ik rijd zeg 3000 toeren als ik de climate controlverwarming op 'high' zet. Als ik daarna met draaiende motor op temperatuur op de oprit sta, lijkt er gewone buitenlucht naar binnen te komen. Ook valt me op dat het lijkt alsof ik continu de kleppen in het luchtcircuit hoor schakelen onder het rijden.

De motortemperatuur valt niet terug, blijft netjes 90 graden. Koelvloeistofpijl ok, blijft stabiel, geen lek te zien op eerste gezicht. Wel een paar jaar geleden een radiatorpil gebruikt om lekje in radiator te dichten, echter na service beurten koelvloeistof ververst. Uitlezen geeft wel het volgende probleem:

1 Fault Found:
00710 - Defroster Flap Positioning Motor (V107)
41-10 - Blocked or No Voltage - Intermittent
Address 08: Auto HVAC Labels: 8E0-820-043.lbl
Part No: 8E0 820 043 H
Component: A4 Klimaautomat 1116
Coding: 00000
Shop #: WSC 63351
VCID: 264907F8C28BA311357-515A

1 Fault Found:
00710 - Defroster Flap Positioning Motor (V107)
41-10 - Blocked or No Voltage – Intermittent

Dus de melding van de defroster lijkt overeen te komen met het niet werken van de ontwaseming, maar is dit ook de oorzaak het niet goed werken van de verwarming? Iemand een idee? Alvast bedankt.

Geplaatst door

Dead Silence (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nee dat zou niet het probleem van de kacheltemperatuur moeten zijn, wel idd van de recirculatie/ontwaseming klep.
Dit was de enige storing in kachel die over een kachel stelmotor gaat? Geen temperatuur stelmotor storing?

Lees eens de uitstroom temperaturen van de kachelroosters uit in de meetwaardes met de testkast.
Alle meetwaardes starten van voeten/midden roosters e.d. dan de kachel volgas zetten met alle roosters open en dan de aanwezige temperatuurvoelers uitlezen, ze moeten allemaal ongeveer hetzelfde aangeven met max een paar graden verschil, als er 1 teveel aangeeft (dan werkelijk het geval is) dan gaat de kachel op z'n beurt kouder blazen.

ricky 10
badge

10 jaar

Hoi Ricky, dank voor reply. Het was inderdaad de enige storing die ik kon vinden. Enig idee welke meetblokken voor de uitstroomtemperaturen ik moet uitlezen, althans als ik je goed begrijp? Heb zelf een orginele VCDS kabel en gebruik softwareversie 14.10. Ik zal http://www.gerritspeek.nl/vag-com_08-08.... eens doorlopen.

Groetjes,
DS

Dead Silence 0

10 jaar

Nee die weet ik niet uit mn hoofd omdat ik met mijn testkast gewoon kan kiezen welke sensor plus omschrijving ik wil uitlezen maar als je kan scrollen in de meetwaardeblokken van airco regelapparaat dan stuit je vanzelf wel op een temperatuur teken dus kan je er wel vanuit gaan dat je een airco of een kachel uitstroom temperatuursensor aan het uitlezen bent.

ricky 10
badge

10 jaar

Heb net met VCDS de meetblokken uitgelezen. Klep v107 is instabiel rond zijn setpoint en hoor hem continu schakelen. Dat geeft mogelijk ook de foutmelding. Alle andere kleppen gaan netjes naar hun setpointwaarde als ik iets in de temperatuur of circulatie verander.

Helaas geen warme lucht en de temperatuursensoren geven binnen 1 graad dezelfde temperatuur aan. Veel te laag. Zou mijn waterpomp kapot zijn? Kan ik dat checken via kleine toeloop in koelwaterbijvulreservoir? Moet daar een stroming zijn?

Dead Silence 0

10 jaar

UPDATE: klep V107 vervangen. Ontwaseming werkt weer, klep stabiel.

Er komt een hele kleine stroom koelvloeistof door de dunne slang bovenin het koelvloeistofreservoir. Veel te weinig volgens monteur. Slangen worden wel warm. Vermoeden is bekend euvel met waterpomp (schoepenwiel op as), waardoor deze te weinig stroming genereert. Distributieriem moet toch, is nog steeds de eerste en na bijna 12 jaar en 167.000 km voelt het niet goed, dus dan fijn combineren met de waterpomp en vragen of de kachelradiator niet doorgeblazen kan worden. Met het koude weer van gisteren en vandaag zit het ijs binnenin de wagen. En met gesmolten sneeuw dat weer flink bevriest overal tussen alle deuren potdicht. No fun :-(.

Ja schoepenwiel los (of half meedraaiend) zou kunnen maar als je hem koud start dan zouden de 2 kachelslangen bij schutbord wel al na 5-10 warm moeten worden, zo niet dan probleem circulatie.
Maar aangezien na 12 jaar met deze km stand dan zou ik sowieso de distributieset en waterpomp vervangen idd.

ricky 10
badge

9 jaar

[quote=ricky]Ja schoepenwiel los (of half meedraaiend) zou kunnen maar als je hem koud start dan zouden de 2 kachelslangen bij schutbord wel al na 5-10 warm moeten worden, zo niet dan probleem circulatie.
Maar aangezien na 12 jaar met deze km stand dan zou ik sowieso de distributieset en waterpomp vervangen idd.[/quote]
Na een langere rit komt er langzaamaan wat lauwe lucht door de kanalen maar warmer zetten van de verwarming levert niks op, m.a.w. er is wel stroming, ook in het reservoir van de koelvloeistof te zien, maar veel te weinig. Dus te weinig verwarmingscapaciteit. Ofwel stromingsprobleem of verstopte kachelradiator. Ik hoop het eerste. De 16e januari gaat de wagen de brug op. Geef daarna feedback.

UPDATE: wagen op de brug gezien. Waterpomp gezien. Wiel op as zat nog goed vast van pomp zat nog goed vast. Ook geen lekkage te zien. Distributieriem zag er ook nog goed uit na al die tijd en km-stand. Dus de waterpomp lijkt niet de oorzaak van het verwarmingsprobleem. Thermostaat wordt ook vervangen, zonder garantie op oplossing verwarming, wagen ligt toch open. Even afwachten totdat alles in elkaar zit.

Indien probleem niet is opgelost kijken of klep die warme / koude lucht mengt niet kapot is. Deze haalt met uitlezen wel netjes z'n setpoint, maar vraag is of ook iets beweegt.

Update:

Omdat distributieriem toch moest, waterpomp maar ook thermostaat vervangen, want de bumper lag er toch af.

Helaas..probleem NIET opgelost, maar dat dachten we al omdat de oorspronkelijk pomp ok was, d.w.z. geen speling op de as. Kachelradiator ook doorgeblazen, geen blokkade gemerkt. Motortjes en kleppen van de luchtinvoer ook uitgelezen en gecontroleerd of ze mechanisch bewegen, alles ok. Kachelhuis van verwarmingradiator wordt ook warm, evenals toe en afvoer. Je zou dan zeggen dat de radiator dan niet dicht zit. Temperatuursensor van climate control in midden console ook schoongeblazen en als ik via het roostertje mijn adem inblaas stijgt de temperatuur eventjes een paar graden (uitlezen met VCDS), dus die reageert ook.

Als ik de motor een koude start geef en de climate control op "HI" zet dan hoor je (en zie je op het climate control schermpje het aantal streepjes toenemen) dat de blazers harder gaan blazen als de temperatuur van de motor 70 graden heeft bereikt. Allemaal heel normaal (in vergelijking met de tijd dat ik wel warme lucht had), alleen er blijft KOUDE lucht komen. Verder geen enkele foutcodes te ontdekken.

Kortom: ik weet het niet meer en heb tot nu toe ook geen zijn om het dashboard eruit te slopen om naar de kachelradiator te kijken. Dat hoeft eigenlijk ook niet, want het huis wordt warm, dus er is warmteafgifte. Iemand een ander idee? Hartelijk dank.

Update: kachelradiator vervangen. Er zat wat rommel in maar niet cruciaal. Probleem niet opgelost. Vervolgens kleppen 2x opnieuw ingeleerd en eindelijk weer verwarming. Met 70 graden warme lucht in de kanalen stook ik mezelf de auto uit.

Case closed.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.