Audi A4: rammel met koppelen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,6

Sinds korte tijd ben ik in het bezit van een A4 1,6 met erg weinig km's op de teller.

Het probleem waar ik mee zit is dat bij het opschakelen van bijv. 2 naar 3, met een toerental van rond 3500 rpm. op het moment van aangrijpen er een behoorlijke rammel hoorbaar is.
Iets te veel toeren voor de versnelling,bij het laten opkomen van koppeling.

Het lijkt op een lagergeluid.
Op het moment dat de koppeling echt aangrijpt is het geluid ook plots weg.
Voor de hand liggende conclusie is dan ook koppeling. Maar omdat toerental dan ook gezakt is, denk ik aan pingelen.

Het is ook door gebruik van 98 benzine een beetje minder geworden.
Ook zijn bougies, luchtfilter vernieuwd en reset.
Misschien pingelsensor?
Of is de vervroeging op dat moment zodanig dat het eigenlijk "normaal"is?

Bas922

Geplaatst door Bas922 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

eerste waar ik aan denk is massavliegwiel, of de koppeling. Als het blijft en uit het koppelingshuis komt zou ik de handel maar eens demonteren.....

km's zegt niets bij een koppeling, er zijn lieden die dat binnen 5000 km weten klaar te spelen.

problemen pingelsensor verwacht ik niet, motorstoringslampje gaat dan wel branden.

Bas922 (0), 15 jaar geleden

Monteur denkt aan veren van koppelingsplaat........


[quote=audia4]problemen pingelsensor verwacht ik niet, motorstoringslampje gaat dan wel branden.[/quote]
Ook als de pingelsensor het niet doet?

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

yep, ook als hij het niet doet krijg je storing.

Bas922 (0), 15 jaar geleden

[quote=audia4]yep, ook als hij het niet doet krijg je storing.[/quote]
Okee, bedankt voor je leuke antwoorden.

[quote=audia4]eerste waar ik aan denk is massavliegwiel, of de koppeling. Als het blijft en uit het koppelingshuis komt zou ik de handel maar eens demonteren.....[/quote]
Eind van de maand, na de vakantie gaat de boel los.

Bas922 (0), 15 jaar geleden

Terug van de dealer.........

Bak uit- en ingebouwd, toplager vervangen.
Garantie Audi.
Iedereen blij.

Aan me hoela.
Is nog net als eerst.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

om je laatste vraag te beantwoorden NEE, dit gaat niet bij alle dealers zo er zijn heel veel GOEDE dealers meer dan de slechte is mijn ervaring

Bas922 (0), 15 jaar geleden

[quote=audia4]eerste waar ik aan denk is massavliegwiel, of de koppeling. Als het blijft en uit het koppelingshuis komt zou ik de handel maar eens demonteren.....[/quote]
Nou, effe updaten:

Bij verschillende dealervestigingen (!) is de bak er tot nu toe 2 (TWEE) keer af geweest.
Er schijnt alles vervangen te zijn maar NIET het massavliegwiel.
Klacht is niet verholpen.

Pfff.....

Wel is de koppeling nu zo diep en slapjes dat het een koppeling lijkt met 150.000km ervaring.

(ik word er zelf een beetje slapjes van.............haha)

Bas922 (0), 15 jaar geleden

Nog een update:
Nu is er na de koude start bij wegrijden een fluittoon.
Is niet m'n gewoonte om dan meteen toeren te maken maar de fluittoon is weg als de motor uiteindelijk boven 3500 tpm is geweest.
Iemand idee wat dit zijn kan?

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Bas922]Nog een update:
Nu is er na de koude start bij wegrijden een fluittoon.
Is niet m'n gewoonte om dan meteen toeren te maken maar de fluittoon is weg als de motor uiteindelijk boven 3500 tpm is geweest.
Iemand idee wat dit zijn kan?[/quote]
waarschijnlijk is het de blower van het secundaire luchtcircuit, is normaal. Ding zit ergens weggebouwd onder de luchtfilterbak achter de voorbumper.

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

dan vermoed ik dat het probleen in je 2 massavliegwiel zit

Bas922 (0), 15 jaar geleden

[quote=robby10030]dan vermoed ik dat het probleen in je 2 massavliegwiel zit[/quote]
Is ook wat ik zelf ook steeds meer ga denken.
Maar heb nu de vacuumslang naar inlaatspruitstuk van de egr-klep los gemaakt en ofschoon ik nog geen langere rit gemaakt heb, lijkt het ratelen van het vliegwiel nu minder........

[quote=audia4]waarschijnlijk is het de blower van het secundaire luchtcircuit, is normaal. Ding zit ergens weggebouwd onder de luchtfilterbak achter de voorbumper.[/quote]
Is er een eenvoudige manier om deze uit te schakelen om te proberen?

Bas922 (0), 15 jaar geleden

Slangetje maar weer op z'n plaats gezet want maakt niks uit.
Nu wel steeds meer een fluittoon bij koude motor en een ratel.
Bij iets flinker wegrijden is dit snel voorbij.
Toch vliegwiel?

Bas922 (0), 15 jaar geleden

Gelukkig....................
Fluittoon is opgelost.
Bleek slangetje te zijn van de kleppendekselventilatie.Onvoorstelbaar dat een geribbeld plastic slangetje zo'n leven kan maken.
Is een modificatie;compleet carterventilatie vervangen.
Ratel lijkt iets te maken te hebben met egr of secundair luchtsysteem.Deze kleppen zitten vlak bij elkaar.
Waar wordt de lucht van sec. luchtsys eigenlijk ingeblazen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.