Audi A4 1997: Start slecht en heeft stationair een tik

Bouwjaar: 1997

De auto heeft in juni een nieuwe distributieriem gehad.Nu komt hij bij ons binnen met een stationair tikkende motor.Dit is een 3 a 4 tikken op een rij en dan weer een paar tellen stil en dan weer exact dezelfde riedel.Ook start hij slecht met warme motor.Koud weet ik (nog)niet.Volgens de foutleesapp.geeft hij foutkode 550 wat zou betekenen dat het inspuitmoment niet correct is.Met de VAG-Com geeft hij aan dat het inspuitmoment te veel afwijkt.



Wie herkent het probleem?We hebben de brandstofpomp timing gechecked en die staat verkeerd.Dit kunnen we niet verklaren.Is dit zo'n motor waarvan de krukaspoelie verdraaid kan zijn en zodoende de pomp verkeerd stelt?

Herman4542

Geplaatst door Herman4542 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

Eigenlijk moet je na het vervangen van de riem altijd de pomptimming controleren met de testkast.Dit wordt praktisch nooit gedaan.Theoretisch mag ie ook niet echt veel afwijken,maar je kan hem beter altijd even controleren.



Misschien is er aan de 3 bouten van de pomp gezeten?Ik heb trouwens wel vaker gelezen dat er zoveel klachten zijn na het vervangen van de riemen.Bij ons heb ik dit echter nog nooit ondervonden en wij doen toch wel veel diesels.Dat ie een tand versprongen is geloof ik niet,dan had ie in mijn ogen het nog slechter moeten doen. en zelfs in sommige gevallen helemaal niet meer.



Je kan het inspuitmoment controleren met de testkast.Je moet hem in basisinstelling zetten.Hierdoor wordt de elektro klep die onderaan de pomp zit uitgeschakeld en kan je precies zit of goed staat.



Je gaat motorelek.01,basisafstelling 04 daarna moet je 3x 000 intoetsen,nu staat ie in basisaftelling en het voorgloeilampje gaat knipperen.



In meetwaarde 2 staat het inspuitmoment en in waarde 9 de brandstoftemp.Je hebt nu een grafiek nodig om precies te bepalen of ie goed staat,deze vind je terug in het werkplaatshandboek,maar deze hebben jullie denk ik niet.

Ik weet wel één waarde uit me hoofd van een ASV motor(ook 110PK) het inspuitmoment dit was 45 á 50 bij 120 brandstoftemp.

Dit zijn decimale getallen,dus ze staan niet voor een temp. graden waarde.



Door de bouten van de pomptandwiel op te lossen kan het inspuitmoment veranderen.



Ik weet trouwens ook niet of je al deze functie kan uitvoeren met VAG-COM,lijkt mij van wel.



succes!





Roy10511 (0) PRO, 20 jaar geleden

Hebben jullie bij het vervangen van de dis-riem de centrale bout van de krukaspoeli losgedraaid??? Zo ja dan moest deze vervangen worden!! Bij ons in de garage hebben we al 2 keer meegemaakt dat de spie (vast aan de onderste krukaspoelie) was losgeslagen en dus verlopen en dan begint deze ook raar te lopen!! Alleen was dit een golf 3 diesel van 1995 als ik het goed heb is al weer een tijdje geleden! Kijk dus de spie ook een na! (Slingert de onderste poelie niet??) Succes

Herman4542 (0) PRO, 20 jaar geleden

Ik moet even een belangrijke correctie maken op mijn vorige bericht.Het blijkt dat de auto in juni een APK roetmeting heeft gehad en dat de distributieriem vorig jaar november is vervangen en sindsdien zijn er 25.000 km gereden.Bij controle blijkt dat de timing verkeerd staat en wel de krukas staat een tandje verkeerd.

Deze zit met een centrale bout gemonteerd, maar er zit geen spie uitsparing in, zoals met jouw Golf, maar een vlak gedeelte op de as en ook op de poelie.Deze zien er onbeschadigt uit en kunnen volgens mij dan ook niet getordeerd zijn.We hebben een nieuwe bout gemonteerd en de timing hersteld en hij loopt weer goed.



We houden de motor voorlopig nog even in de gaten of er wellicht nog een andere oorzaak is.Dan moet het probleem nl.

weer terugkeren.Afwachten dus.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.