Audi A6 Avant: stuurhoeksensor G85 foutcode 00778

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: bau

Goedeavond,


Vandaag alle draagarmen voor van mijn audi vervangen en nu geeft die een storing aan stuurhoeksensor G85 foutcode 00778 afkomstig van Vagcom.
Aan jullie de vraag kan dit een abs sensor zijn, het lampje van het ESP brand, maar de storing heft zich op wanneer je de auto uitzet en daarna weer aanzet. Het vreemde vind ik dat die dan weer gaat branden vanaf 60km/h.

De auto wordt uiteraard morgen uitgelijnd, maar moet vrijdag voor de apk en zou het graag opgelost zien.
Hopende weten jullie de oplossing.

mrwortel

Geplaatst door mrwortel (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Is het een abs sensor? Eigenlijk een ESP sensor, maar zit wel aangesloten op het abs.
Staat er nog wat bij de foutmelding? Misschien hoef je hem alleen maar in de basis stand te zetten.
Zie: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00...

mrwortel (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor je snelle bericht,

Wat er nog bijstond is onplausible waarde wat zou moeten betekenenelost: ongeloofwaardige waarde.
Zou het zo kunnen zijn dat het na uitlijnen opgelost is?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

stuurhoek sensor al in de basis stand gezet?

mrwortel (0), 12 jaar geleden

Nee heb m nog niet in de basisstand gezet.
Kun je mij uitleggen welke waarde of welke stand dan buiten zijn waarde of bereik valt? Als ik m in de basisstand zet is dat dan beter om dat na uitlijnen te doen? Tijdens de werkzaamheden heeft de auto niet op contact gestaan, dus ik vind t vreemd dat ie toch n storing heeft en dat pas vanaf 60km/h.

mrwortel (0), 12 jaar geleden

Heb zojuist de auto opgehaald bij de uitlijner.

Het goede nieuws: het lampje blijft uit. Dus geen foutmeldingen stuurhoeksensor. De totale sporing stond overigens wel erg buiten zijn tolerantie.


MAAR: De uitlijner belde me vanmiddag en deelde me mee dat ie de auto zwaar vond sturen, en dat deze niet snel terugkomt in zijn middenstand. Nu is het zo dat ik zojuist vernomen heb (testrit incl autosnelweg) dat het stuur helaas niet in het midden staat (dus weer terug) en inderdaad dat het rijdt alsof de banden halfvol zijn. Op de snelweg vond ik m ook best zwalken. Als ik 50 km/h rijdt ( en stuur snel links rechts links rechts draai) komt het stuur moeizaam terug in de rechtuitstand.

Graag jullie advies.

mrwortel (0), 12 jaar geleden

Hebben gisteravond de stuurkogels losgehaald en konden gemakkelijk de wielen verdraaien van rechts naar links en van links naar rechts. Dus alle kogels zijn goed en de onderste draagarmen zijn gemonteerd in de buitenste gaten. Zodra je de stuurkogels monteert dan stuurt ie uiteraard n stuk zwaarder, maar naar mijn gevoel toch zwaarder als normaal. Zou dus moeten liggen aan het stuurhuis. Daar is uiteraard met het vervangen van de draagarmen niets mee gebeurd, dat maakt het juist nu zo moeilijk.

Wat me wel opviel zodra we de stuurkogel rechtsvoor verwijderde het wiel behoorlijk naar binnen kantelde.
Mochten er suggesties zijn dan hoor ik t graag. Zal de auto toch maar weer laten uitlijnen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.