auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A3: xenon uitval

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0tdi

Beste technici,

Hierbij nog even een aanvulling op mijn vorige bericht.
De laatste tijd heb ik regelmatig last van spontane uitval van
mijn linker-xenonlamp (orgineel vanaf fabriek) als ik de auto dan langs de kant
zet en plug de stekker vanaf de koplampunit eraf en er weer op dan is het
weer even goed voor 1 of meerdere dagen. Heb ook al contactspray gebruikt en dan gaat het ook
weer even goed. Ook heb ik een keer meegemaakt dat ik de lichtschakelaar
aan en uit deed en toen was het ook weer even goed. Zou iemand enig idee
hebben omtrent deze storing??
Alvast hartelijk bedankt.

Geplaatst door

dupl-u-23717-5dd149d6ee305+mcws (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

lamp kapot (beide kanten vervangen tegelijk, lamp p.s. 100euro ongeveer)
hiernaast kan de regeleenheid ook kapot zijn. kosten 500 voor elke kant zit er een apart
of er zit links de computer en rechts alleen de hoogspanning deel voor de rechter lamp

hij doet het elke keer weer omdat je de stroom op de computer even uit en aanzet.
dus als je de lamp en computer vervangt is het zeker opgelost

verder weet ik wel dat sommige aftermarkets dit al zeer snel hebben

hallo werner,

bedankt voor je uitleg omtrent mijn probleem. je zegt dat de lamp kapot zou kunnen zijn.
maar volgens brandt hij dan toch helemaal niet? zit het niet in de pinaansluiting van de stekker misschien?
want soms doet hij het dagen achtereen perfect. het zou natuurlijk ook de regeleenheid kunnen zijn?
bedoel jij dan het xenon-hoogte regelapparaat? ik zou zo een twee drie niet weten aan welke kant de computer
zich bevindt? in ieder geval bedankt voor je reactie..

een xenon lamp zit geen gloeidraad in. dat als eerst
bij een gloeidraad heb je het zelfde
dit komt omdat de gloeidraad dan aan elkaar is gesmolten. draad wordt ook tegen de 3000graden.

bij een xenon ligt dit anders. hier zit een gas aan deze wordt door hoge voltage in geleiding gezet (10.000volt)
deze voltage wordt geleverd door het kastje bij de lamp zelf. door deze hoge spanning gaat de gas ioniseren. ioniseren wil zeggen in geleiding brengen. van een stof. bij koper is dit bijvoorbeeld 0volt en bij lucht is dit 1000 volt per cm (bij druk zelfs hoger) bougie 15.000volt
als de stof in geleiding is dan kan de spanning zakken. brandspanning bougie 5000volt, en xenon zakt volgens mij niet zo ver maar in de beurt van 5000-8000volt.

als bij het opstarten de spanning te laag is dan wordt de gas niet geioniseert. dus computer kapot.
is het een goedkope lamp dan zal de spanning gerust hoger moeten/kunnen liggen om te ioniseren.
geeft de computer te lage spanning. dan doet hij het ook niet maar de lamp is goed

vandaar dat het verschillend ligt
simpel gezegt
als hij het niet doet dan heeft de spanning naar de lamp te laag gelegen om te kunnen ioniseren.

ps de voltage zijn bijna op de werkelijkheid berust maar kan altijd afwisselen (er zijn bougies die ionistiespanning van 30.000volt)

hallo werner,
bedankt voor je uitleg over de werking van een xenon-lamp. de lampen in mijn auto zijn de 1e vanaf de fabriek
en geen goedkope soortgelijke lampjes. vaak doet hij het gewoon, maar af en toe springt het waarschuwingslampje op het dashbord aan en dat is vervelend. als je de lichtschakelaar en of de stekker
onder de motorkap van de lamp zelf er een afhaald en er weer op plaatst dan doet hij het gewoon weer even een tijdje of soms maar weer eventjes. de lampen geven naar mijn mening ook dezelfde lichtbundel af er treedt niet echt lichtverschil en of zwakte op tussen beide lampen. zou het dan toch het regelapparaat zijn??

durf het niet te zeggen
het lijkt goed maar er kan een afwijking inzitten dat het net op het randje van wel doen of dat het niet doet.
dus moeilijk te zeggen

als de apparaat uigelezen kan worden dan dit vooral doen
dan weet je met meer zekerheid wat niet goed is. de lamp of de regelapparaat.

het is een dure gok op wat kapot is

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.