Hey aan allen,
Zit nu al een tydje met hetzelfde probleem.
Het betreft een 320 d Touring uit 2000 met een andere chip in.
Het probleem is als volgt:
Als ik in 5e versnelling volgas naar mijn top wil,dan stopt hij steeds bij 185 kph(de startsnelheid maakt niet uit).Het vermogen valt dan weg en verbruik kan ik niet meer boven 7.4l krijgen. Ik kan dan nog wel 120-130 kph aanhouden door vol op mijn gaspedaal te blijven staan.
Na een tijdje (telkens ongeveer een minuut) komt mijn vermogen weer terug en kan ik weer vlot acceleren etc.
Het rare is,als ik voor laat ons zeggen 85 % gas geef,dan klimt hij WEL tot boven 185kph en dit kan ik dan aanhouden en dit kan ik keer na keer herhalen tot ik weer even iets te ver druk en mijn vermogen wegvalt.
De wagen start altyd goed,houdt niet in en trekt sterk,geen overmatige roetontwikkeling,ik krijg geen CEL lampje of iets dergelijk,ze is pas op onderhoud geweest bij BMW:filters zouden dus ook ok moeten zijn.
Ik ben reeds in mijn vaste garage geweest alsook bij de firma die mijn auto heeft bijgewerkt.
Beiden krijgen geen motorstoringen of andere meldingen bij het uitlezen.
De LMM is reeds vervangen evenals de turbo.
Vriendelijke groeten C
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt erop dat je chip de aangeboden informatie niet goed verwerkt en de motor verkeerde "instructies" geeft. Heb je al geprobeerd om de originele chip terug te zetten en dan eens te kijken wat er gebeurd?
Zeer waarschijnlijk is de oorzaak te hoge turbodruk bij de genoemde snelheid. Doet ie het ook met de originele chip? Zo nee, dan slechte kwaliteit chiptuning. Zo ja, ga dan rijden met uitleesapparatuur in de auto. Dan kun je de gewenste en werkelijke turbodruk zien. Ook kun je dan de foutcode zien tijdens de noodloop.
Dacht eerst ook dat het de software was,ben terug naar Kempower gegaan(daar is ie gechipt) hebben ze em op de bank gezet en alles opnieuw gecheckt en alles was in orde volgens hun.
Voordat hij gechipt was ging hij soms ook maar 190.
Zal alles nog eens een keertje laten nakijken en expliciet zeggen dat ze daar op moeten letten,de firma waar ik klant was is nochthans bekend om zijn degelijk werk en betrouwbaarheid,vooral op gebied van BMW's
(www.kempower.be).
Dat rijden met die uitlees apparatuur kan normaal in elke garage gedaan worden?Want toen ik met ikmijn probleem te rade ging bij de garage (ori BMW),kreeg ik al snel te horen dat ze echt niet die snelheden gingen rijden met mn wagen,wat ergens begrijpelijk is.
Is er voor mijn wagen eventueel een soort van interface te krijgen zoals bij VAG?Heb ergens gehoord van 400 euro voor stekker en dergelijk om VAG wagens uit te lezen.
Alvast erg bedankt voor de reacties
Groeten C
19 jaar
ik heb volgens mij een soort gelijk probleem, bmw320d die bij snelheden van 140-160 vermogen verliest, dit is niet constant.
Mijn auto is niet gechiped tuned,heb ook mijn lmm vervangen maar te vergeefs...ik hoor het graag want ook ik zoek nog steeds een oplossing!
19 jaar
Hey Michel,
Valt bij jou het verbruik ook steeds terug tot een bepaalde waarde en is hier vervolgens gedurende een tyd niet meer boven te krijgen?
Bij mij is dit altyd 7.4l ( verkregen door verbruik op boordcomp te resetten tijdens het probleem)
Groeten C
19 jaar
Als de garage niet op de weg wil rijden kun je ook de rit simuleren op een rollenbank. Anders ergens uitleesapparatuur lenen en naar Duistland gaan, daar mag je ongelimiteerd hard rijden.
Er is een programma voor BMW, dat heet CarSoft. Wat het kost weet ik niet. Zoek maar even op internet.
Carsoft is een beetje duur om zomaar aan te schaffen. Bij elkaar gaat het ongeveer 1200 euri kosten
Maandag ga ik naar de garage en dan zie ik wel wat ze zeggen uiteindelijk gaan zeggen ivm met dat testrijden.
Heb geinformeerd achter carsoft en zou voor v6.5 professional,op 2500E komen.
Is dit ook bruikbaar?Is goedkoper en leek me ook wel iets.
http://www.obd-2.de/kabelam.html
Groeten C
19 jaar
OBD (OBD2 en/of Eobd) is geen oplossing. De diesels uit 2000 hebben geen OBD2/EOBD protocol aan boord en communiceren hier niet mee.
Zelfs al zouden ze met OBD2 communiceren dan mis je een aantal belangrijke data die nodig is om conclusies aan te verbinden omdat deze data niet door EOBD ondersteund wordt. Vooral OBD2 (Amerikaanse standaard) als EOBD zijn erg benzine gericht. Diesels zijn pas vanaf 2004 verplicht EOBD te ondersteunen en de in standaarden vastgelegde data parameters schieten schromelijk te kort om bij diesels fouten te kunnen traceren.
Opgelost?
ik heb nooit het verbruik bijgehouden (geen BC) maar gebeurt meestal op 3100 toeren, bij het uitlezen kwam de melding motortoerental sensor en laaddruksysteem naar voren...ik ben nog opzoek naar iemand die mij hier meer over kan vertellen..of een BMW diesel specialist kent.Mijn ervaring op deze site zeggen mij dat dit soort problemen vaak met BMW diesels voorkomen.
19 jaar
Nog steeds niet gevonden.Ze blijven me zeggen dat het de turbodruk is die te hoog oploppt.
Ben bij de dealer geweest en deze beweert dat ze niets kunnen uitlezen over de motorgegevens tijdens het rijden vanwege het andere programma.
Heb me een turbodruk meter aangeschaft,maar heb eigelijk nog geen tyd gehad voor te plaatsen en te testen.
Nog een weekje werken en dan vakantie,dus updates volgen.
Heb reeds de vacuumklepjes van de AGR en turbo uitgekuist en verwisselt,misschien dat er daar iets scheelde,maar dus ook niet.
Groeten C
19 jaar
Data kan gewoon rijdend uitgelezen worden. Dealer heeft er kennelijk geen zin in. Kortom andere dealer of vakgarage gaan zoeken.
Als deze turbo variabele schoepen heeft dan kunnen ze vastzitten en de te hoge druk verklaren. Dan moet de turbo schoongemaakt worden. Ik weet alleen niet of deze variabele schoepen heeft.
Chiel,
Dacht ook al zoiets,maar ik ga zelf eerst eens kijken wat ik als resultaten verkrijg.
De turbo is een paar maanden terug vervangen.Toen zaten de schoepen inderdaad vast.(in de open stand->moest echt toeren maken voordat hij zin kreeg om van plaats te komen).
Ik ga mijn actuator eens lossen van mijn turbo en eens proberen met de hand het stangetje (op de turbo) te bewegen,enige stroefheid merk ik dan hopelijk.
Groeten C
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar