BMW 3-serie 2010: Aanhoudende motorproblemen

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: N43B20A, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 125

Hai allemaal,

Hopelijk kan iemand hier helpen, want na maanden garage in en uit en veel geld investeren heeft mijn auto nog steeds hetzelfde probleem; het begon met dat hij bij koude start begon te 'rammelen' bij stationair draaien (aanvankelijk bij start begint hij 'normaal' op 1100 toeren, maar zodra dat zakte naar 800 toeren begon de motor te rammelen alsof hij onregelmatig draaide- alsof er een wasmachine met een voetbal erin onder de motorkap zat-, toerental bleef echter wel stabiel). Uiteindelijk gaf hij een motorstoring aan en was er sprake van misfire op cilinder 1.
Alle 4 de bougies en alle 4 de bobines zijn toen vervangen (Bosch onderdelen), maar het probleem bleef bestaan. Tijdens het rijden was er weinig van te merken, maar bij stationair draaien was het er wel. Bij een volgende motorstoring naar de BMW dealer gegaan, bij uitlezen was er toen sprake van een misfire op cilinder 2, waarbij volgens hen de injector het probleem zou zijn. De betreffende injector werd vervangen en er werd gezegd dat de motor goed liep, maar dat was niet het geval want hij rammelde nog steeds bij koude start stationair draaien, en begon vervolgens ook meer problemen te krijgen tijdens het rijden. Wel bleek er nav een recall die er uitgevoerd was dat er een afwijking aan de distributieketting was, dus die zou vervangen worden. Voordat die afspraak plaatsvond was er alwéér een motorstoring en een dag later begon dat check engine lampje tijdens het rijden te knipperen en begon de auto enorm te stotteren. Terug naar de garage en de distributieketting vervangen, er werd weer gezegd dat de motor nu goed liep, maar ik was het daar weer niet mee eens want bij koude start rammelde hij nog stééds zodra het toerental zakte van 1100 naar 800. Enkele dagen ermee gereden, toen kreeg hij wéér motorstoring en begon enorm te stotteren tijdens het rijden. Sindsdien heb ik er niet meer mee gereden, en hij is nog niet naar de garage geweest om die laatste motorstoring te laten uitlezen > BMW zegt dat als er opnieuw problemen zijn, de bobines (die dus pas vervangen zijn door een andere monteur) toch opnieuw vervangen moeten worden, want het type dat er nu in zit zou storingsgevoelig zijn, echter gaat dat meer dan 280 euro kosten en geloof ik niet direct dat het probleem daar aan ligt omdat het al bestond vóórdat deze erin zaten..

Ik vraag me af of het mogelijk is dat de in- en uitlaatkleppen vervuild zijn, of dat dat ook weer zonde van het geld zou zijn om 'te proberen'.. Ik ben een beetje klaar met enorme hoeveelheden geld investeren om vervolgens een auto terug te krijgen met exact dezelfde problemen als waarvoor ik hem wegbracht..

Dus mijn vraag is of iemand hier nog ideeën heeft over waar dit aan zou kunnen liggen, of zijn er anders eventueel nog andere garages in Zuid Limburg die gespecialiseerd zijn in BMW die aangeraden kunnen worden?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

(Afbeeldingen van wat er is uitgelezen en van welke recall er is gedaan bijgevoegd- de storing mbt de nox-sensor zit er al 4 jaar in dus ik betwijfel dat het daar aan ligt want daar heeft hij verder nooit problemen van gehad)

Melanie2023

Geplaatst door Melanie2023 (0) , lid sinds 5 maanden geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Monteur Senior (625), 5 maanden geleden

wat je eens kunt proberen als de motor loopt met remmenreiniger langs het inlaattraject te spuiten als hij ergens op reageert daar aandacht aan geven ik denk dan vooral de inlaatpakking en carterventilatie,en ook als de motor loopt met een plantenspuit de electronica natspuiten de bobine's als hij ergens begint te reageren daar aandacht aan besteden een kleine moeite maar wel het proberen waard en rammelen wat rammelt er dan? de ketting? je hebt een tool een klein kastje wat je in je obd aansluiting kunt plaatsen en dan ga je rijden en word al je data opgeslagen en kun je op je pc met bijgelverde software uitlezen,als er dan een storing is kun je deze opsporen die af en toe storingen zijn de meest erge om op te lossen

    De ketting rammelt niet (ook niet voordat deze recent is vervangen), het voelt alsof het hele motorblok schudt, met open motorkap is het moeilijk te bepalen waar het precies vandaan komt, maar als je in de auto zit voelt het aan alsof er een wasmachine draait met een voetbal erin- hij gaat volledig uit evenwicht rammelen/schudden. - Melanie2023 (0), 5 maanden geleden

Monteur Senior (625), 5 maanden geleden

geloof het of niet hier heb ik best wel succes mee geboekt

.

Ehombie (45) PRO, 5 maanden geleden

n43...ngk bougies moeten erin...welke 3polig zijn

nox sensor zou ik aanpakken met een sensor van bimmerprofs.
deze motoren moet je met een bmw programma aanpakken.
wat is je km stand?

    De km stand is net geen 154.000.

    Zou de nox sensor dit soort problemen 'ineens' kunnen veroorzaken? Daar de betreffende storing al bijna 4 jaar erin zit, maar de problemen met het schudden van de motor spelen pas sinds 3 maanden.. Een sensor van bimmerprofs lijkt wel een interessantere optie dan een originele nox sensor. - Melanie2023 (0), 5 maanden geleden

Ehombie (45) PRO, 5 maanden geleden

Ik durf best te zeggen dat ik wel een beetje de ins en outs weet van n43 en n53.
Maar om je probleem op te lossen zou je toch echt adhv inpa (bmwprogramma) e.a. Moeten bekijken a.d.h.v. Live data. Bmw fora zijn er wel toppics over te vinden.

Onderbuik lijkt obv jouw omschrijving naar injector(en) te gaan. Maar een vaccuumlek of onderdruk probleem lijkt mij ook nog wel een aspect om eerst in te duiken. Welke mijn voorganger omschrijft met de middelen die men heeft.
Die nox sensor heb ik diverse keren geplaatst…zal nu niet direct het probleem zijn…

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.