close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: Automaat blijft hangen in de eerste versnelling

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2443cc

Mijn automaat (4HP22) blijft hangen in de eerste versnelling, ongeacht hoeveel gas ik geef. Wanneer ik 50km/h rij draait de motor 4500rpm. Vrijdagmiddag had ik olielekkage bij de aansluiting op de oliekoeler van de automaat en heeft de auto olie verloren. Dit heb ik bijgevuld en ben zaterdagmiddag naar Lelystad gegaan. Op de heenreis heb ik geen problemen gehad, op de terugreis, zodra ik van de snelweg afging, leek het alsof de automaat slipte. Toen ben ik gestopt en heb ik het olieniveau nagekeken, dit lag onder het juiste niveau en heb ongeveer 300 ml weer bijgevuld en rustig naar huis gereden, de automaat schakelde wel, maar wel later dan normaal (2500rpm opv 1750rpm). Thuis aangekomen heb ik de auto uitgedaan en verder niks meer aan gedaan. De volgende dag keek ik het niveau na en dat bleek voldoende te zijn. Hierna ben ik een stukje gaan rijden, maar de automaat schakelde helemaal niet door vanuit de eerste versnelling.

Geplaatst door

bmw_524td (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik mag aannemen dat je ATF-olie bijgevuld hebt. Interressant is de kleur van de olie die aan de peilstok zit als je het niveau controleert. Dit moet eigenlijk net zo helder rood zijn als nieuwe olie, echter vaak is het een stuk donkerder. Tevens kun je even ruiken om vast te stellen of er een brandlucht aan zit. Is dit het geval dan ben ik bang dat je grote kans hebt dat de bak overleden is i.v.m. verbrande koppeling(en)...........

Averdonk 0
badge

18 jaar

Hoe peil jij je bak olie?? Toch wel met warme draaiende motor....

roykejanssen 0

18 jaar

Ik heb inderdaad ATF-olie bijgevuld, namelijk Dexron IID (zo uit me hoofd). Kleur van de olie komt bijna overeen met nieuwe olie, is wel een tikje donkerder, maar niet een echt stuk. Ik heb ook aan de olie geroken en die ruikt ook nog gewoon olie-achtig en niet verbrand (had me vorige bak wel), daarom vind ik het ook een beetje gek dat ie blijft hangen, want dit zijn eigenlijk de 2 standaardmethoden waaraan je de conditie kan afleiden en beiden zijn (nog) goed in eerste opzicht. Wat betreft het peilen van de bakolie: altijd op een vlakke vloer (in hoeverre mogelijk is op straat) en met stationeer draaiende motor. Dit staat ook zo in de vraagbaak vermeld en het oliepeil is altijd netjes tussen de min en max strepen, of de motor nu koud stationeer draait of na een rit van 50 km.

bmw_524td 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.