BMW 2500: BMW E3 2500 E30 motor problemen

Bouwjaar: 1974, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2500 6Cylinder

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn motor en ik kom er echt niet uit. Ik probeer hem af te stellen/synchroniseren, maar volgens mij is er iets aan de hand/defect.
De motor start als hij koud is, loopt redelijk goed to goed, volgens mij hier en daar een misfire. Er is dan mee te rijden, maar als hij dan echt warm is, wordt het plots anders.
Dan wil hij niet meer lopen, reageert hij nauwelijks op het gas en pruttelt, bromt en spuugt. Alsof het ontstekingstijdstip ineens helemaal anders is.

Nu heb ik al een aantal zaken gedaan, zoals bougies, rotor, kap, benzinepomp en zelfs de zeniths schoon.

Maar dat is het allemaal niet, ik denk nu richting ontsteking?

Kan iemand mij helpen in de goede richting, elke hulp wordt zeer gewaardeerd.

ps. de auto reed perfekt, ik heb 1x de auto lang stil stationair laten draaien om de accu op te laden en volgens mij is het daarna mis gegaan

Groeten,

Dennis

Whackler

Geplaatst door Whackler (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

kaleido 1 (1805) PRO, 11 jaar geleden

Is nog met contactpuntjes , hoe is de afstelling daarvan ? moet 0.2 mm zijn , condensator defect , bobine defect , kabels slecht , bij het overzetten van de kabels wel de goede volgorde aan gehouden.
Ontstekingstijdstip niet verlopen , vacuum vervroeger is nog goed.

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Lijkt me een brandstofoorzaak te zijn. Op de choke wil deze wel lopen maar zodra de chokekleppen open gaan staan is het over en gaat op 1 carburateur lopen.
Carburateurs wel vast? Die achterste kun je slechter bij, net boven de startmotor. Sleutelmaat = 13mm.
Ook wilde de carb.voet nog wel eens loslopen van het vlotterhuis. Die schroeven kun je alleen aandraaien als de carb. er af is. Zitten 4 schroeven vanaf de onderzijde in.
Verder: carburateurs al eens synchroon laten zetten? Zowel stationair als op verhoogd toerental? CO-waarde per carburateur al gemeten? De CO-stoppen kun je vinden aan de bovenzijde van elk uitlaatspruitstuk. Sleutelmaat = 12mm.
Zolang dit niet allemaal is gecontroleerd en goed afgesteld, heb je geen basis om die motor goed aan het lopen te krijgen.
De beide carburateurs hebben bij latere modellen ook ook een elektrische afslagklep. Weet niet zo of deze dat ook heeft, maar zo ja, dan deze controleren op werking. Je moet ze horen tikken wanneer de auto op contact wordt gezet. Let op: horen tikken wil niet altijd zeggen dat die dan ook goed werkt! Eventueel even er uit draaien, tegen massa aanleggen en dan op contact zetten.
Stationaire sproeiers ( boven in de carb. ) ook goed schoon gemaakt en met perslucht doorgeblazen?

Ontsteking gegevens: contacthoek 33 - 41 graden ( 0,4mm ), ontsteking afstellen zonder de ( soms 2 ) vacuumslang(en) aan de verdeler op teken op voorste krukaspoelie op 25 graden bij - ik meen uit m'n hoofd - 1700 toeren.
Klepspeling 0,30 mm, warme motor, zowel in- als uitlaat. Bougies op 0,65 mm zetten. Controleer ook heeeeeel goed de bougiestekkers. Deze slaan graag door, zeker met (haar)scheurtjes er in. Geen silicone bougiekabels gebruiken als je deze ooit nog wil vervangen maar koperkernkabels.

Controleer ook de olievuldop en oliepeilstok. Deze moeten goed afdichten.
Carterontluchtingslang onder aan het luchtfilter niet gescheurd? Vacuumslangetje daarvan ook goed gemonteerd en heel?

Whackler (0), 11 jaar geleden

Ha Mannen,

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Eerst nog wat additionele info, wat op jullie beide antwoorden het een en ander kan uitsluiten : condensator is ook vernieuwd en de gehele luchtfilter is verwijderd. Slangetje vanaf carb is verbonden met slang kleppendeksel. Afslagkleppen gechecked, deze slaan beide aan, maar er nog maar 1 daadwerkelijk uitgehaald en hem te zien werken. Bougiekabels ziten nog in de goede volgorde. Beide carbs schoongemaakt en schoongeblazen.

Motor loopt nog goed/auto rijdt als de chokekleppen geheel zijn geopend. Het euvel treed dus daarna op, het is echt alsof er iets gebeurt vanaf een moment. Ik heb dus meegemaakt, dat ik naast de motor sta en denk "nou hij loopt zo wel lekker" en dan ineens stikt ie/sterft ie en kun je nauwelijks gas geven en hem aan de praat houden. De carb spuugt ook wel eens dan en ik heb hem ook wel eens als een vukaan zien uitbarsten.

Dus starten, lopen, rijden en na een minuut of 10 begint het gehaper, totdat er bijna niet te rijden is.



Mijn vragen:
- Als ontsteking, kleppen enzo wat vele mensen als een soort globale oplossing melden, niet goed staan, moet hij dan ook in het begin daar last van hebben?
- Waar zitten de contact puntjes? Is dat dat knijpertje in de ontsteking?
- Bobine wil ik nog vervangen, maar je zou dan zeggen defekt is defekt, of gaat hij met meer warmte slechter werken als ie defekt is?
- Vacuum vervroeger, is dat de schijf naast de ontsteking?
- Hoe kan ik zaken uitsluiten door ze te testen? Alles vervangen kost gewoon te veel geld.
- ik wil graag weten wat de : thermostaat en die vacuumbollen doen op de carbs, ik heb geen idee waar ze voor zijn. Ook uit elkaar gehaald en schoon gemaakt.
- Wat kan er gebeurd zijn, dat hij eerst liep als een zon en nu ineens niet meer?

Ik ga in ieder geval wat zaken checken die jullie gemeld hebben

Als jullie nog wat weten : graag

Groeten,

Dennis

kaleido 1 (1805) PRO, 11 jaar geleden

Als bobine warm wordt kan hij inwendig doorslaan , is deze toevallig olie gevuld en lek ?
Contactpuntjes zijn inderdaad de knijpertjes , als je ze af wilt stellen , moet het nokje op het hoogste punt van de rotoras staan ,.

Whackler (0), 11 jaar geleden

Bobine is volgens mij niet olie gevuld, alhoewel ik dit zou weten...maar hij lekt niet. Vandaag na een rit voelde ik hem, maar hij was nu niet echt warm. Ik ga hem wel vervangen volgend jaar

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Die bobine's worden altijd warm ( daar loopt gewoon stroom door ) en heb nog niet meegemaakt dat ze stuk gingen. Vervangen is gewoon onzin en weggegooid geld. Heb jaaaaaren in deze modellen gewerkt.
Die "vacuumbollen" zullen de vacuumdozen zijn die de 2e trap open moeten trekken wanneer je vermogen vraagt bij een hogere snelheid. Niets aan doen. Gaan nooit stuk zolang er met de vingers afgebleven wordt. Hopelijk zijn ze weer luchtdicht geworden als je ze inderdaad uit elkaar gehad hebt.
Zo te lezen heb je echt ergens een vacuumlek of een verstopping.
Ga eens naar een garagebedrijf en laat het CO-gehalte eens meten. Meten = weten en de rest is gokken met extra overbodige kosten als toegift.
Het zijn echt simpele motoren waar weinig echt aan stuk ging.

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=Whackler]..............Nu heb ik al een aantal zaken gedaan, zoals bougies, rotor, kap, benzinepomp en zelfs de zeniths schoon.

Maar dat is het allemaal niet, ik denk nu richting ontsteking?[/quote]
Heb je die bougies, kabels en rotor/ kap vernieuwd, of alleen schoon gepeuterd?

Zoals de moderator meldt; METEN.

Whackler (0), 11 jaar geleden

Ja bedankt,

Ik ga zeker volgend jaar eens naar een garage.
Kun je me vertellen wat dat vacuum doet? Dat regelt toch een vervroeging bij de ontsteking?
Ik denk ook echt in die richting. Ik heb ook wel eens gelezen dat je een slangetje los moest trekken en dat hij dan minder toeren zal maken...(om te testen op werking)
Weet je welk slangetje?

Dennis

Whackler (0), 11 jaar geleden

Bougies, kap, rotor en condensator zijn nu vernieuwd. Kabel zien er nog goed uit, dus die heb ik even 'overgeslagen'

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Als je dat slangetje losnam en afdopte, dan was het vacuum weg, dusgeen vervroeging. Zó stelde je het ontstekingstijdstip af. Zit die vervroeger wel los? Kun je de rotor verdraaien?

Whackler (0), 11 jaar geleden

Heren,

Ik ben geen expert hoor, ik heb een slangetje van de carb naar het filterhuis moeten verbinden met de slang van het kleppen deksel.
Dit volgens Haynes en andere instrukties om carbs te stellen

Er is dus een tweede slang can de voorste carb die naar de ontsteking gaar. Die zit vast nog

Rotor is te bewegen

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Het vacuum doet veel meer dan alleen de vervroeging aansturen.
Vacuum moet o.a. ook zorgen voor het aanzuigen van het benzinemengsel. Heb je dus ergens een lek, deugt je mengsel niet bij 1 of beide carburateurs. En heb je dus een probleem met het lopen v/d motor.
Deze ontsteking heeft ( bijna zeker ) maar 1 vacuumaansluiting? Die is voor de vervroeging v/d ontsteking bij hogere toerentallen.
Als je de werking v/d vervroeger wilt testen, moet je de motor stationair laten lopen en dan met een vacuumpomp vacuum trekken op de vervroeger die vast aan de verdeler zit. Als deze vervroeger goed is, zal het toerental heel iets oplopen. Maar ook al zou deze vervroeger lek zijn, dan nog heeft dat geen invloed op het draaien van de motor. Hoogstens dat de motor iets minder trekt in de hogere toerentallen.

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=Whackler]Bougies, kap, rotor en condensator zijn nu vernieuwd. Kabel zien er nog goed uit, dus die heb ik even 'overgeslagen'[/quote]
Is ook nog ouderwetse, deugdelijke kwaliteit. Ook die gingen zelden tot nooit stuk. Wel de bakkelieten stekkers op de bougies. Die braken nog wel eens af of barstten kapot.


[quote=Whackler]ik heb een slangetje van de carb naar het filterhuis moeten verbinden met de slang van het kleppen deksel.
Dit volgens Haynes en andere instrukties om carbs te stellen[/quote]
Bij het afstellen v/d carburateurs dient het vacuumslangetje aangesloten te worden op een hulpslang die tijdelijk aan carterontluchtingaansluiting v/h kleppendeksel wordt bevestigd. Dit om het CO-gehalte goed te kunnen afstellen en de synchronisatie niet voor de gek te houden.

Whackler (0), 11 jaar geleden

Kan het niet zijn dat die vervroeger op de verdeler niet helemaal terug komt op zijn 'neutraal' stand?
Kan de stand van de contactpuntjes last hebben van warmte?
De bougiestekker zijn enorm warm, heb ze gecontroleerd, maar IK heb niet echt iets raars gezien

Ik las ook in een manual dat faulty power supply aan de afslagkleppen deze problemen kunnen veroorzaken, hou zou je dit kunnen checken? Bij contact aan gaat alles dus goed, zou ik er een lampje tussen moeten plaatsen?

Dennis

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Uiteraard moeten de contactpunten goed afgesteld zijn. Wanneer deze openen en op het "meest" open punt staan wanneer de nok v/d verdeleras deze heeft open gedrukt, mag de opening tussen de 2 punten niet meer zijn dan 0,4 mm. Daarvoor zijn voelermaten in de handel om dat te meten. En anders meten met een contacthoekmeter. Zoals ik al eerder aangaf: 33 - 41 graden.
Die vervroeger hoef je het niet in te zoeken. De veren die deze terug trekken moet, zijn zwaar genoeg en ten 2e heeft dat geen invloed op het probleem dat je beschrijft.
Die afslagkleppen kun je ook tijdens stationair draaien controleren: trek gewoon de stekker daarvan los. De motor zal moeten reageren middels beroerder gaan lopen omdat er een gedeelte uitgeschakeld wordt. Stekker er weer op en het zal weer goed moeten worden. Zo 1 voor 1 proberen.
Geen probleem om dat zo te doen.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/547...][img]http://img547.imageshack.us/img547/9518/...[/img][/url]

Whackler (0), 11 jaar geleden

Even een update:

Ik heb vandaag de tweede carb losgemaakt en de afslagklep losgemaakt.
Nu merk ik , dat deze niet solide is. Als je ermee schud, hoor je iets loszitten. Hoort dit ? Dit zou zou maar eens het euvel kunnen zijn.
De afslagklep van de andere carb, maakte geen geluid volgens mij...

Ik heb hem nog niet onder stroom kunnen zetten, mijn zekering ging stuk.

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=Whackler]. Als je ermee schud, hoor je iets loszitten. Hoort dit ?[/quote]
Ja, dat hoort. Dat is nou net het deel dat de weg vrij moet maken om het mengsel er door te laten.

Zal er ongeveer zo uitzien:

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/201...][img]http://img201.imageshack.us/img201/5470/...[/img][/url]

Whackler (0), 11 jaar geleden

Nee die is het niet. Ik zal later een foto plaatsen.

Whackler (0), 11 jaar geleden

Dit is hem, dan wel de voorste die solide is.

De tweede dus, van de achterste carb klinkt raar

[url=http://postimage.org/image/wmf0zmpqj/][img]http://s9.postimage.org/wmf0zmpqj/shutof...[/img][/url]

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Juist. Ook deze moet "rammelen" als je schudt. Je hoort dan de naald die de openingen vrijgeven moet.
Als die openingen niet vrij komen, komt er geen benzine door en begint de motor slecht te lopen. ( benzine tekort ).
Je kunt nog even proberen om deze met perslucht door te blazen, maar dan wel werkend. Dus ingeschakeld. Ook het kanaal in de carb. dan even doorblazen.

Whackler (0), 11 jaar geleden

Ok als ze moeten rammelen, dan zou de voorste weer niet goed zijn, die rammelde niet.
Als je de punt ziet met de gaatjes, daar zit een staafje in; deze rammelt dus niet, het zit echt in de 'body'

Ik heb hem net onder stroom gezet, hij klikt, maar het lijkt net alsof hij niet ver genoeg 'in gaat'.

Ik kan het fout hebben, omdat ik het niet zo goed meer herinner, maar bij die andere was het volgens mij zo, dat wanneer ik hem onder stroom zette, de 4 gaatjes helemaal vrij kwamen?

Kun je dit ding uit elkaar halen trouwens?

Whackler (0), 11 jaar geleden

Ik heb zojuist de test gedaan om met een draaiende motor een kabeltje los te trekken van de afslagklep. De motor liep alweer raar en met de kabel los, ging hij ietsjes minder lopen.
Dus die klep is het waarschijnlijk niet.

Ik denk nu aan de ontsteking :( of die puntjes

Hoe kan ik daar een test mee doen? Kun je die ontsteking iets losdraaien en hem een fractie draaien? Of is dat een rare gedachte?

kaleido 1 (1805) PRO, 11 jaar geleden

Ik snap best wel dat je het zelf wilt oplossen , maar om het tot een goed einde te brengen , is er denk ik iets meer kennis van zaken nodig , misschien samen met iemand doen ?
Vanalles los trekken en de en monteren ,kan alleen maar meer problemen opleveren.
Ontsteking verdraaien , daar verstel je alleen de onsteking mee , maar helpt niks als de contactpuntjes niet goed staan bv.

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Inderdaad, je moet weten wat je aan het doen bent en wat de gevolgen zullen en/of kunnen zijn.
Zoals ik al eerder aangaf: meten = weten en de rest is gissen.
Wil je best voorthelpen maar heb echt geen zin om een complete cursus BMW-techniek hier neer te tikken terwijl het wellicht met een half uurtje in een garage met meetapparatuur gevonden en verholpen is.
Beteedt het geld daar aan en ga niet zelf zaken vervangen waarvan later blijkt dat dat de oorzaak niet was en weggegooid geld blijkt te zijn.

Tip wellicht: dezelfde carburateurs zaten ook op Mercedes en de 6-cilinder Opel uit die bouwjaren, zoals de Commodore, Senator enz.
Zoek dus naar een monteur van de iets oudere garde die eerder ook aan dat soort auto's heeft gewerkt en weet hoe er mee om te gaan.
De meeste jonge monteurs hebben daar geen kaas meer van gegeten.

Whackler (0), 11 jaar geleden

Mannen bedankt,

ik ga spoedig naar een ervaren veteraan en post het resultaat hier

Dennis

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.