BMW 3-Serie: BMW e36 318is start niet meer na vervangen klepdekselpakking

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: M42B18

Hoi,

Afgelopen week liep de BMW werkelijk als een tractor met een enorme blauwe pluim uit de uitlaat die nogal stonk. Tevens viel er niet echt mee te rijden door het continue stilvallen in lage toeren. Dus vol in de toeren terug naar huis.
Na wat zoeken kwam ik erachter dat 1 schacht van de bougies vol stond met olie (kopje van bougie was nog net te zien). Belangrijk om te vermelden is dat hij toen nog wel startte, zij het dat hij telkens weer uitviel tenzij ik hem direct vol in toeren joeg (4000rpm).
Dus daarop de klepdekselpakking maar eens vervangen. Omdat hiervoor de accu eruit moest en het te donker werd om de boel weer goed vast te zetten heb ik de accu maar in de auto laten staan. Vanochtend, 2 dagen later, trof ik de accu aan met wat condens aan de zijkant.

Na een aantal keer starten zonder aanslaan nog maar eens naar de bougies gekeken. Bleek dat ik de kabels onjuist had aangesloten. Bougies eruit en schoongemaakt en weer opnieuw proberen. Toen was de accu eigenlijk zo goed als dood. Omdat ik er nog een amerikaan naast heb staan gauw de accu omgewisseld maar dat bleek niet zo slim want het begon nogal te knetteren en roken bij de dynamo, die is dus waarschijnlijk ook overleden. Dus maar een setje startkabels gehaald.

Nu is de situatie als volgt. Zelfs met de startkabels aangesloten wil hij niet meer starten. Ik kan een keer of 3 normaal starten, aanslaan doet hij niet. Daarna begint de startmotor heel langzaam te draaien en na nog een aantal keer is het enige wat ik hoor een paar tikken en een dashboard dat continue staat te knipperen.

Zelfs met startkabels aangesloten daalt het voltage van de accu tot zo'n 4 á 5 volt. Dat lijkt me te weinig. Maar zelfs zonder goede dynamo en startkabels zou hij toch gewoon moeten kunnen starten zeker. Tevens zijn alle zekeringen nog heel en de brandstofpomp werkt ook aangezien de bougies wel naar benzine ruiken als ik ze eruit haal. Nou zijn de bougies niet nieuw meer maar ze hebben het tot eergisteren gewoon gedaan. Bij het starten (als het al lukt) lijkt hij wel aan te willen slaan maar toch gebeurd er niks.

Zelf weet ik niet meer waar ik naar moet kijken, het enige wat ik me nog kan bedenken is proberen aan te duwen maar met een defecte dynamo zal dat ook niet echt opschieten.

JoFw

Geplaatst door JoFw (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (1975) PRO, 8 jaar geleden

Heb je de accu wel goed aan gesloten , plus en min niet omgewisseld gehad ?
Zit er niet ergens een kabel klem , waardoor je kortsluiting hebt ?

JoFw (0), 8 jaar geleden

Naar mijn weten is alles goed aangesloten. Het enige wat ik nog kan doen is de vonken checken maar dan houdt het ver op.

Brum1467 (0), 8 jaar geleden

Lijkt er toch op dat je bij het wisselen van de accu plus en min hebt verwisseld en daardoor schade is ontstaan. Zat de plus en min niet toevallig omgedraaid op de vervangende accu?

JoFw (0), 8 jaar geleden

Voor de zekerheid nog maar eens gekeken en ja hoor. Bij de Amerikaanse accu zitten de Polen omgedraaid. In de haast totaal geen rekening mee gehouden.

Maar ik heb de "oude" accu vanacht aan de oplader gehangen, bougies eruitgedraaid en schoongemaakt.
Bougies vonken, motor starte en bleef heel even lopen.
Lampje van de accu bleef wel branden dus waarschijnlijk dynamo overleden.
Morgen even een nieuwe scoren en hopen dat t opgelost is.

kaleido 1 (1975) PRO, 8 jaar geleden

Ik was daar dus al bang voor , gezien de vonkenregen uit de dynamo , ik hoop dat er geen electronika gesneuveld is , kans is behoorlijk groot.

MJ (0) PRO, 8 jaar geleden

[quote=JoFw]Voor de zekerheid nog maar eens gekeken en ja hoor. Bij de Amerikaanse accu zitten de Polen omgedraaid. In de haast totaal geen rekening mee gehouden.

Maar ik heb de "oude" accu vanacht aan de oplader gehangen, bougies eruitgedraaid en schoongemaakt.
Bougies vonken, motor starte en bleef heel even lopen.
Lampje van de accu bleef wel branden dus waarschijnlijk dynamo overleden.
Morgen even een nieuwe scoren en hopen dat t opgelost is.[/quote]
Mooi dat de motor wel draait, dan is het aansturing van de bougie's vanuit de DME nog goed.

JoFw (0), 8 jaar geleden

Na het vervangen van de dynamo (lijkt) het probleem opgelost. Vanavond ff n half uurtje goed rijden om de accu volledig bij te laden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.