Olie verbruik 1 ltr op 3300kmvolgens bmw specialist is de Carterontluchting verstopt hier moet een nieuwe kleppendeksel 300€+ ook nog slangen en werkloon.
Als je onderdelen zoekt met je kenteken erbij krijg je allemaal verschillende dingen.
Wat moet ik doen , waar moet ik beginnen de kleppendeksel verwijderen is ook een behoorlijke klus dus als R een makkelijker en goedkopere manier is zou ik die graag willen weten.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat kost een liter olie? Hoeveel km rij je per maand? Staat er regulier onderhoud op het programma? Allemaal overwegingen die je kunt maken... Soms is het middel erger dan de kwaal, maar het kan ook zijn dat een reparatie noodzakelijk is om vervolg schade te voorkomen..
Ja Cor jehebt helemaal gelijk het zijn niet zozeer de kosten de olie kost 8.45€ per Ltr
Het klein onderhoud doe ik zelf, maar als ik ergens aan begin dan moet ik de spullen wel hebben om het af te maken dus om te beginnen een kleppen deksel van 380€ en dan komt er nog wat bij dan wil ik toch ook nog voor bv 95% zeker weten dat het helpt.
De kleppendeksel gaat niet kapot maar misschien een klepje veertje o.i.d.dan zal de prijs erg zakken als je dat bv kunt repareren.
Graag wil ik weten wat de oorzaak kan zijn, en hoe ik het kan testen een ander zegt er is niks aan de hand je moet wat meer gas geven.
Het gaat mij zeer zeker wat jij opperde om vervolg schade te voorkomen aan bv katalysator
6 jaar
Wie heeft je vertelt,dat 1 liter op 3 a 3.500 km veel te veel is. Ik zelf zou daarmede wel kunnen leven.Zeker als er goed en regulier onderhoud plaats vindt.
Ik lees nu je vorige topic.Je hebt dus een auto waarbij olie pijlen d.m.v een meter gebeurd.Dit moest verboden worden ..Je kan op die manier nooit juist peilen.Alle electronica in auto,s hebben een bepaalde tolerantie Wat je wel kunt doen is de olie eruit laten lopen.De voorgeschreven hoeveelheid in de motor doen en een paar duizend km rijden.Dan weer verversen en voila dan ken je de juiste hoeveelheid.En dat kan wel of niet meevallen.
Ferry
6 jaar
In mijn vorige BMW's heb ik nog nooit bij hoeven vullen tussen oliewissel en ook niet bij standen boven de 470000 km.
Deze heeft ook nooit verbruikt en in een keer begon het bij km stand 173000 laatste winter toen zei de technische man dat komt door je Ccv en als je er niets aan doet gaat o.a. je katalysator stuk dus dat wordt ook weer duur, zodoende ben ik wat betrefd de auto ongerust en ja ik zou er ook mee kunnen leven maar niet als het ook meer dingen vernield.
6 jaar
Maar weet je nu wat hij werkelijk gebruikt.Want je gaat nu uit van een elec.metertje. Wie zegt ,dat dit juist is. Het zou zelfs zo kunnen zijn ,dat er nu te veel olie in de motor zit en dit is net zo slecht.Overigens ben je voor een katalysator net zoveel geld kwijt.
Ferry
6 jaar
Die oliemeter in een BMW is een zeer nauwkeurige meter en daarmee is ook goed te zien over te veel of te weinig olie in het carter zit. Er moet wel goede olie in en regelmatig verversen, deze motor is een stuk beter qua olieverbruik dan de voorloper ,de N52....
Een kleppendeksel kan je best wel goedkoper aanschaffen bijv. bij een duitse autowebshop, wat is er mis mee?
Ik vertrouwde de electronica ook niet maar dat werd weggelachen maar ik kan het wel proberen over 3000 km ,hij is vorige week ververst ja dat doe ik.
Wat MJ schrijft klopt ook want ik kan het precies volgen , tenminste als het echt klopt na mijn test heb ik daar ook zekerheid over..
En een pijlstok monteren is duur of kan niet.
BMW schrijft Shell voor dus dat gebruik ik maar bij mijn andere had ik altijd Kroon met hoge probleemloze km standen, bij deze heb ik op aanraden Mobil 1 gebruikt,dus nu Shell moet ik weer overstappen naar Kroon?
6 jaar
Je kan een LL04 long life olie kopen van bijv. Shell of Castrol. Maar wel gewoon vaak vervangen incl. filter. In mijn N43N20 vier cilinder uit 2009 vervang ik om de 5000 km de olie. Maar jouw N53 is wat minder gevoelig voor slijtage je zou 8k kunnen aanhouden. Maar dat is geheel je eigen keuze.
MJ,
Ja het is goed te zien ,als hij goed werkt.Maar het blijft electronica .Ik begrijp ook niet goed waarom de fysieke peilstok is verlaten.Naar mijn menig de enige juiste waarneming.Het is ook begrijpelijk dat er in auto,s niet de kwaliteit electronica als b.v. in een Boeing 747 zit .Afwijkingen zitten er dus gewoon in. Dat zie je ook bij een snelheidscontrole.De politie hanteert altijd een correctiefactor. En de brandstofmeter ,de oliedrukmeter, de temparatumeter etc . Geven allemaal niet de juiste waarde aan. Dus terug die peilstok.
Ferry
6 jaar
MJ het verversen moet om de 15000km en ik doe het om de 10000 en ik gebruik ook die LL04 ik kan het weleens proberen om de 8000 km en ja een 523i is nu eenmaal geen 747
Nu kreeg ik een tip dat ze bij Offringa een nieuwe klep verkopen voor in het kleppendeksel van een N 53 dus dan hoef je geen hele kleppendeksel te kopen want die klep kan vast gaan zitten ?? en krijg je hoge druk in je Carter heb het net geprobeerd met de vuldop eraf en denk niet dat de druk erg hoog is.
Ga nu maar eens googelen wie Offringa is.
6 jaar
Weet je nu wat je werkelijke verbruik is.Mijn verwijzing naar een Boeing 747 was meer ter illustratie .Die instrumenten kosten meer dan een x aantal Bmw,s. M.a.w ga nu eens na wat je verbruik is.
Ferry
6 jaar
Na een olie wissel ca 3300km olie lampje brand dus 1 Ltr daarna weer ca 3100km lampje brand daarna weer met degelijke km stand lampje brand dus het is 1 ltr op zeg maar ca 3200 km
De eventuele gevolg schade is mijn grootste probleem..
En ja Offringa bied zo'n klep aan voorca 50 €met de mededeling dan hoef je geen complete deksel te kopen, ik zal ze morgen eens bellen en vragen of dit vaker voorkomt,het resultaat vermeld ik.
6 jaar
OK Ferry ik begrijp nu pas je advies van werkelijk ,ik ga nog steeds van die meter uit, eigenlijk weet ik het niet zeker, pas na het aftappen van de olie als het lampje brand weet ik het zeker bedoel je.
6 jaar
Dat bedoel ik.De afgetapte olie meten.Dan weet je wat hij gebruikt.
Ferry
6 jaar
Interessant, Een motor waar geen peilstok meer inzit... In de begintijd van de electronische niveau-meters werd door de autofabrikant verplicht gesteld bij een signalering eerst het niveau handmatig te meten. Wat bleek? tegen het einde van de verversingsperiode werd de meting wel heel erg onnauwkeurig...Ook als er een ander merk olie werd (bij)gevuld was dat het geval. Wij vonden dat niet zo erg. Het verplichtte de klanten min of meer om tijdig een bezoek aan onze werkplaats te brengen....Gelukkig heb ik geen enkel commercieel belang meer. Dus, mijn advies is het volgende Demonteer het kleppendeksel. Reinig het grondig en zorg daarbijj ervoor dat alle kanaaltjes erin goed open zijn. Zorg dat alle klepjes goed openen kunnen en goed kunnen afdichten. Zorg daarnaast dat alles wat met het carterventilatiesysteem te maken heeft correct functioneert.
Als het goed is komt vandaag het membraan wat op de kleppendeksel gemonteerd zit van de firma Offinga uit Franeker t.b.v. de Carter ontluchting dat is speciaal voor de motoren N52 en N53 en hoef je niet speciaal een nieuwe kleppen deksel te bestellen.
Zal laten horen of het werkt maar loop dan meteen jouw tips na kleppendeksel is er dan toch af dan weet ik over ca 3000 km als ik aftap of het geholpen heeft en vermeld dit dan op deze site
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar