BMW 3-Serie: e36 320i start niet

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000 cc

na deze zomer kreeg mijn wagen een probleem met zijn radiator, halverwegge september benn ik eraan begonnen maar door tijdsgebrek ben ik gestopt. nu ben ik begin november terug begonnen samen met een vriend van me en we hebben radiator vervangen om daarna te constateren dat hij niet mer wil starten. we hebben de starter en de batterij vervangen maar hij wil nog steeds niet starten. weet er iemand wat het probleem kan zijn? alle hulp en aanwijzingen zijn welkom.

the-jelle

Geplaatst door the-jelle (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

67 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Bedoel je met starten dat er niks gebeurt als je aan de sleutel draait ?

Slaat hij ook niet aan met aanduwen ?

Kan een probleem met de startblokkering of contact blokje zijn bv.

the-jelle (0), 13 jaar geleden

tis een automaat dus hem duwen werkt niet, de starter schiet wel op het vliegwiel maar hij wil niet draaien, alle elektronika gaat aan en dan als k start hoor ik enkel een klik.

the-jelle (0), 13 jaar geleden

welke zekeringen zijn die van de starter? ik heb geen handleiding van de wagen en mijn duits is niet zo super??
kan iemand me zeggen waar deze steken?

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

Volgens mij is de startmotor geschakeld, maar niet gezekerd. Ik kan het fout hebben!

Ik vermoed dat je startmotor wel werkt. De vervangen startmotor springt eruit, dus zou 'ie ook moeten draaien (losgenomen). Ik neem aan de 'nieuwe' startmotor goed getest is.

flm900 (0), 13 jaar geleden

misschien raar,maar heb je de dikke pluskabel op de starter aan gesloten.
ook is mogelijk dat de magneet relais op je starter geoxideerd isals gevolg geen verbinding naar de startmotor.

the-jelle (0), 13 jaar geleden

tis een nieuwe starter dus oxcidatie kan k wel uitsluiten, en ja hij komt uit maar draait niet.
en nee bij mijn weten is hij niet getest alvorens aan te sluiten, maar hoe kan ik hem testen zo?

the-jelle (0), 13 jaar geleden

er is wel 1 foutmelding, maar die had hij voor het startprobleem al 'betriedinsanslhuitung' weet iemand op wat dit beduid?

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 13 jaar geleden

Dikke aansluiting (op startmotor) controleren of daar 12 volt op staat (en blijft staan) tijdens het starten.
Ook de massa van de motor naar chassis even controleren.

Bovenstaande moet het veroorzaken (of die nieuwe startmotor is niet goed)
Oiram

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Dat betriebsanleitung is geen foutmelding maar geeft je Scherm in het middenconsole aan, er komt nog iets achter, indien dat alleen komt tijdens het inschakelen van het contact kan het zijn dat erachter staat : Kuhlwasser prufen of waswascherstand bv..Maar dat zijn geen foutcodes van de ECU..

Ik zou even Oiram zijn test doen, is die goed, probeer dan eens de motor met de hand rond te draaien, niet dat deze bv vast zit door water in de cilinder.

the-jelle (0), 13 jaar geleden

je hebt gelijk 'Kuhlwasser prufen' heeft er ook al gestaan, dit slaat op de radiator neem ik aan?
ik zal anders eens het bovenstaande proberen en laten weten of het zo op te lossen valt.

maar aan de motor draaien had k al gedacht, heb een sleutel op de krukas gezet maar hij was niet vastgelopen

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Indien er 'Kuhlwasser prufen' staat, dan is of je koelvloeistofreservoir leeg, of de sensor onder in het tankje is defect of je hebt de kabels niet aangesloten.

En als de motor niet vast zit, zou ik toch nog eens goed naar de bedrading kijken als de startmotor goed ( nieuw ) is.

the-jelle (0), 13 jaar geleden

ja ik zal nu eens die test doen die hier boven gepost staat

the-jelle (0), 13 jaar geleden

een foto van de wagen, deze heeft duitse platen, maar buiten een set andere lichten is het dezelfde wagen. iedereen bedankt om raad te geven. het probleem i snog niet opgelost maar ik maak er dit weekend werk van zodra ik weet welk materiaal ik nodig heb.

BMW-E30&E36 (0) PRO, 13 jaar geleden

Massa kabel Rechtsonder bij het blok nog wel goed??? niet verrot of zo..??

Als je een startkabel op het motorblok en op het massapunt op rechter veerpoot zet, doet ie dan wel wat??

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ter info,

Dan wel op de schokbreker zelf ( 3 bouten o.i.d. ) en niet op het dikke punt onder het zwarte kapje want dat is een + en die zit ook daar!

the-jelle (0), 13 jaar geleden

heb je toevallig een foto van de kabel rechts onder?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Jelle,

Kijk eens tussen uitlaatspruitstuk en carosserie door omlaag, de kabel zit op de motorsteun..Anders even van onderen kijken / controleren.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Rechts van de motorsteun zie je die M8 bout zitten, daar zit de kabel mee vast ( kabel zelf zie je ook nog hangen.

[url=http://img254.imageshack.us/i/dsc000213....][img]http://img254.imageshack.us/img254/6573/...[/img][/url]

the-jelle (0), 13 jaar geleden

kj, bedankt, boven op de motorsteun dus. ik zal eens kijken.

the-jelle (0), 13 jaar geleden

motor zit terug ineen, start nog steeds niet. ik heb de zekering gevonden en ga deze vandaag nazien, omdat alle elektronica wel aangaat als ik het contact omdraai denk ik dat het mijn contactslot zelf is. is er nog een andere mogelijkheid?

de starter komt uit en gaat op het vliegwiel, en ik hoor enkel een klik iedere keer ik hem wil starten.

ik zal ook eens langs een officiële dealer gaan

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Het probleem zal zo ongeveer wel in de startmotor zelf zitten, die klik die je hoort is de bendex die wel uitslaat, alleen de startmotor zelf draait niet.

Demonteer de startmotor eens en test hem op een accu, doet hij nog steeds hetzelfde, haal dan een andere startmotor.

Mocht iets aan het electrische gedeelte van het contactslot zijn, dan zou ook je bendex niet uitslaan.

the-jelle (0), 13 jaar geleden

ik heb het startrelais eruit gehaald en deze laten nazien, deze werkt zogezgd niet, ik ga nu naar een erkende dealer en laat ze nog eens nazien en vervang ze als het nodig is

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Dus je hebt de startmotor nu los liggen ? Rij eens langs een Bosch specialist, hij kunnen meestal startmotoren en dynamo's testen en je eventueel ook een ruil-deel aanbieden..

Bij Bmw zul je niet ver komen en verkopen je waarschijnlijk een compleet nieuwe..

the-jelle (0), 13 jaar geleden

de oorzaak ligt dus helemaal ergens anders, alles krijgt spanning. in het begin klikte hij ng veel dus dat geklik is het relais nu doet hij een klik. na het nakijken van mijn zekeringen en relais in het compartiment heb ik de siemens 72bb.... eruit gehaald (de zwarte grotste relais) deze nagezien en hij werkte niet. ermee naar een bmw garage geweest en die zeiden dat ik juist was en deze het starten blokkeert als hij niet functioneert. een nieuwe kost me 60€ :s

heeft er iemand mss enkele op overschot of weet een addresje waar ik er één goedkoop kan krijgen?

the-jelle (0), 13 jaar geleden

relais s vervangen maar geen effect op het starten , alhoewel er wel een paar andere elektrische stoornissen opgelost zijn.

als de - kabel naar de batery, niet goed op de mass zit, kan dit ook niet starten veroorzaken?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ja dat kan zeker!

Je had het probleem al lang opgelost kunnen hebben, als de startmotor niet werkt, dat kan dat maar een paar oorzaken hebben.

Heb je nu al eens op de geschakelde + kabel gemeten hoeveel volt je te zien krijgt, wel tijdens het starten meten. Dat dunne kabeltje op de startmotor is dat..Indien je daar gewoon 12Volt op meet tijdens de start, dan zal je startmotor zelf het probleem zijn, meet je maar een volt of 6 bv, dan zal het probleem in de bedrading of het contactblokje zitten.

the-jelle (0), 13 jaar geleden

om de motor manueel een omwenteling te laten maken, kan k tg een 32 op de bout zeten achter de intercooler?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ja dat kan, dus op de krukas zelf..

the-jelle (0), 13 jaar geleden

had het al gedaan, ma was niet zeker of ik wel juist zat.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Vervolg eerst ff vragen, dan doen :)

Maar heb je nu nog gemeten ?

the-jelle (0), 13 jaar geleden

niet nodig, de batery was al byna leeg na 1 dag, als k 12v zou krijgen en het contact omdraaien zou hij te laag zakken, lager dan 10v zou niet mogen , juist ? er is iets dat stroom verbruikt , de kabels meten gwn door.

maar kan ik met een multimeter de kabel doormeten op d m8 bout als k maar aan 1 einde kan?

Civic-esi (0), 13 jaar geleden

heb je al geprobeerd een paar tikken op de start motor te geven deze kan vast zitten heb het zelfde probleem wel eens gehad
je kan het altijd proberen wie weet..

Succes

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Je moet dat KLEINE kabeltje hebben, dat is de geschakelde + vanaf contact..

Eerst de accu opladen, neem de multiemeter en steek 1 pen op het kleine kabeltje, de andere pen van de meter op de massa houden, laat nu iemand starten en kijk hoeveel het voltage wegvalt, word dit bv 6 Volt tijdens het starten, dan zit het probleem in die kabel ( breuk ) of het electrisch gedeelte van het contactslot, meet je gewoon de accuspanning erop, dan is de startmotor defect!

Haal de multiemeter weg en zet hem op 20V, neem beide pennen en zet deze nu op de + en - van accu, laat nog eens iemand starten, valt hij ver onder de 10 / 10,5 Volt, dat is de accu leeg of kapot!

Mocht dat laatste het geval zijn, zorg dan eerst voor een goede accu!

the-jelle (0), 13 jaar geleden

@civic de startmotor s nieuw dus k denk dat een tik niet zo gaat helpen , maar ik heb al meerdere malen gehoord over die quickfix.

@stefan ja zo de batery uitmeten is logisch, maar hij verliest al stroom aan iets, ndan mtk het contact daarvoor niet speciaal omdraaien

the-jelle (0), 13 jaar geleden

dus 1 pen op de kleinste kabel van mn startmotor en 1 op de m8 bout aan het spruitstuk

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ja ene op de kleine kabel en de andere gewoon aan de massa, hoeft geen spruitstuk te zijn, kan ook op motor / bak / chassis.

Lekstroom meten moet de meter op Ampere staan en meet je 'tussen' de + / - kabel en niet op Volt en 'eroverheen' meten..

the-jelle (0), 13 jaar geleden

de bout op de rechter veerpoot dan, daar raak je gemakkelijk bij.

the-jelle (0), 13 jaar geleden

kj stefan, nu heb ik egt een hersenbreker voor je .
ik open de kap en vind de bout op het spruitstuk , je geraakt er langs boven wel aan met wat moeite. ik open de koffer pak de multimeter en zet deze op de batery , ik lees 12,6v wat dus goed s, ik stap in, mijn maat die ook eigelijk fungeert als garagist leest wat er staat ik geef contact en boem de 6 cilinder schiet in actie.

nu wil hij rijden omdat de wagen al lang stil staat en er redelijk wat roest op mijn remschijven zat , na 2 km rijden stopt ze en herhaalt et gewoonlijke zich. alle elektronica aan maar hij wil niet starten.

buiten die 2 km rijden heeft hij zeker 15min stationair gedraaid , hij was roodgloeiend en mijn waterpeil was enorm gezakt .

wat nu? is het mogelijk dat de multimeter de verbinding tussen de batery en de starter vervoledigde?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Jelle,

Toch vermoed ik dat je ergens een slecht contact hebt, gezien hij spontaan wel starte..

Herhaal de test nog eens, dus even meten op de startmotor tijdens het starten en kijk hoeveel de multiemeter aangeeft.

Ik denk dat het gewoon puur toeval is geweest dat hij nu wel rond ging.

Dat hij het rood in loopt zal komen omdat je hem nog niet ontlucht heb..Zorg eerst even dat de auto weer normaal start, als dat het geval is moet je hem eerst ontluchten alvorens ermee te rijden, want anders loopt hij zo weer warm en waarschijnlijk blaast de kachel nu ook koude lucht.

the-jelle (0), 13 jaar geleden

je hebt gelijk de kachel deed niets, maar ik begin schrik te krijgen voor men koppakking al die hitte kan er niet goed voor zijn.

toen we stil vielen kreeg ik hem wel weer even aan de praat. dit klinkt raar maar nu als k de sleutel in het contact steekt laat hij een geluid signaal horen. dat deed hij ervoor niet. de massa op het spruitstuk heeft bijna geen bekleding meer en er s voor zover k kon zien wat oxidatie aan de bout waar hij bevestigd zit. oorzaak mss?

nu mtk morge 2 km wandelen met 10l benzine en n multimeter om hem te depaneren want de startkabels deden niets xp

the-jelle (0), 13 jaar geleden

btw hij starte enkel goed met de multimeter op de + en - vn de batery khad de massa en de starter ng niet doorgemeten. ik heb et gevoel dat ie morgen hetzelfde gaat doen

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Welk geluids signaal bedoel je ?

Het kan ook de 'gong' zijn die je hoort, dat doet hij bij buitentemperaturen van 3 graden en eronder als ik me niet vergis.

Het gebeurt nog wel eens dat de kop scheurt of de pakking kapot gaat als hij flink warm word, maar als dit maar heel even is, kun je wel geluk hebben.

Eerst de auto maar eens zien te starten, zodat dat eerst in orde is.

Voor een slechte massa uit te sluiten, hang je een hulp voertuig ervoor, sluit de + aan onder het zwarte kapje ( voor de ECU / veerpoot rechts ) en zet de massa gelijk op de motor ( beugel bij oliefilter bv )

Dat hij wel even starte toen je de multie meter op de accu hield moet toeval geweest zijn, je verbind op die manier namelijk niks door..

the-jelle (0), 13 jaar geleden

de bedrading is ok.
hij gaat aan zonder iets, het is het contact . het contact draait door in zijn behuizing .
hoe kan ik het vervangen of repareeren?

the-jelle (0), 13 jaar geleden

ik moet nu gwn weten welke draden ik nodig heb om hem te starten? want nieuw slot is nieuw sleutel, dan mt ie dat inleren etc etc etc , kga gwn de kabels voor het feitelijk starten naar een start/stop knop trekken en het contact enkel voor de startonderbreking gebruiken

dan heb k iets uniek zitten, past bij de tuner look. kben wel blij dat ik men 6 in lijn ngis eb gehoord. bmw motoren krijg je niet zomaar stuk

the-jelle (0), 13 jaar geleden

ik gok op de groene , geel met zwarte draad en de draad die aan de stuurkolom loopt want die s massa. een z8 knop of een andere mss als er suggesties zijn mt volstaan , maar ik moet eerst weten hoe ik em zo eve kan starten want ik kan niet op willekeur hopen.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Gewoon een cilinder bij BMW bestellen op chassis nummer, hoe je verder niets te wijzigen.

gr Martin

the-jelle (0), 13 jaar geleden

ja mr die mte uit duitsland kme, en koste ook wat geld.

Hans4040 (320) PRO, 13 jaar geleden

Jelle, is het ook mogelijk dat je de woorden volledig plaatst?
we zijn niet allemaal bekent met sms taal...

moderator.

the-jelle (0), 13 jaar geleden

haha, ja slechte gewoonte :p maar om re verduidelijken ; de cilinder van het contact moet uit duitsland komen en kost aardig wat, en voor nu heeft ze even genoeg nieuwe onderdelen gehad.

de enige verandering is de start/stop knop , wat in een aftermarket shop niet veel kan kosten , of een quickfix zoals bv een plate vijs onder de cilinder steken zodat de spelling wegvalt.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik weet niet hoe het in belgie gaat maar hier ga je gewoon naar de dealer en overhandigt je auto papieren en een ID kaart en je kunt een aantal dagen later je cilinder ophalen. Kost iets van 60 euro en je hebt geen dubbele sleutels.

gr Martin

the-jelle (0), 13 jaar geleden

jah, maar ik heb niet egt zoveel tijd en e36 zijn niet meer zo frequent met de laatste lijn die dateert uit '99

stefan84 (0), 13 jaar geleden

We zijn 54 berichten verder en jawel...Het contactslot is de boosdoener :)

Als je niet zo lang wilt wachten, of geen nieuw slot wilt bestellen, neem je de geschakelde draad van de startmotor los en maak je daar zelf een kabel aan, eventueel met een relai ertussen die naar je startknop gaat..

De leeftijd maakt niks uit, je kunt ook nog delen van een E28 bestellen als het moet, ik bedoel maar..

Gr Stefan

the-jelle (0), 13 jaar geleden

we zullen zeggen dat het opgelost is, dus dit topic mag gesloten worden .
iedereen bedankt voor hun ingevingen en raad

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Jelle,

Laat nog even weten als het dalijk allemaal gelukt is..

Gr Stefan

the-jelle (0), 13 jaar geleden

jh zeker, maar je kan ng helpen met iets, modelen vanaf '96 hadden een ring met kopperdraad rond de cilinder , deze dient om de sleutel op te laden.

mijn wagen is uit '95 en heeft volledig anders gevormde sleutels als die van '96 maar ik heb wel zo'n ring en ik krijg het er maar niet af :s

ik wil de cilinder eruit en dan terug steveg bevestigen.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Je kunt de cilinder niet repareren als ie al helemaal in het rond kan draaien. En het eruit halen als ie rond draait is een probleem op zich omdat je er een heel klein pennetje in moet steken precies op de juiste plek om hem te ongrendelen, die ring is voor de start onderbreker, het opladen van de sleutel via het slot gebeurt pas veel later.

gr Martin

the-jelle (0), 13 jaar geleden

maakt niet uit waar de ring voor dient, hij zit in de weg. dat is het punt, en de cilinder kan met een simpel haarspeldje verwijderd worden gewoon de sleutel erin 2x naar vooren klikken de pin erin en vanaf je voelt dat ze terugveert kan je die er uit manouvreren.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja hoor, als de cilinder al vrij rond draait dan wens ik je heel veel plezier mee.

gr Martin

the-jelle (0), 13 jaar geleden

als de sleutel in je cilinder zit maakt het niet uit dat hij ronddraait, je kan hem tegenhouden.

Hans4040 (320) PRO, 13 jaar geleden

start ie al?
het is intussen 4 februari...

the-jelle (0), 13 jaar geleden

ja, hij start. maar niet met de regelmaat die hij zou moeten hebben

the-jelle (0), 13 jaar geleden

stefan

de geschakelde draad van de starter, loopt die langs mijn stuurkolom naar de cilinder?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Jelle,

Kijk hier even, dat helpt je wellicht een stuk verder..

http://wedophones.com/Manuals/BMW/1995%2...

the-jelle (0), 13 jaar geleden

beste,

spijtig genoeg kan ik de link niet openen maar ik heb et gevoel dat het een manual is=) . echter deze vraag, op de kop waar de draden van het cilinderslot steken mt ik de geel zwarte en groene tappen naar een 12v 30a relais, dan een verbinding naar de knop op pin 1 denk k en dan n massa naar pin 4. maar steekt er over de groene draad geen zwarte? kan ik die niet direct aan de knop hangen zonder relais ertussen?

heb je een foto nodig van de knop ?


mvg

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ik kan hem gewoon openen, is een Pdf bestand..

Daar staan ook de kleuren en kabels in van het contactslot.

Gr Stefan

Hans4040 (320) PRO, 13 jaar geleden

Jelle, om een Pdf. bestand te kunnen lezen heb je Adobe Reader nodig.
Je kunt het gratis downloaden en installeren, http://get.adobe.com/reader/otherversion...


mvg,
Hans.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.