BMW 7-Serie: E38 (7-serie) - ruitenwisser/-motor/-mechaniek maakt ratelend ge

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0 V8

Ik lees hier wel wat problemen met de ruitenwissers maar de oorzaak daarvan is meestal elektrisch (m.n. relais).

Mijn 7-serie heeft echter een mechanisch probleem: de wissers vegen plotseling nauwelijks/niet meer omhoog en daarbij komt er uit de omgeving van de ruitenwissermotor een ratelend geluid, als van een slippend tandwiel. Als ik de wissers voorzichtig omhoog help bereiken ze wel het hoogste punt, waarna ze zonder bijgeluid terugkeren in de ruststand (0-stand).

Het klinkt niet alsof er iets afgebroken, klem zit of onder mechanische spanning komt te staan; meer alsof bijvoorbeeld het tandwieltje (van de motor) de tandheugel van de mechaniek niet meer kan vinden, of dat er een paar tanden kaal zijn.

Voordat ik 'besluit' dat dat het inderdaad is, en ik die hele kleremechaniek demonteer (veul werk), check ik liever even of dit een bekend probleem is.


Thanks alvast!

p.s. de techniek van de E39 (5-serie) en de E38 lijkt op veel gebieden erg op elkaar, vermoedelijk ook t.a.v. de ruitewissers.


Hier een link naar de exploded view van de ruitenwissermechaniek, plus verwijzing naar de onderdelen: http://realoem.com/bmw/showparts.do?mode...
[url=http://postimg.org/image/zayst0ktl/][img]http://s12.postimg.org/zayst0ktl/wiper_a...[/img][/url]

Vince Diesel

Geplaatst door Vince Diesel (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 7-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Hans4040 (330) PRO, 9 jaar geleden

Controleer of het mechaniek goed vast zit op de as van de motor...

Vince Diesel (0), 9 jaar geleden

@Hans4040: sorry voor de late reactie maar ik moest de operatie onverwacht buiten op de oprit uitvoeren. Lekker klusje in januari.

De mechaniek zat goed op de as. Het bleek toch aan de ruitenwissermotor te liggen.
Hele boel moest dus uit elkaar. Kostbaar ook: € 200+. Maar goed, na 20 jaar trouwe dienst?

Het wormwiel (primair) van de motor had een aantal tanden beschadigd van het nylon tandwiel dat de stangen/aandrijfassen in beweging zet. Dat tandwiel was stroef gaan lopen a.g.v. een rotte pakking, binnengedrongen vocht en dus verminderde smering. Verder was de boel (aandrijfstangen e.d.) in verbluffend goede staat.

Heb wel ook nog de dure kunststof paravan vervangen, die met een rubber strip strak op de voorruit aansluit. Nu dringt er geen lekwater meer in de ruitenwisserbak; op naar de volgende 20 jaar...

Let op:
- voor (de)montage linker wisserarm is torx T80(!) onmisbaar.
- spuit wat WD40/kruipolie op de conische bevestigingspunten van de wisserarmen en laat enkele uren intrekken. De armen zullen dan ook wel zonder (ruitenwisser)trekker te lossen zijn. Wrik voorzichtig, met gevoel!! Wissers drukken met flinke veerspanning tegen de ruit, waardoor ze moeilijk rechtstandig van hun conische asje loskomen. Geef met je ene hand tegendruk bij het scharnierpunt zodat wisserarm evenwijdig aan de ruit blijft.
- plak secuur een strook schilderstape (duct tape en ander sterk-klevend spul kan lijmsporen op je ruit achterlaten) langs de bovenrand van je wissers, om makkelijk de positie bij terugmonteren te vinden.


Benodigde onderdelen (OEM):
- 67638352150 (wissermotor)
- 51718125477 (paravan, 'afdekking')
- wees geen krent en besteed ook nog 5 euro aan zakje originele plugjes ('splijtnagels') no. 51718195811 voor de paravan.

Viel Spass...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 7-serie of stel zelf een nieuwe vraag.