close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: E39 525 TDS - Spanner distributieketting defect -> cillinderkop

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 525TDS

Hello,

ik heb een BMW 525TDS Touring automaat van 1998.
Tot voor kort weinig tot geen problemen gehad. Ongeveer een maand of 3 geleden, op 260.000 km begon hij plots al het water eruit de duwen, warmlopen, etc. Laten slepen naar een multimerk garage, en daar was de diagnose dat de koppakking en de cillinderkop erdoor waren.
Heb toen een gereviseerde kop laten steken. Kostprijs 1900 euro, maar ik kon terug rijden.

2 weken geleden (270.000 km), Tijdens het rijden op de snelweg plots een ratelend geluid, en een hoop gedaver. Auto aan de kant gezet, motorkap opengedaan, en gezien dat er hier en daar wat olie rondhing (niet extreem veel, maar toch geen 'normaal' olieverlies). Toen de auto stilstond daverde de motor nog enorm, een een metaalachting 'geklingel'
Enfin, terug laten slepen. Na een week hebben ze gevonden wat de oorzaak is, de spanner van de distributieketting zou defect zijn en niet meer voldoende spannen. Hierdoor hangt de ketting los. De kleppen zouden allemaal nog in orde zijn, enkel en alleen de spanner is defect. Die moet vervangen worden, samen met de (2?) distirbutiekettingen.

Echter zegt de garagist nu dat de volledige cillinderkop + voorkant eraf moeten om aan de spanner te kunnen. Dit komt natuurlijk aan een enorme som van werkuren. Totale herstelling zou +/- 2300 euro kosten.

Kan dit kloppen? Ik kan me namelijk moeilijk inbeelden dat heel de cillinderkop verwijderd moet worden om aan de spanner te kunnen.

Thanks voor de feedback!

Geplaatst door

mitch2k (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je alles volgens de richtlijnen van BMW doet moet je inderdaad de cilinderkop verwijderen, dit komt omdat het deksel van de distributie onder de kop zit en het bovenste deel van het distributiedeksel aan de kop vast zit en niet apart te verwijderen is. Als echt de ketting en spanner vervangen moet worden dan kun je het ook wel doen door het carter te lossen en zo het deksel los maken. Als de spanner kapot is kun je ook gewoon volstaan met alleen de spanner te vervangen en vervolgens de motor weer op tijd laten zetten. Als er ook iets in de distributie kapot is zal je toch meer los moeten halen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Ok, duidelijk! Thanks voor de feedback!

Ik heb vandaag ook eens navraag gedaan bij een BMW dealer, daar bevestigen ze inderdaad het verhaal dat de kop eraf moet.
BMW zegt wel dat ze niet de front van de wagen eraf halen, maar de motor uit de wagen halen. Dit zou alles samen 1700 euro exclusief BTW kosten voor stukken + uren.

Multimerk garage vraagt dus 2300 euro ("in't zwart", zonder garantie) en officiele BMW dealer vraagt 1700 euro (2000 euro inclusief BTW en garantie). Ik denk dat ik mijn wagen ga laten slepen naar BMW :)

mitch2k 0

13 jaar

als je het kleppen deksel verwijderd zie je toch de assen en de 2 wielen met daartussen de spanner?

WeskeM3 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.