Hallo, zal me even voorstellen nog geen maand geleden heb ik een bmw318i Touring gekocht. Heb voor de aankoop in meerdere stations gereden en vond de bmw echt heerlijk rijden. Heb hem bij een autohandelaar aangekocht waarbij ik een apk keuring kreeg.
Na nog geen 200 km merkte ik dat de airco het niet deed, dus ik naar mijn garagebedrijf om bij te laten vullen en heb ze gelijk gevraagd de auto te controleren. Dit mede omdat het enginelampje tevens na 200km was gaan branden en de auto bij een koude start begon te bokken. Hier komt ie dan, de lijst met gebreken:
Fuseekogels teveel speling
Linker achterveer kapot
Olielekkage tussen blok en filterhuis
Lamdasonde 1 & 2 kapot
Een week later de auto gebracht en de bovenstaande gebreken laten vervangen (1200 euro armer). Heb de lekkage nog maar even voor lief genomen, want die zat er nog niet eens bij. Krijg ik een belletje van de garage, dat de secundaire luchtpomp tevens kapot was(kosten 400 euro). De 3 van de 5 popnagels waren op de deksel gesprongen. Heb deze uiteindelijk zelf gemaakt door drie boutjes der in te schroeven.
Uiteindelijk de auto weer terug gehad en merkte dat ie een stuk vlotter was en veel beter reed. Helaas na nog geen 150 km begon weer het lampje te branden en maakt de auto wanneer ik naar rechtsstuur een bonkend geluid. Daarnaast trilt het stuur vanaf 100kmph. Dus ik de garage gemaild en die gaf aan dat het waarschijnlijk me wiellagers zijn en er een draadbreuk op lampdasonde 2 is. Dat de wiellagers versleten zijn maakte volgens hem niet zoveel uit. Nadat het engine lampje weer is gaan branden, houdt de auto weer in.
Daarnaast wanneer ik de auto uit zet hoor ik een kort ontluchtingssis op het inlaatspruitstuk ( dit was misschien ook een oorzaak waardoor die valse lucht aanzuigt) of is dit normaal?
Wordt er een beetje moe van en ben inmiddels 1500 euro armer en nog niet veel verder opgeschoten.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je met lambdasonde 2 de sonde ná de kat bedoeld, dan kloppen er een paar dingen niet.
Zelfs met een draadbreuk daar gaat normaal gesproken de auto niet slechter rijden.
Weet je de exacte foutteksten nog of de nummers van de foutcodes?
Want 2 lambdasondes tegelijk kapot en dan ook nog pas na 200 kilometer komt niet vaak voor.
Dan ga je eerder aan een defecte katalysator denken.
Helaas zijn die in het bezit van de garage. Hij had het erover dat sensor 2 geen verbinding maakt met de computer waardoor de de auto in een soort van beveiligde modus springt. Het is idd de sensor na de katalysator.
Maar kan de katalysator het probleem van de koude start zijn dan? Het probleem is als je wegrijd de auto een beetje schokt en niet lekker op gang komt. Na ongeveer een minuut schiet u voorruit en heb ik nergens meer last van.
10 jaar
Ik zou een andere garage gaan zoeken. Die draadbreuk (als die er al is) hadden ze de 1e keer ook al kunnen zien/vinden.
Ja daar zat ik ook aan te denken. Geef hem nog een kans. Vind het wel vreemd toen de draagarmen vervangen waren ineens de wiellagers geluid gingen maken. Maak me nu alweer zorgen wat het volgende is.
10 jaar
Een foutcode op de lambdasondes en een motor storings lampje dat pas na 200 km gaat branden klinkt gewoon als valse lucht zeker als je een sissend geluid hoort, dit kan iets kleins als een lekke carterventilatie slang zijn of wat wel vaker voorkomt een kapot membraam van de carterventilatie.
Ik zou een andere garage opzoeken en dan bij voorkeur een BMW Specialist. Lambda sondes vervangen puur omdat er een foutcode over in de computer staat is helaas een normaal iets maar meestal zijn het niet de lambda sondes zelf die kapot zijn.
gr Martin
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar