Motor geeft fout code P0336 [nokkenas sensor uitlaat nokkenas]. De auto kwam binnen met de klacht slecht aanslaan en vreemd geluid uit de motor. Oorzaak was gouw gevonden . Distributie ketting versleten en geleider op diversen plaatsen gebroken. Na distributie te hebben vervangen slaat de motor perfect aan en loopt ook goed . Alleen blijft de fout code aanwezig en als je flink gas geeft met stilstaande auto is er een kort ratelend geluid hoorbaar. Motor gereinigd met speciale vloeistof en sensoren en solenoïde van de vanos reeds omgewisseld .
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de vanos tandwielen ook vervangen Wim? Schijnt dat een ratelend geluid duidt op een versleten vanos tandwiel en vaak die van de uitlaat nokkenas.
Timing kan ook nog verkeerd staan, (al neem ik aan dat je dat wel 2x hebt gecontroleerd inmiddels).
Ik heb ondertussen het vanos tandwiel van de uitlaat nokkenas vervangen . Maar helaas geen verbetering. Ik ben er wel achter dat de fout code wel gewist kan worden als de motor 3000 t/m draait of hoger. Zou het geen olie druk probleem kunnen zijn .
Zou natuurlijk kunnen. Of de spanner is niet goed meer. Kan ook de oorzaak mee geweest zijn dat de vorige geleiders stuk waren gegaan.
Komt het geluid wel uit de distributie of kan het ook nog een lager geluid zijn?
En de code wijst op een probleem met die sensor of bedrading.Kun je het signaal ook meten met een scoop?
En het is echt code P0336 toch?
De spanner is ook nieuw
Ik heb beide sensoren al omgewisseld en kleppen van vanos maar hij blijft de sensor van de uitlaat nokkenas aangeven
Dan zou je als je een scoop hebt het signaal nog kunnen meten van de uitlaatsensor.
Hoe verklaar dat de foutcode weg blijft boven de 3000 toeren
Officiëel is P0336: Crankshaft Position Sensor "A" Circuit Range/Performance
Ik vraag me af hoe jouw tester bij nokkenassensor van de uitlaat uitkomt. Of is de foutcode P0366?
Sorry het is inderdaad P0366
Heb je het carter ook verwijderd en de aanzuig buis schoongemaakt na het vervangen van de ketting geleider?
Oliedruk voor de vanos is een apart circuit en heeft veel meer oliedruk als de rest van de motor.
gr Martin
Ja het carter is verwijder en alles zo goed mogelijk schoongemaakt.
Alleen doet zich nu weer een nieuw probleem voor . De motor slaat niet meer aan en geeft nu fout code 2F44 . Het word een steeds grotere uitdaging. Wie kan mij vertellen waar deze code mee te maken heeft.
2F44 heeft te maken met de EWS (Elektronische wegfahrsperre).
Het probleem van het niet aanslaan van de motor is gekomen na het uitlezen. Kan het zijn dat de sleutel geblokkeerd is
Reservesleutel ook al geprobeerd?
De motor loopt weer . Was inderdaad een geblokkeerde sleutel .
Verdere data uitgelezen . De uitlaat vanos zie je regelen tijdens het uitlezen maar de uitlaat vanos blijft een vast getal aangeven met draaiende motor . De beide vanos kleppen worden wel aangestuurd door de computer.
Ik heb de solenoïde van de uitlaat vanos gedemonteerd .
Zover ik het kan bekijken staat er wel olie in de solenoïde maar hoe kom ik er achter of de olie bij de vanos komt. Ik heb ook gehoord dat de olie afdichting op de nokkenas kan lekken. Heeft iemand voor mijn een afbeelding van de nokkenas en uitlaat vanos met olie afdichting
Ik heb de afdicht ringen in beide nokken assen vervangen . De olie kanalen gereinigd van filterhuis naar vanos tandwielen . En de o-ringen van de magneet kleppen vervangen. Motor ratelt niet meer en fout code blijft nu weg.
Fijn dat het is opgelost en bedankt voor je feedback Wim.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar