BMW 1ER REIHE: Foutcode P0366 en ratelend geluid bij flink gas geven

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: N46B20B, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 95

Motor geeft fout code P0336 [nokkenas sensor uitlaat nokkenas]. De auto kwam binnen met de klacht slecht aanslaan en vreemd geluid uit de motor. Oorzaak was gouw gevonden . Distributie ketting versleten en geleider op diversen plaatsen gebroken. Na distributie te hebben vervangen slaat de motor perfect aan en loopt ook goed . Alleen blijft de fout code aanwezig en als je flink gas geeft met stilstaande auto is er een kort ratelend geluid hoorbaar. Motor gereinigd met speciale vloeistof en sensoren en solenoïde van de vanos reeds omgewisseld .

wimvanbeelen

Geplaatst door wimvanbeelen (0) PRO , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 1-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Siem Bijman (140) PRO, 7 jaar geleden

Heb je de vanos tandwielen ook vervangen Wim? Schijnt dat een ratelend geluid duidt op een versleten vanos tandwiel en vaak die van de uitlaat nokkenas.

Timing kan ook nog verkeerd staan, (al neem ik aan dat je dat wel 2x hebt gecontroleerd inmiddels).

wimvanbeelen (0) PRO, 7 jaar geleden

Ik heb ondertussen het vanos tandwiel van de uitlaat nokkenas vervangen . Maar helaas geen verbetering. Ik ben er wel achter dat de fout code wel gewist kan worden als de motor 3000 t/m draait of hoger. Zou het geen olie druk probleem kunnen zijn .

Siem Bijman (140) PRO, 7 jaar geleden

Zou natuurlijk kunnen. Of de spanner is niet goed meer. Kan ook de oorzaak mee geweest zijn dat de vorige geleiders stuk waren gegaan.

Komt het geluid wel uit de distributie of kan het ook nog een lager geluid zijn?

En de code wijst op een probleem met die sensor of bedrading.Kun je het signaal ook meten met een scoop?

En het is echt code P0336 toch?

wimvanbeelen (0) PRO, 7 jaar geleden

De spanner is ook nieuw
Ik heb beide sensoren al omgewisseld en kleppen van vanos maar hij blijft de sensor van de uitlaat nokkenas aangeven

Siem Bijman (140) PRO, 7 jaar geleden

Dan zou je als je een scoop hebt het signaal nog kunnen meten van de uitlaatsensor.

wimvanbeelen (0) PRO, 7 jaar geleden

Hoe verklaar dat de foutcode weg blijft boven de 3000 toeren

Siem Bijman (140) PRO, 7 jaar geleden

Officiëel is P0336: Crankshaft Position Sensor "A" Circuit Range/Performance
Ik vraag me af hoe jouw tester bij nokkenassensor van de uitlaat uitkomt. Of is de foutcode P0366?

wimvanbeelen (0) PRO, 7 jaar geleden

Sorry het is inderdaad P0366

GJBAutos (0) PRO, 7 jaar geleden

Heb je het carter ook verwijderd en de aanzuig buis schoongemaakt na het vervangen van de ketting geleider?
Oliedruk voor de vanos is een apart circuit en heeft veel meer oliedruk als de rest van de motor.

gr Martin

wimvanbeelen (0) PRO, 7 jaar geleden

Ja het carter is verwijder en alles zo goed mogelijk schoongemaakt.

Alleen doet zich nu weer een nieuw probleem voor . De motor slaat niet meer aan en geeft nu fout code 2F44 . Het word een steeds grotere uitdaging. Wie kan mij vertellen waar deze code mee te maken heeft.

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

2F44 heeft te maken met de EWS (Elektronische wegfahrsperre).

wimvanbeelen (0) PRO, 7 jaar geleden

Het probleem van het niet aanslaan van de motor is gekomen na het uitlezen. Kan het zijn dat de sleutel geblokkeerd is

Siem Bijman (140) PRO, 7 jaar geleden

Reservesleutel ook al geprobeerd?

wimvanbeelen (0) PRO, 7 jaar geleden

De motor loopt weer . Was inderdaad een geblokkeerde sleutel .
Verdere data uitgelezen . De uitlaat vanos zie je regelen tijdens het uitlezen maar de uitlaat vanos blijft een vast getal aangeven met draaiende motor . De beide vanos kleppen worden wel aangestuurd door de computer.

wimvanbeelen (0) PRO, 7 jaar geleden

Ik heb de solenoïde van de uitlaat vanos gedemonteerd .
Zover ik het kan bekijken staat er wel olie in de solenoïde maar hoe kom ik er achter of de olie bij de vanos komt. Ik heb ook gehoord dat de olie afdichting op de nokkenas kan lekken. Heeft iemand voor mijn een afbeelding van de nokkenas en uitlaat vanos met olie afdichting

wimvanbeelen (0) PRO, 7 jaar geleden

Ik heb de afdicht ringen in beide nokken assen vervangen . De olie kanalen gereinigd van filterhuis naar vanos tandwielen . En de o-ringen van de magneet kleppen vervangen. Motor ratelt niet meer en fout code blijft nu weg.

Siem Bijman (140) PRO, 7 jaar geleden

Fijn dat het is opgelost en bedankt voor je feedback Wim.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.