BMW 3-serie Touring 2004: Foutcodes en motormanagementstoring

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: N46B18A, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 85

Beste mensen,

Ik heb deze auto een paar dagen geleden gekocht en zit na het lezen van de apk keuring en bon laatste reparatie nu met een hoop vraagtekens.

Het motormanagementlampje brand oranje en volgens het boekje heeft dit te maken met de uitlaatwaardes. Ook is de computer uitgelezen( op 02-12-2020 bij een reparatie) en er zijn drie foutcodes tevoorschijn gekomen: 29E7, 29F4, 29FE
Kleppendekselpakking lekt motorolie.

Vorig jaar zijn de airbags vervangen tijdens een terugroepactie maar het rode airbag/gordel lampje geeft nog steeds storing aan.

Wat kan er aan de hand zijn en hoe urgent moet dit verholpen worden?

Vriendelijk bedankt voor de reacties

fordfocusstation

Geplaatst door fordfocusstation , lid sinds 1 jaar geleden

4 Reacties

oldford PRO, 2 weken geleden

28E7 - Mengselregeling - lucht lek Bank 1
29F4 - Katalysator werking te gering Bank 1
29FE - Secundair lucht systeem
Als je mazzel hebt, dan lekt je secundair lucht systeem lucht in de uitlaat en is de kat nog heel.
Wat doet je verbruik? Is dat normaal of vrij hoog?

Ik zou het airbag systeem laten uitlezen en dan a.d.h.v. de foutodes verder zoeken.
Dat kon wel eens een hoop gezoek, gegis, ergernis, tijd en geld besparen.
Waarom koop je zo'n auto met brandend fout lampje?

    Tikfoutje. 28E7 moet natuurlijk 29E7 zijn. - oldford PRO, 2 weken geleden
    Ps: wat bedoel je met aftermarket?? - fordfocusstation, 2 weken geleden

fordfocusstation, 2 weken geleden

Heb nog niet zo heel veel gereden maar volgens mij is mijn gebruik vrij normaal. Moet een stuk rijden vandaag dus zal er eens goed op letten.

Raar dat ie katalysator probleem aangeeft, want als ik op de bonnen kijk zie ik dat die in juni 2019 is vervangen.

Ik heb de auto gekocht met de gedachte dat er een reparatie aan zit te komen en zo is de prijs toen ook gemaakt. Alleen dacht ik zelf dat het een probleem met een pakking zou zijn. Maar had ( stom van me) veel beter bij de verkoper de bonnen moeten uitpluizen.

Ga hem wel opnieuw laten uitlezen bij een garage.

Bedankt voor de reactie

oldford PRO, 2 weken geleden

Als de vervangende katalysator een aftermarket type was, dan kan deze nu weer te weinig werken.
Dat is een algemeen probleem met die aftermarket katalysatoren, als ze nieuw uit de doos al niet te weinig werking hebben, dan gebeurt dat wel na een aantal maanden.

Het kan ook zijn dat er een luchtlek in het secundair luchtsysteem zit, dat de foutmelding veroorzaakt.
Dat is een kleine kans, maar het zou kunnen. Ook foutmelding 29E7 wijst daar enigzins op.

Heb je de auto particulier gekocht of bij een bedrijf?
Want is het laatste geval heb je recht op de "wetttelijke" garantie en kostenlose reparatie door de verkoper.

    Heb de auto bij een particulier gekocht. Heb vandaag een behoorlijk stuk moeten rijden. Verbruik is normaal 7liter op 100km ongeveer. Temperatuur blijft ook mooi in het midden. Heb net heel lang naar een parkeerplek moeten zoeken in de stad en merk dat hij best veel rookt uit de uitlaat, misschien door de kou maar het viel me nu pas echt op, helemaal met stilstaan en even gas geven. De rook stinkt behoorlijk.. Ga hem na het weekend maar naar de garage brengen. - fordfocusstation, 2 weken geleden
    Met aftermarket bedoel ik een niet-origineel (BMW) merk onderdeel. Die onderdelen zijn vaak een stuk goedkoper in aanschaf dan de originele onderdelen, maar vaak is dan de specificatie en/of uitvoering ook van mindere kwaliteit. Bij een katalysator is dat dan een kleiner binnenwerk, wat resulteert in een mindere werking van de katalysator. Sommige onderdelen zoals b.v. die van Bosch kun je ook via de automaterialenzaak krijgen. Als BMW voor een bepaalde sensor Bosch gebruikt, dan kun je diezelfde sensor (zelfde nummer) dan vaak iets goedkoper krijgen. - oldford PRO, 2 weken geleden

fordfocusstation, 3 dagen geleden

Kleine update:

De auto is bij de garage geweest en waarschijnlijk zijn het mijn klepseals die niet meer goed zijn. Verbruikt best wel wat olie. Nu dus een beurt gehad en alles ververst en een toevoeging bij de olie zodat de klepseal weer soepel word en gaat uitzetten.

Door het vele olieverbruik raakt de kat verstopt volgens de monteur en gaat het lampje branden. Lampje is uitgezet en hij heeft 100km niet gebrand en is nu net weer gaan branden.

Hij is nu ook gaan stotteren als ie stationair loopt en in laag toerental optrekken van 1 naar 2 of 2 naar 3,also hij even vermogen mist , tank dus 95 maar heb net 98 getankt en dit is meteen een heel stuk minder geworden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie Touring of stel zelf een nieuwe vraag.