auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: Garage weet het niet! waterpomp/viscokoppeling/koppakking/?gaarn

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 520i 6 cyl

Beste Forumleden,

Mijn garage komt niet uit het volgende probleem:

In het begin verloor (verdampte?) ik minimaal koelvloeistof, het was dermate weinig dat ik dacht hij lekt ergens een beetje haarscheurtje in een slang of iets dergelijks.

650 km geleden had ik geen koelvloeistof in mn resevoir (500km daarvoor gecheckt), naar de garage geweest en die heeft het systeem onder druk gezet maar kon niets vinden ze gaven aan dat het een scheurtje in een slang kon zijn of een lekke kop.

Hierna uit voorzorg er radiatorleak in gegooid en systeem ontlucht.
Vorige week een een lang stuk gereden, hiervoor de koelvloeistof gecheckt en er was maar een beetje uit (10cm gezakt in tank na 650km). na een half uur doorrijden (140 p u) werd op de snelweg de motor warm 3/4 toen ik van de weg af ging bleef dit zo.

Op de terugweg uit voorzorg 100 gereden toen was er niets aan de hand tot ik de auto voor de deur stationair liet draaien ging de motor temp richting het rood.

Gisteren een stukje gereden (4km) motortemp stond in het midden maar de ven sloeg niet aan hoort hij dit de doen als de motor op bedrijfstemp is?

Graag hulp.

Geplaatst door

bassix (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De fan slaat alleen maar aan als de motor te heet word en dat is ie niet als ie in het midden staat. Als je alleen een visco fan hebt slaat ie uberhaupt niet aan, als je een goed visco hebt merk je nauwelijk verschil. Ik denk dat er ergens een verstopping zit of dat je waterpomp niet meer voldoende functioneerd. Ik zou eerst de water pomp eens eruit halen en die eens goed bekijken. Kijk of alles nog heel is en of het schoepen wil niet los zit (waarschijnlijk heb je een stalen schoepen wiel en die gaan niet zo heel erg vaak loszitten) Als je en plastic schoepen wiel heb zou ik hem uit voorzorg vervangen voor eentje met stalen schoepen wiel (ook als er niks aan mankeerd) Verder zou je bij de waterpomp moeten kijken tussen schoepen wiel en huis. Ik heb het al een aantal keren meegemaakt dat er kleine gaatjes waren geslagen in het aluminium huis waardoor er niet voldoende water door het systeem gepompt wordt en de motor dus te warm word onder hogere belasting.

Het eerste wat je zou moeten doen is kijken of het retourslangetje tussen de radiateur en het expansie vat controleren of daar geen verstopping zit. Dan wordt ie ook te warm.

Lekke slang of gescheurde kop ben ik niet zo heel erg bang voor omdat je daarvoor nu te weinig water verliest. Als je een lekke slang hebt dan zou dat direct boven water moeten komen met een druk test.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Bas,

Ook die toevoeging in je koelsysteem ga je op den duur problemen aan ondervinden, denk bv aan een verstopte kachelradiateur = lauwe of koude lucht in de auto = niet fijn = veel werk + geld.. Zou het systeem nog eens goed spoelen als je koelvloeistof aftapt..

Je kan ook even met een CO-snuffelaar laten controleren of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten, is zo gebeurt.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

De fan slaat alleen maar aan als de motor te heet word en dat is ie niet als ie in het midden staat. Als je alleen een visco fan hebt slaat ie uberhaupt niet aan, als je een goed visco hebt merk je nauwelijk verschil. Ik denk dat er ergens een verstopping zit of dat je waterpomp niet meer voldoende functioneerd. Ik zou eerst de water pomp eens eruit halen en die eens goed bekijken. Kijk of alles nog heel is en of het schoepen wil niet los zit (waarschijnlijk heb je een stalen schoepen wiel en die gaan niet zo heel erg vaak loszitten) Als je en plastic schoepen wiel heb zou ik hem uit voorzorg vervangen voor eentje met stalen schoepen wiel (ook als er niks aan mankeerd) Verder zou je bij de waterpomp moeten kijken tussen schoepen wiel en huis. Ik heb het al een aantal keren meegemaakt dat er kleine gaatjes waren geslagen in het aluminium huis waardoor er niet voldoende water door het systeem gepompt wordt en de motor dus te warm word onder hogere belasting.

Het eerste wat je zou moeten doen is kijken of het retourslangetje tussen de radiateur en het expansie vat controleren of daar geen verstopping zit. Dan wordt ie ook te warm.

Lekke slang of gescheurde kop ben ik niet zo heel erg bang voor omdat je daarvoor nu te weinig water verliest. Als je een lekke slang hebt dan zou dat direct boven water moeten komen met een druk test.

gr Martin


De waterpomp is 5 maanden geleden vervangen, ik ga zondag de retourleiding checken en laat het weten of hij verstopt zat.

Bedankt Martin voor het advies

bassix 0

14 jaar

Bas,

Ook die toevoeging in je koelsysteem ga je op den duur problemen aan ondervinden, denk bv aan een verstopte kachelradiateur = lauwe of koude lucht in de auto = niet fijn = veel werk + geld.. Zou het systeem nog eens goed spoelen als je koelvloeistof aftapt..

Je kan ook even met een CO-snuffelaar laten controleren of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten, is zo gebeurt.

Gr Stefan

Offline

Stfan,

De koelvloeistof ga ik ook vervangen en doorspoelen, met een co2 snuffelaar kijken of je uitlaatgassen in het koelsysteem zit is om te kijken of je kop lek is neem ik aan?

Wel apart dat ik naar 3 garages geweest ben en geen enkele de co2 snufelaar heeft of gebruikt.

Bedankt voor je reactie

bassix 0

14 jaar

Zijn moeilijke motoren om te ontluchten, als er een luchtbel blijft zitten blaast deze elke keer bij warm worden het water naar buiten.Op de radiator bovenaan links staat een ontluchting schroef deze los draaien bij het vullen, en nog een keer waneer de moter op bedrijf them. is . succes ZEPPE..

zeppe 0

14 jaar

Bas,

Ja inderdaad, als er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten, dan verkleurt de vloeistof, denk dan bv aan een lekke koppakking..

Normaal gesproken hebben de betere of grotere garage's wel zo'n ding..Het is zo gebeurt..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.