BMW 1-serie 2015: Hoog olieverbruik

Bouwjaar: 2015, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: N13B16A, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 75

Goedendag,

Ik ben sinds kort eigenaar van een 114I.

Nu is mijn olieverbruik op 1000 km bijna een liter met een km stand van 50dkm…

Iemand een idee waar ik kan beginnen met zoeken want ben zelf radeloos omdat ik nog nooit aan bmw’s gesleuteld heb.

De auto is gechipt naar 220 pk sinds 30dkm.

Alvast bedankt

Bimmer2001

Geplaatst door Bimmer2001 (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 1-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Heb je de auto van een particulier gekocht of bij een bedrijf?
In het laatste geval heb je recht op de "wettelijke" garantie en mogelijk kostenlose reparatie door de verkoper.

Bimmer2001 (0), 2 jaar geleden

Is particulier overgekocht helaas :(

kaleido 1 (1595) PRO, 2 jaar geleden

Als de caterventilatie verstopt zit of kapot is , gebeurt wel eens , dan gaat het olieverbruik ook flink omhoog.
Vast zittende zuigerveren geeft ook een hoger verbruik .
Voor de carterventilatie staan wel filmpjes op you tube .

Joooo (0), 2 jaar geleden

In een intern schrijven staat: Bij een te hoog olie verbruik eerst overstappen naar : Castrol TWS(10W60). Ook controleren of er uitwendig in het motorcompartiment geen oliesporen zijn.
BMW(bijna alle automerken) voorziet in de garantievoorwaarden een olieverbruik van 1l op 1000km als normaal!!(om hun in te dekken). Carterventilatie is of de nieuwere versie of zou normaal indien de wagen altijd op onderhoud is gegaan bij BMW onder waarborg reeds vervangen zijnWie was de vorige driver? Denkelijk een vlotte gaspedaaltrapper gezien de wagen opgedreven werd en werden de extra pk's gretig gebruikt? werden er veel korte ritjes met gedaan?
Andere mogelijkheid is een lekkage test(word praktisch niet meer gedaan) via de bougie ingang luchtdruk op de pistons, weet je ineens of het de olieschraapveren zijn die lam liggen!

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

De N13 motor staat bekend om zijn hoge olieverbruik. Daar zijn diverse vaak voorkomende redenen voor. O.a. de al genoemde zuigerveren en carterventilatie, maar ook een uitgerekte ketting.
Gezien het chippen zou ik ook de turbo (laten) controleren. Zeker gezien de enorme toename van vermogen (meer dan een verdubbeling). Ik vraag me af of die motor daar tegen kan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.