E46 320d touring 02/2000
Laatste tijd begin het me steeds meer op te vallen dat er een piepend/krakend/schurend geluid te horen is wanneer ik of een medepassagier instapt of wanneer ik gas geef en daarna direct het gas los laat. Het klinkt als een metaalachtige piep.
Zijn dit de draagarm rubbers of hebben die andere symptomen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
achterveren willen ook wel eens breken dan blijf hij er gewoon nog in zitten alleen dan ga het losse deel liggen schuren en rammelen op de veer.
[quote=No Limit Autoservice]achterveren willen ook wel eens breken dan blijf hij er gewoon nog in zitten alleen dan ga het losse deel liggen schuren en rammelen op de veer.[/quote]
Dat zou op het oog te zien moeten zijn toch? Band er afhalen en dan controleren.
Nog meer dingen die het piepen kan veroorzaken?
17 jaar
De veren zelf zijn nog goed..
17 jaar
Het zou kunnen dat de lagers van de aandrijfas (cardan-as) piepen/kraken.
Heb dat ooit met een Manta gehad. Klonk net alsof het uit de achteras kwam.
Na die te hebben vervangen bleef het geluid.
Bleek dus de cardan-as te zijn.
17 jaar
[quote=Santa]Het zou kunnen dat de lagers van de aandrijfas (cardan-as) piepen/kraken.
Heb dat ooit met een Manta gehad. Klonk net alsof het uit de achteras kwam.
Na die te hebben vervangen bleef het geluid.
Bleek dus de cardan-as te zijn.[/quote]
cardan-as kunnen piepen en kraken ook wanneer de auto stil staat? Ik hoor het ook wanneer ik in of uit stap.
17 jaar
In principe draait de cardan-as dan niet en zou je hem dus ook niet kunnen horen.
Maar bij stilstand en in en uitstappen bewegen de wielen ook een beetje, dus in theorie de cardan-as ook.
Lijkt dan meer op draagarmrubbers zoals jij het beschrijft.
Laat een paar mensen je auto op en neer bewegen en ga zelf horen en met je handen voelen waar het geluid nou echt vandaan komt.
17 jaar
Wat zou het kosten bij BMW om de draagarmrubbers te laten vervangen?
17 jaar
Dat weet ik zo niet.
Vandaag is het mooi weer. Nodig ff twee mensen uit en ga op zoek naar het geluid.
Je zult eerst moeten weten waar het geluid vandaan komt voordat je onderdelen gaat vervangen.
Je zou evt. 1 wiel kunnen verwijderen en die vervolgens opbokken zodat je makkelijker kunt kijken, voelen en luisteren.
Door je hand op diverse onderdelen te leggen, kun je aan de hand van de trillingen mede bepalen waar het geluid vandaan komt.
17 jaar
Wat me trouwens opviel vandaag is dat hij alleen piept wanneer de handrem is aangetrokken.
17 jaar
handrem kabels droog?
[quote=mart-vervoort]handrem kabels droog?[/quote]
Piepen die ook wanneer je gas geeft en direct weer van het gas gaat?
17 jaar
Ik heb wel onlangs de handrem kabels aangetrokken vanuit binnen, kan dit er mee te maken hebben?
17 jaar
Tja, ik lees het zo en eigenlijk bekruipt mij zo het gevoel: zou je handrem niet gewoon blijven hangen...?
Wanneer ik bij mijn auto de handrem niet al te hard (2-3 klikjes) aantrek en wanneer ik dan vervolgens uitstap danwel instap OF lading in de kofferbak gooi, hoor ik gekraak bij de achterwielen.
Dat zijn dan de remblokjes..........
17 jaar
Ik ga even controleren of het geluid (tijdens gasgeven en gas los laten) weg gaat als ik de spanning van de handrem haal.
17 jaar
Maar heb je de truc met het stilstaand inveren nu al eens gedaan?
Je schreef dattie dan ook piept en dan lijkt het mij een stuk gemakkelijker zoeken...!
17 jaar
[quote=Santa]Maar heb je de truc met het stilstaand inveren nu al eens gedaan?
Je schreef dattie dan ook piept en dan lijkt het mij een stuk gemakkelijker zoeken...![/quote]
Je bedoeld jou tip van 25 augustus 2007 12:11:19?
Ik heb er met mijn buurman naar gekeken (wiel er af) maar ik kan niet een duidelijke oorzaak vinden, het komt in iedergeval wel bij de wielen vandaan en niet vanuit het midden. Ik kon geen vibraties in bepaalde onderdelen waarnemen terwijl mijn buurman de auto heen en weer schudde.
Voor een ongetraint oog is het lastig om het probleem precies te lokaliseren dus.
17 jaar
Ik heb onlangs de handrem kabels van binnenuit geheel lost gedraaid, het kraken/piepen bij het in en uitststappen is nu verdwenen, echter kwam ik er bij toeval (gezien mijn handrem het nu niet meer doet moet ik hem in de versnelling zetten bij het parkeren) achter dat wanneer je hem in ze 1 zet terwijl de auto nog heel langzaam rijd (3 km/h) en dan plots de koppeling laat opkomen dat hij aan de achterzijde vrij hard piept en kraakt. Bij het achteruit over een drempel rijden kan je het ook een klein beetje horen. Kunnen jullie hier iets mee?
16 jaar
Dan zit ik toch aan je aandrijflijn (homokineten) te denken.
Jammer dat je het geluid niet hebt kunnen traceren.
Met de auto gewoon staand op zijn wielen en met een ander persoon die de vering steeds induwt, hoorde jij dat geluid. Gewoon dan met je handen rustig over de onderdelen gaan waar het geluid vandaan komt.
Krakende geluiden kun je niet alleen horen, je kunt ze ook voelen..
16 jaar
Dan zou ik de handremkabels weer moeten spannen want nu kraakt hij niet wanneer ik de auto heen en weer schud.
16 jaar
[quote=boccaccio]Ik heb onlangs de handrem kabels van binnenuit geheel lost gedraaid, het kraken/piepen bij het in en uitststappen is nu verdwenen, echter kwam ik er bij toeval (gezien mijn handrem het nu niet meer doet moet ik hem in de versnelling zetten bij het parkeren) achter dat wanneer je hem in ze 1 zet terwijl de auto nog heel langzaam rijd (3 km/h) en dan plots de koppeling laat opkomen dat hij aan de achterzijde vrij hard piept en kraakt. Bij het achteruit over een drempel rijden kan je het ook een klein beetje horen. Kunnen jullie hier iets mee?[/quote]
Tja, zo blijven we in rondjes draaien.......
Haal dan de remmerij achter maar uitelkaar en maak alles goed schoon/gangbaar.
Rijden zonder handrem levert weer problemen op bij de apk en bovendien zit dat ding er niet voor niks op.
Maar je moet de auto ook niet heen en weer schudden, je moet hem omlaag/omhoog bewegen..
16 jaar
De remmen heb ik maandag jl. nog uitelkaar gehaald, schoongemaakt en de schijven en blokken vervangen. Mijn vermoede is niet dat het aan de remmen zelf ligt gezien hij ook kraakt wanneer ik de koppeling laat opkomen wanneer de motor uit is en de versnelling in ze 1 staat.
Ik ga morgen even de handrem stellen bij de achterwielen.
Even een opsomming;
Hij kraakt indien:
- De handremkabels strak staat en je de auto heen en weer/ op en neer schud of in en uit stapt.
- Je achteruit over een drempel rijdt
- Je de auto in de eerste versnelling zet en hem voor of achteruit duwt.
16 jaar
Controleer ook of vuil en/of steentjes tussen de veren en veerschotels zitten (met name de onderzijde), wanneer de veer wordt ingedrukt of uitveert kan dit krakende of knarsende geluiden veroorzaken.
Groeten Rob
16 jaar
Spuit even WD40 op je stabilisator rubbertjes van achter misschien kunnen die eventuele geluiden veroorzaken.
16 jaar
Daarom zei ik ook al eerder: zoek het geluid op met je HANDEN.
Anders loop je straks AL je rubbertjes in te spuiten.
Het het zelf vroeger met een Opel Manta gehad. Dacht het zeker te weten dat het geluid uit de achteras kwam dus deze compleet vervangen. Helaas, bleek het toch gewoon de cardan-as te zijn......
16 jaar
Wij hebben ook een krakend/piepend geluid opgemerkt in onze 320d touring. Gisteren hebben we hem naar de garage gebracht en nu blijkt dat de achteras 'gewoon' losgescheurd is!!! Super dure grap! Expert van BMW afwachten maar blijkbaar zou dit 1 van de zovele kinderziektes zijn... Iemand nog ervaringen hiermee?
16 jaar
[quote=Steamy]Wij hebben ook een krakend/piepend geluid opgemerkt in onze 320d touring. Gisteren hebben we hem naar de garage gebracht en nu blijkt dat de achteras 'gewoon' losgescheurd is!!! Super dure grap! Expert van BMW afwachten maar blijkbaar zou dit 1 van de zovele kinderziektes zijn... Iemand nog ervaringen hiermee?[/quote]
Bedoel je dat je subframe losgescheurd is van de caresorie? Ja dit heb ik ook gehad, is een dure grap (+/- 2000,- 4 tot 5 dagen werk) maar gelukkig heeft BMW Nederland de rekening betaald. Je moet dan naar een officiele BMW dealer gaan en vragen of ze een rapport op willen stellen en dit willen opsturen naar BMW Nederland, zei zullen dan beoordelen of jou auto in aanmerking komt voor een coulange regeling zoals dat bij mij het geval was.
16 jaar
[quote=Santa]Daarom zei ik ook al eerder: zoek het geluid op met je HANDEN.
Anders loop je straks AL je rubbertjes in te spuiten.
Het het zelf vroeger met een Opel Manta gehad. Dacht het zeker te weten dat het geluid uit de achteras kwam dus deze compleet vervangen. Helaas, bleek het toch gewoon de cardan-as te zijn......[/quote]
Vandaag heb ik een Inspectie I laten uitvoeren en meteen gevraagd of ze even naar het kraken wouden kijken. Wat blijkt, het kraken komt bij de tussenas / kruiskoppeling vandaan. Je voelt het ook echt in die holle buis (is dat de as?) die naar voren loopt. Wanneer je de auto in de versnelling zet en hem naar voren duwt dan zie je de as/kruiskoppeling ook een beetje bewegen. We hebben wat WD-40 op de kruiskoppeling gespoten maar dit hielp niet. Saillant detail is dat hij niet kraakt wanneer je de versnelling in ze achteruit zet.
Gaan er al lampjes branden bij iemand?
16 jaar
[quote=boccaccio][quote=Steamy]Wij hebben ook een krakend/piepend geluid opgemerkt in onze 320d touring. Gisteren hebben we hem naar de garage gebracht en nu blijkt dat de achteras 'gewoon' losgescheurd is!!! Super dure grap! Expert van BMW afwachten maar blijkbaar zou dit 1 van de zovele kinderziektes zijn... Iemand nog ervaringen hiermee?[/quote]
Bedoel je dat je subframe losgescheurd is van de caresorie? Ja dit heb ik ook gehad, is een dure grap (+/- 2000,- 4 tot 5 dagen werk) maar gelukkig heeft BMW Nederland de rekening betaald. Je moet dan naar een officiele BMW dealer gaan en vragen of ze een rapport op willen stellen en dit willen opsturen naar BMW Nederland, zei zullen dan beoordelen of jou auto in aanmerking komt voor een coulange regeling zoals dat bij mij het geval was.[/quote]
Idd ja, we wachten nu op de expertise van BMW. Benieuwd of BMW in de kosten tussenkomt...
Greetz, Steamy
16 jaar
Vandaag heb ik een Inspectie I laten uitvoeren en meteen gevraagd of ze even naar het kraken wouden kijken. Wat blijkt, het kraken komt bij de tussenas / kruiskoppeling vandaan. Je voelt het ook echt in die holle buis (is dat de as?) die naar voren loopt. Wanneer je de auto in de versnelling zet en hem naar voren duwt dan zie je de as/kruiskoppeling ook een beetje bewegen. We hebben wat WD-40 op de kruiskoppeling gespoten maar dit hielp niet. Saillant detail is dat hij niet kraakt wanneer je de versnelling in ze achteruit zet.
Gaan er al lampjes branden bij iemand?
16 jaar
Is het niet gewoon het steunlager wat vervangen moet worden?
[url=http://bmwfans.info/original/E46/tou/320...][img]http://bmwfans.info/original/images/7396...[/img][/url]
Zou best kunnen, maar het geluid kwam echt bij de kruiskoppeling vandaan (bij het diffrenteel). En ik weet niet waar de steunlager zit als ik eerlijk ben.
16 jaar
Het steunlager zit op de plek waar een 1 staat op de tekening.
Maar als het bij het differentieel kraakt ligt het waarschijnlijk aan de ophangrubbers.
Zoals je kunt zien op het plaatje , zitten er wel een paar.
[url=http://bmwfans.info/original/E46/tou/320...][img]http://bmwfans.info/original/images/1254...[/img][/url]
Hmmz, het komt ongeveer bij Nr. 12 in het midden vandaan, daar zit toch de kruiskoppeling boven?
Wordt dus elk rubbertje WD-40`en totdat ik de boosdoener te pakken heb?
Even voor mijn beeldvorming;
Bedoel je trouwens nr. 1 op het eerste of het tweede plaatje?
16 jaar
1e
Maar zijn jullie het er mee eens dat het stuk voor stuk inspuiten van diverse rubbers en onderdelen met WD-40 de beste methode is om de oorzaak te achterhalen?
16 jaar
Ja, lijkt mij wel.
Vandaag even de auto op de brug gezet. Het piepen is niet meer!
Het kraken / piepen is vooral hoorbaar en voelbaar bij nr. 1 op de foto. Ik heb vervolgens WD-40 op de volgende onderdelen gespoten:
Hardischijf, eerste kruiskoppeling vanaf de dif, 2e kruiskoppeling (met wat moeite kon ik die bereiken), en de steunlager (die was nog lastiger te bereiken zonder het hitteschild te demonteren)
Na een test rit de auto weer op de brug gezet en het piepen is nu geheel weg. De vraag is natuurlijk voor hoe lang. Mocht het weer terug komen dan laat ik in ieder geval de steunlager vervangen, waarschijnlijk stond deze geheel droog.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar