BMW 5-Serie: motor start niet meer

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: M47

Bij mijn BMW e39 520d touring met M47 motor van 01/2001 begon de motor zeer slecht op stationair toerental (rond de 750 toeren) te draaien en wou precies stilvallen.
Maar na zelfs een half uur op stationair toerental te hebben gehikt, viel de motor vanzelf niet stil.
Bij het aanraken van de gaspedaal, tot een 1000 toeren of meer, reageerde en draaide de motor perfect.
Zelfs tijdens een rit van toch wel een 150 km had de motor volle vermogen, gaf geen verdachte geluiden maar bij stationair draaien bleef het gehik.
Op de diagnosecomputer kreeg ik een foutmelding voor de krukassensor.
Na de krukassensor te hebben vervangen bleef toch het gehik op stationair toerental.
Ondertussen verving ik ook de startmotor en plaatste een nieuwe batterij.
Maar nu wil de motor zelfs niet meer starten.
De diagnosecomputer geeft de foutmelding DDE.
Maar de DDE (Eprom) laat zich niet programmeren en de motor wil ook niet meer starten.
De brandstof komt toe (dus ik veronderstel dat er genoeg druk is).
Wat kan dit zijn?

luc_motard

Geplaatst door luc_motard (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Einstein Brain (0) PRO, 10 jaar geleden

Was de fout krukassensor of toerentalsensor ? , heb je een foutcode ? Wat bedoel je met niet starten, gaat de startmotor niet rond of slaat de motor niet aan ? Hoeveel km heeft wagen gelopen ?

rickgilze (0), 10 jaar geleden

Eeprom, programmeren.... je bent toch niet aan het "vuillakken geweest" in de dde software.... synchronisatie van de ews.....?!!?

luc_motard (0), 10 jaar geleden

Bij het hikken van de dieselmotor M47 kreeg ik de foutmelding nokkenassensor (geen krukassensor - sorry).
Op dat ogenblik startte de motor nog.
Ik verving de nokkenassensor door een nieuwe maar het hikken op stationair toerental bleef.
Ondertussen vertrok in op reis waarbij de auto een 2-tal weken stil stond.
Bij mijn terugkeer wou ik de auto startten maar de dieselmotor wou niet aanslaan. Drukverlies pomp?
Ik verving vervolgens de startmotor en de batterij omdat ik vond dat de dieselmotor niet vlug genoeg rondgedraaid werd naar mijn goesting.
Maar nog wou de dieselmotor niet aanslaan waarbij ik de foutcode 46 kreeg.
Dit is enkel een vaststelling van wat ik op het scherm zag.
De wagen heeft een 250.000 km maar is steeds prima onderhouden.
Ik verving ook de dieselfilter en verstuivers zijn nog bijna nieuw evenals de retourleidingen.
Maar: het hikken van de motor, op een zeer regelmatig tempo, zelfs een half uur aan een stuk zonder stilvallen.
Het wel onmiddellijk reageren op de gaspedaal en een rit van 150 km aan een behoorlijk tempo, zelfs voor een tiental seconden terug prima op stationair toerental terugvallen, doet mij denken in de richting van de module van de inspuitpomp VP44.
Of zou ik het mis hebben.
Ik ben bereid zelfs in Nederland naar een repair te gaan met een goede reputatie.
IK hou jullie in ieder geval verder op de hoogte.

Einstein Brain (0) PRO, 10 jaar geleden

Als je de brandstofleiding die van de filter naar de inspuitpomp gaat losmaakt, en je zet dan het contact op, komt er dan brandstof uit de filter ? Foutcode 46 ken ik niet , zou een foutcode met 4 karakters moeten hebben. De sensor die je vervangen hebt waar is die gemonteerd ?

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Wat gebruik je om uit te lezen? Want volgens mij krijg je een verkeerde omschrijving.
Code 46 - DDE wordt gebruikt bij de DDE 2.2, maar een M47 heeft een DDE 3.

Tja, en hoe laat de tester de code zien? Decimaal of Hexadecimaal?
Dat maakt verschil, hoewel beide mogelijkheden met de inspuitpomp te maken hebben.
46 decimaal staat gelijk aan 2E hexadecimaal.
2E - Injection Pump RPM Sensor
46 - Injection Pump Signal

luc_motard (0), 9 jaar geleden

Probleem gevonden: op het vliegwiel zijn drie metalen uitsteeksels van ongeveer 5 mm. Eén ervan stond krom: zou er iemand vergeten zijn om het blokkeringsstaafje te verwijderen en toch gestart hebben? Met als gevolg één van die uitsteeksels scheef?? Resulaat: de motor bleef hikken op stationairtoerental maar reed verder normaal!
Oplossing: heb een nieuw dubbel vliegwiel gemonteerd en ter zelfdertijd de koppeling vervangen.
Zit nu met een ander probleem: motor acceleert niet door - af en toe wel zo vanop een 2800 toeren en dan is het een hemels verschil kwestie trekkracht. Dit voel ik vooral als ik een caravan trek.
Dat is serieus onveilig vooral als je wilt inhalen. Het toerental van de motor zakt en zelfs plankgas raak ik niet verder dan 60 à 70 km per uur.
Na wat spelen met de gaspedaal kan het zijn dat de motor kracht krijgt en de auto met caravan en al, zelfs bergop in Frankrijk, pijlsnel vooruit schiet.
Uitlezen geeft geen foutmelding.
Zou het iets te maken hebben met de EGR klep van de M47 520d? Turbo dat geen commando krijgt - er is daar een staafje op dat je moet zien bewegen, denk ik.
Heeft er iemand een oplossing voor? Alvast bedankt.



Heb nu een 230.000 km met de 520d van 2001.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.