BMW 3-Serie: Motor warmt slecht op, schommelende temperatuur meter.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 20 td

Het volgende probleem doet zicht voor.
Het duurt erg lang voor dat de motor opwarmt. (Bij mijn weten moet de tempmeter bij een bmw in het midden staan). Als hij dan eindelijk warm is gaat hij schommelen van koud naar warm. De temperatuur uit de roosters schommelen mee dus de meter is het niet.
De thermostaat is al 2 keer vervangen. De extra verwarmingselement is ook vervangen en die trekt ongeveer 36 ampere dus mag ik aannemen dat hij werkt. Bij stationaier toerental wordt de motor wel warm maar ga je dan rijden loopt de temp weer terug. Zo blijft hij balanseren. De lamellen achter de ventilator staan gewoon dicht. Deze heb ik ook al vast gezet en geen resultaat. Nu zit er bij de bodemplaat een opening waar de lucht toch weg kan naar beneden dus de lamellen hebben geen nut. Moet heel de bodemplaat dicht zijn of alleen dat deel open.
HEEFT IEMAND NOG EEN IDEE, of een soort gelijk probleem gehad.
Het betreft een bmw 320 td 250 pk 2005.

Alvast bedankt.

joba

Geplaatst door joba (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

Christian1701 (0), 14 jaar geleden

Hallo,

waarschijnlijk de egr thermostaat. Kun je zelf vervangen en kost ongeveer 30 euro. Totaal een kwartier/half uur werk.

Alex218 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=joba]Het betreft een bmw 320 td 250 pk 2005.[/quote]
Ik hoop dat je gewoon 150 PK bedoelt anders zou ik me toch afvragen of de tuning niet een en ander heeft kapotgemaakt

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Niet toevallig een defect sensortje..?

sjaak10918 (0) PRO, 14 jaar geleden

los van wat je er aan gedaan hebt, zou ik zeggen dat de thermostaat open blijft staan. Controleer bij het opwarmen van de motor of je radiator ook warm wordt, dit gebeurt alleen als je doorstroming door je radiator hebt. (en dat is zo als de thermostaat niet sluit)

joba (0) PRO, 14 jaar geleden

dank jullie mannen voor de inbreng. Er is een tik foutje gebeurt. Het is uiteraard een 150 pk uitvoering. Het vervelende is dat ikzelf de thermostaat vervangen heb (origineel bij de bmw gehaald).

Alex218 (0) PRO, 14 jaar geleden

Volgens mij heeft deze motor een viscose-koppeling op de koelventilator. Ik zou die eens vervangen en inderdaad de EGR thermostaat evt ook.

Succes!

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Als de visco kapot is gaat de temperatuur niet op en neer. Alleen maar omhoog.
De temperatuur meter in het dashboard is geen indicator van de werkelijke temperatuur. Een moderne benzine blijft tijdens stationair draaien gewoon in het midden staan bij temperaturen tussen
(uit mijn hoofd) 80 en 105 graden. Tijdens belasting blijft de motortemperatuur lager. Ik zou het inderdaad in de erg termostaat zoeken. En je zou kunnen kijken naar de live data wat er nu echt met de temperatuur gebeurt.

gr Martin

Alex218 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=GJBAutos]Als de visco kapot is gaat de temperatuur niet op en neer. Alleen maar omhoog.[/quote]
Niet helemaal waar; dat zou zo zijn als de visco niet 'inschakelt' maar zelf heb ik aan den lijve gehad dat ie te vroeg/permanent de ventilator laat meedraaien op volle snelheid. De koelcapaciteit is dan veel hoger dan nodig, thermostaat valt dicht en dat spelletje herhaalt hij dan de hele tijd.

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat ik al zei. Je moet de live data bekijken dan kun je de temperatuur in de gaten houden. Het metertje op het dashboard zegt helemaal niets. Die word gewoon aangestuurd door de
computer. Volgens mij heeft 320D waar een lammelen tunnel voor zit geen viscofan. Als een visco fan permanent mee draait kun je dat horen. Als hij te vroeg reageerd kun je dat op
de livedata zien.

gr Martin

joba (0) PRO, 14 jaar geleden

Deze bmw heeft een tunnel met elecrtrische ven deze staat gewoon stil. Ik heb ook al de crecorder van launch erop gehad en de temperatuur die geregistreet wordt schommelt gewoon met de meter mee. Dus ik zal maar eerst de egr thermostaat vervangen. Eens kijken of dat helpt.
Nogmaals bedankt voor jullie inbreng.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik heb zelf al genoeg kapotte visco's gezien en gerepareerd, als je op hogere toeren voorbij komt rijden dan denk je gelijk dat een propellor vliegtuigje vlak boven je zit..Meestal als deze kapot is dan draait hij bij warme motor niet hard genoeg meer ( je kunt hem dan zo stoppen ) of als deze 'vast staat' dan draait hij op volle toeren ( vliegtuig effect )

Heb nog niet meegemaakt dat hij een combinatie van beide doet..

Alex218 (0) PRO, 14 jaar geleden

:-) nou ja, als het een elektrische is valt mijn verhaal sowieso af. Ik had even kort gekeken op de ETK van BMW op 3 serie E46 met M47N motor, die was niet helemaal duidelijk maar er stond nog wel een visco bij.

Hoe dan ook succes met de oplossing

@stefan; ik heb dat met mijn oude BMW, dat de visco vast lijkt te staan.. t is al de 3e in ruim 2 jaar (origineel) maar toch twijfel ik aan de goede werking.. Heb jij ervaring met E21's?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Alex

Doe mijn maar liever de E30 / E36 / E46 maar in feite werkt die visco toch hetzelfde, dus niet de electronische zullen we maar zeggen, maar dat je er al 3 versleten hebt in 2 jaar is toch wel vreemd. Bij een koude motor mag je de visco kunnen laten stoppen met bv een opgerolde krant, maar als de motor warm is mag je deze niet meer kunnen laten stoppen, als dat zo is, moet hij gewoon naar behoren werken.

Als hij bij warme motor dus op een laag pitje draait en zo te stoppen is, is hij dus duidelijk defect, daarvoor zie je ook vaker dat ze de visco dan opzettelijk vast zetten, wat natuurlijk ook niet de oplossing is.

Je hebt bij jou volgens mij 2 type's :

[url=http://img130.imageshack.us/i/79248149.p...][img]http://img130.imageshack.us/img130/9738/...[/img][/url]

En :

[url=http://img8.imageshack.us/i/31835140.png...][img]http://img8.imageshack.us/img8/6559/3183...[/img][/url]

Gr Stefan

Alex218 (0) PRO, 14 jaar geleden

Sorry dat we ietsjes off topic gaan :-)

Ik heb versie 2. Mijn 'probleem' is dat de temperatuur netjes naar het midden oploopt, dat gaat de thermostaat blijkbaar open want de naald zakt dan weer en komt tussen 1/4 en 2/4 te staan. Als ik veel toeren maak (zonder volgas te rijden) koelt hij ook meteen iets verder af. Ga ik er flink mee trappen (circuit) of is het extreem warm buiten (30C +) dan werkt het wel goed. Kortom; hij lijkt te goed te koelen onder normaal gebruik. Dealer heeft al 2x de visco vervangen; geen verschil.

Dacht dat jij misschien een ingeving kon hebben. Thx voor het opzoeken in ieder geval

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Alex

Zou in jou geval gewoon de thermostaat vernieuwen, dan zal dat probleem wel verholpen zijn..

Alex218 (0) PRO, 14 jaar geleden

uiteraard ook al gebeurd.. :-) kreeg laatst nog wel een tip het thermostaathuis te vervangen.. iets met overloopjes en doorstroming. Als ik dat doe, neem ik de thermostaat meteen weer mee. Toch lijkt dat me niet de oplossing, omdat hij vanaf een koude start wel netjes oploopt tot het midden van de meter en dan ineens terugzakt.. lijkt me dat dan de thermostaat opent.

Toch écht bedankt voor het meedenken

joba (0) PRO, 14 jaar geleden

Bedankt mannen, het probleem is opgelost. Het was de egr thermostaat. Temperatuur schommeld niet meer.

ricardo_21 (0), 14 jaar geleden

Beste leden,

Ik heb zelf een 316 E46, bj 2000. en rijdt sinds een jaar met dezelfde probleem rond. Ik heb zelf een benzine versie, denk dat het voor het koelen niet zoveel uit maakt.
Graag jullie advies of ik hetzelfde probleem als Joba heb, en dus ook zelfde oplossing...

Bij rijden gaat het temp. meter ook terug. Een jaar geleden (ivm met 1 storing van computer dat fan niet aangestuurd kon worden) heb ik thermostaat uit voorzorg vervangen, en ook hier het hele behuizing met sensor. Sindsdien alleen maar problemen.
Dusver 2 keer nieuwe thermostaten vervangen met geen resultaat. Wat ik wel merk is, dat bovenste slang wel warm is en op druk, en onderste koelslang nog koud is. En wanneer meter in het midden is, voel ik geleidelijk dat onderste slang (naar radiateur) warm wordt, en thermostaat open gaat. Dit lijkt mij goed teken en een goede werking van thermostaat.
Alleen kan ik niet plaatsten waar het EGR thermostaat dan zit?

Zou dit ook met het 'egr' te maken hebben?
Kan iemand beschrijven waar het EGR zit?

Graag jullie advies.

Alvast bedankt.

Ricardo

joba (0) PRO, 14 jaar geleden

Je moet eens kijken op,

http://www.realoem.com/bmw/select.do

of

http://bmwfans.info/
Dan wordt het wat duidelijker.

succes

ricardo_21 (0), 14 jaar geleden

Dag Joba,

Dank voor je snelle reaktie! Waardeer ik.

Ok, dus als ik het goed begrijp (http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?... moet ik net voor de radiateur een sensor vervangen? Nummer 11 in tekening.

joba (0) PRO, 14 jaar geleden

Goedendag,

Als het goed is, is onderdeel 5 dan 2x bij jou vervangen (http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?.... Want dat is de thermostaat. Gaat bij jou wanneer de tempmeter terug loopt ook werkelijk de temp uit de roosters ook naar beneden. Dat is belangrijk om te weten of het koelwater ook echt minder wordt of alleen de meter terugloopt en niet de temp van het koelwater.

Jou egr zie je hier, (http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?... dat is nr 15. Jij heb dus geen water gekoelde egr. Hier moet je het dus denk ik niet zoeken.

Kijk eerst of de temp die de meter aanwijst ongeveer hetzelfde is met de temp die uit de roosters komt.

Succes

ricardo_21 (0), 14 jaar geleden

Dag Joba,


>>Als het goed is, is onderdeel 5 dan 2x bij jou vervangen (http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=35). Want dat is de thermostaat.

Dat klopt helemaal.



>>Kijk eerst of de temp die de meter aanwijst ongeveer hetzelfde is met de temp die uit de roosters komt.
Ik heb zelf verder geen meetapparatuur.

Maar ik weet wel, dat wanneer mijn climate control op automatisch staat, lang duurt voordat auto warm is, iets minder als wijzer in het midden. Pas dan voel je warme lucht. Zet ik deze weer op hoogste stand, of op automatisch, dan zie ik motortemperatuur terug lopen.

Nu rijdt ik meestal een kwartier met ventilatie uit. Dan gaat het opwarmen wat sneller, en verder heb ik mijn radiateur voor de helft afgedicht.


>>ou egr zie je hier, (http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=45) dat is nr 15. Jij heb dus geen water gekoelde egr. Hier moet je het dus denk ik niet zoeken.

Ok, dank je wel voor de info.


Alleen om het probleem te begrijpen; ik dacht dat de koeling 1 circuit is, lang of kort. En de koeling gebeurd op basis van welke afstand wordt doorlopen. En hoe heeft deze dan met mijn probleem te maken (ONDERDRUKSTURING - LUCHTPOMP) ? waar zorgt dat ventiel voor?


Bedankt.

joba (0) PRO, 14 jaar geleden

Jou auto heeft eigenlijk 2 circuiten. De ene noemen ze bypass de andere het hoofd circuit. De by pass gaat dus niet door de radiateur zodat de motor snel opwarmt. De thermostaat zorgt dat het hoofdcircuit dicht blijft staan en de by pass open. Nu als de motor opwarmt zal de by pass klep beetje bij beetje dichtgaan en de klep voor de hoofdcircuit (door de radiateur) beetje bij beetje open gaan. Zo wordt de motor gelijkmatiger opgewarmd. Nu bij de huidige diesel gaan ze de egr terugkoelen. De warmte gebruiken ze ook om de motor op te warmen. Deze egr koeler heb jij dus niet.
De onderdruk sturing is het volgende. De egr wordt met vacuum geregeld. Dat is je onderdruk sturing. Dus die heeft bij jou niks met het koelsysteem te maken.
Maar ik zie nu volgens de tekening dat jij geen egr hebt. Jij hebt een secundairle luchtpomp. Dat moet je even controleren. Of er een verbinding is tussen de uitlaat en je inlaat spruitstuk of dat er een luchtpomp op zit. Maar beide hebben niks met de koeling te maken.
Dus alles valt terug op jou thermostaat en jou kachelkranen met extra waterpompje.
Controleer of er ook geen lucht in het systeem zit.
Verder zijn er bmw forums die je ook verder kunnen helpen. Ik zou het nu ook zo snel niet weten.
Succes

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Op deze motor zit een electronisch geregelde thermostaat en je kunt dus niet aan de hand van de temperatuur meter beoordelen of alles goed werkt. Deze thermostaat wordt aangestuurd door het motormanagment en kan onder bepaalde omstandigheden eerder openen. Mechanisch gaat deze thermostaat open op 105 graden (Dit gebeurt bij stationair toerental zonder belasting) Als de motor belast wordt kan het motormanagment ingrijpen en hem veel eerder laten open gaan. Het motormanagment stuurt ook de meter aan.

Dit soort problemen moet je gewoon aanpakken met uitlees apparatuur. Zodat je de data in de gaten kunt houden. Laat hem uitlezen (ook de Airco) en laat de live data beoordelen. Ik denk dat er iets mis is met een sensor. Er hoeft niet eens een foutcode opgeslagen zijn maar een sensor kan dan alsnog een fout waarde doorgeven waar het motormanagment dan weer op reageerd.

gr Martin

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Toch vreemd,

Bovenste slang warm en onderste lauw, thermostaat is nog dicht, als ze dan beide warm worden incl radiateur is de thermostaat open, dat is ook goed, maar als jij gaat rijden en dan de onderste slang weer lauw word net zoals de radiateur, lijkt het probleem wel in de thermostaat ( kunstof nokken / borg nokken voor de thermostaatbevestiging in het thermostaathuis gebroken ? ) of aansturing daarvan te zitten.

Laat hem anders eens uitlezen.

Gr Stefan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Martin was me voor..

ricardo_21 (0), 14 jaar geleden

Beste leden,

dank voor jullie uitleg.
Kan iemand mij wellicht helpen met dit probleem? Of zou ik naar de dealer moeten?

Ik woon zelf in Rijswijk. Als iemand mij kan helpen, waardeer ik dat.

gr,

ricardo

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hallo Ricardo..

Zie #25, daar staat hoe deze werkt, voor het te controleren heb je iemand nodig met diagnose apparatuur of de dealer, anders kom je er niet achter.

De kosten voor de diagnose verdien je snel terug, omdat je dan niet onnodig onderdelen gaat vervangen die achteraf niet nodig waren.

Gr Stefan

ricardo_21 (0), 14 jaar geleden

Dag Stefan,

Dank voor je bericht. Ik heb echter geen diagnose apparatuur.
Is er toevallig een lid van dit forum woonachtig in Rijswijk/ rotterdam die mij verder kan helpen?
Anders zal ik toch naar de dealer moeten, alhoewel ik dat niet graag wil...

Groet,

Ricardo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.