BMW 3-serie Coupé 2010: Motormanagement lampje knippert

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: N43B20A, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 120

Ik heb hulp nodig!!!! Sinds 4 weken knippert het motormanagement lampje(geel kleur) van mijn BMW 3.20 Coupe 2010. Ik kan gewoon rijden zonder problemen zelfs op de autobaan. Alleen in de ochtend wanneer ik de auto start, zijn er lichte trillingen onder bestuurderskant,(het voelt net of het onder de katalysator komt) motormanagement lampje knippert geel van kleur, schakel vervolgens naar 1, lichte schokken en trillingen. Laat de auto 5 minuten warm draaien en vervolgens rij ik naar mijn bestemming. Onderweg gaat het motormanagement lampje uit, helemaal geen trillingen of schokken onderweg en ik kan de hele dag zonder problemen rijden. Dit gebeurd dus alleen in de ochtend en duurt maximaal 10 minuten. Vervolgens heb ik stappen ondernomen en ben ik langs gegaan naar enkele garages.

1e keer uitlezen bij BMW dealer:
Volgende Foutcodes gaf die aan:
-30EA DeNox catalytic converter, suplhurized
-29CD Combustion misfires, cylinder 2
-29D9(Misfire at low tank fill level
-Mixture control 2
Advies van de BMW dealer was alle bobines en bougies laten vervagen als 1e stap!

Vervolgens heb ik 4 bougies en 4 bobines laten vervangen en de opgeslagen foutmeldingen laten wissen. Na drie dagen kwam hetzelfde probleem weer terug. Zonder problemen kan ik de auto gebruiken, alleen in de ochtend maximaal 10 minuten dat het lampje knippert en lichte trillingen en schokken waren weer terug.

Ik heb het een andere onderzocht en het kan liggen aan de volgende problemen.
-defecte NOX sensor
-defecte Labdasonde
-defecte EGR-klep
-defect aan de luchtmassameter
-verstopte of lekkende injector
-Inlaatspruitstuk of uitlaatspruitstuk
-Katalysator
-Zwakke accu
-verstopt brandstoffilter (zijn longlife bij deze series)

BMW dealer gaf aan dat het onderzocht moest worden want het kon van alles zijn.

Heeft iemand zoiets meegemaakt? Ik weet zo niet waar ik aan moet beginnen? Kan alle hulp gebruiken....Iemand tips?

BMW320EROL

Geplaatst door BMW320EROL , lid sinds 3 weken geleden

9 Reacties

oldford PRO, 3 weken geleden

Volgens mij is de belangrijkste foutmelding "Mixture control 2". Dat geeft aan dat het mengsel incorrect is. Heb je ook een nummer van die foutcode?
Er zijn nogal wat oorzaken, helaas. Door met uitlezen naar de zogenaamde Fuel Trims te kijken kan dat al wat beperkt worden. Deze Fuel trims geven aan of het mengsel te arm is (positieve getallen) of dat het mengsel te rijk is (negatieve getallen). Dat is het 1e wat je moet weten voor er verder gezocht kan worden. Ik zou dat bij voorkeur bij koude motor doen, omdat daar het probleem duidelijk het grootst is en omdat daar ook de misfires voorkomen (dat geeft de knipperende lamp aan).

N.B.: Doorrijden met deze storing kan voor dure gevolgschades zorgen zoals een defecte hoofd katalysator.

BMW320EROL, 3 weken geleden

Dank je wel voor je reactie! Waardeer het enorm! Ja dat kan Mixture control 2! Naar mijn mening was het de foutcode 29E1 fuel mixture control 2 of 29E0 Fuel Mixture control!
Ik weet het niet zeker, maar ergens zegt mijn gevoel Labdasonde of de NOX sensor....

oldford PRO, 3 weken geleden

Tja, zelfs als (hele grote ALS) je gevoel klopt, dan nog weet je niet welke lambdasonde.
Elk van de foutcodes 29E0 en 29E1 hebben 4 varianten. Mengsel te rijk of te arm en of dat bij stationair gebeurt of tijdens het rijden.
Misschien dat de Freeze Frame uitlezen van die foutcode hier meer over kan vertellen.

BMW320EROL, 3 weken geleden

Ja, je hebt wel gelijk! Is een optie, Freeze Frame uitlezen lijkt me verstandig. Wat denk je van?Vervuiling van de injectoren? Injectoren laten reinigen of testen? Ik heb wel 4 jaar terug 4 injectoren laten plaatsen en die dingen gaan best lang mee, het lijkt me wel sterk dat daar iets mis mee is, maar ja alles kan...

gerrijnders PRO, 3 weken geleden

Welke motor code

BMW320EROL, 3 weken geleden

Donderdag 2 juni, heb ik extreme injector cleaner(500ml) gekocht! Een fles van 500 ml aan 30 l benzine toegevoegd. Gelijk knallen op de autobaan met 120/140km(minimaal 100 km rijden) Vrijdag 3 juni in de ochtend zag ik voor het eerst dat de motormanagement lampje niet ging knipperen. Geen trillingen, geen schokken meer, stationair draaien. Reinigt brandstofsysteem, verhindert vervuiling EGR klep, herstelt het motorrendement, en verwijdert afzettingen in de verbrandingskamer en op de inlaatkleppen. Ben superblij dat het is opgelost voor 20,-euro terwijl de BMW-dealer al met een offerte kwam van rond de 2500 euro!

Ik wil niet te vroeg juichen, maar het is een wondermiddel!

BMW320EROL, 3 weken geleden

Donderdag 2 juni, heb ik extreme injector cleaner(500ml) gekocht! Een fles van 500 ml aan 30 l benzine toegevoegd. Gelijk knallen op de autobaan met 120/140km(minimaal 100 km rijden) Vrijdag 3 juni in de ochtend zag ik voor het eerst dat de motormanagement lampje niet ging knipperen. Geen trillingen, geen schokken meer, stationair draaien. Reinigt brandstofsysteem, verhindert vervuiling EGR klep, herstelt het motorrendement, en verwijdert afzettingen in de verbrandingskamer en op de inlaatkleppen. Ben superblij dat het is opgelost voor 20,-euro terwijl de BMW-dealer al met een offerte kwam van rond de 2500 euro!

Ik wil niet te vroeg juichen, maar het is een wondermiddel!

BMW320EROL, 1 week geleden

Beste gebruikers, het probleem is na 5 dagen weer teruggekomen nadat ik de extreme injector cleaner had gebruikt. Vorige week vrijdag 10 juni had ik de injector(nieuw) van cilinder 2 laten vervangen. Oude 3 injectoren waren van Index 11 dus er moest weer een index 11 op. Nadat de injector was vervangen gaf het alleen de foutmelding van de NOX-sensor. Dag later na vervanging van de injector zag ik de motormanagement licht niet meer knipperen en de trillingen waren minimaal op koude motor, duurde max 10 sec. Het probleem was na het vervangen van de injector 95% opgelost...Twee dagen later heb ik ook de NOX-sensor weg laten schrijven....Nu ben ik een week verder met mijn auto, auto geeft geen storing aan na het uitlezen, motormanagement licht knippert ook niet meer! Maar het is nog een week, het kan zomaar terugkomen. Conclusie: Auto rijdt perfect geen problemen, geen geluiden of brandende lichtjes ofzo....maar wat ik alleen nog merk is dat ik elke ochtend bij koude motor maximaal 10sec durende lichte trillingen voel...na 10 sec gaat het weg! Mocht er nog wat nieuws zijn of als ik nog dingen ga vervangen dan laat ik het hier weten....

BMW320EROL, 1 dag geleden

Op 23 juni nieuwe diagnose: Inlaatspruitstuk besmeert, veel vuil smerig! Daarnaast een lekkage in de EGR Klep...Stappen wat ik ga ondernemen: Inlaatspruitstuk schoonmaken, EGR-klep een plaatje laten zetten en de EGR weg laten schrijven! Ben benieuwd of de probleem dan is opgelost....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie Coupé of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.