Ik heb hulp nodig!!!! Sinds 4 weken knippert het motormanagement lampje(geel kleur) van mijn BMW 3.20 Coupe 2010. Ik kan gewoon rijden zonder problemen zelfs op de autobaan. Alleen in de ochtend wanneer ik de auto start, zijn er lichte trillingen onder bestuurderskant,(het voelt net of het onder de katalysator komt) motormanagement lampje knippert geel van kleur, schakel vervolgens naar 1, lichte schokken en trillingen. Laat de auto 5 minuten warm draaien en vervolgens rij ik naar mijn bestemming. Onderweg gaat het motormanagement lampje uit, helemaal geen trillingen of schokken onderweg en ik kan de hele dag zonder problemen rijden. Dit gebeurd dus alleen in de ochtend en duurt maximaal 10 minuten. Vervolgens heb ik stappen ondernomen en ben ik langs gegaan naar enkele garages.
1e keer uitlezen bij BMW dealer:
Volgende Foutcodes gaf die aan:
-30EA DeNox catalytic converter, suplhurized
-29CD Combustion misfires, cylinder 2
-29D9(Misfire at low tank fill level
-Mixture control 2
Advies van de BMW dealer was alle bobines en bougies laten vervagen als 1e stap!
Vervolgens heb ik 4 bougies en 4 bobines laten vervangen en de opgeslagen foutmeldingen laten wissen. Na drie dagen kwam hetzelfde probleem weer terug. Zonder problemen kan ik de auto gebruiken, alleen in de ochtend maximaal 10 minuten dat het lampje knippert en lichte trillingen en schokken waren weer terug.
Ik heb het een andere onderzocht en het kan liggen aan de volgende problemen.
-defecte NOX sensor
-defecte Labdasonde
-defecte EGR-klep
-defect aan de luchtmassameter
-verstopte of lekkende injector
-Inlaatspruitstuk of uitlaatspruitstuk
-Katalysator
-Zwakke accu
-verstopt brandstoffilter (zijn longlife bij deze series)
BMW dealer gaf aan dat het onderzocht moest worden want het kon van alles zijn.
Heeft iemand zoiets meegemaakt? Ik weet zo niet waar ik aan moet beginnen? Kan alle hulp gebruiken....Iemand tips?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens mij is de belangrijkste foutmelding "Mixture control 2". Dat geeft aan dat het mengsel incorrect is. Heb je ook een nummer van die foutcode?
Er zijn nogal wat oorzaken, helaas. Door met uitlezen naar de zogenaamde Fuel Trims te kijken kan dat al wat beperkt worden. Deze Fuel trims geven aan of het mengsel te arm is (positieve getallen) of dat het mengsel te rijk is (negatieve getallen). Dat is het 1e wat je moet weten voor er verder gezocht kan worden. Ik zou dat bij voorkeur bij koude motor doen, omdat daar het probleem duidelijk het grootst is en omdat daar ook de misfires voorkomen (dat geeft de knipperende lamp aan).
N.B.: Doorrijden met deze storing kan voor dure gevolgschades zorgen zoals een defecte hoofd katalysator.
Dank je wel voor je reactie! Waardeer het enorm! Ja dat kan Mixture control 2! Naar mijn mening was het de foutcode 29E1 fuel mixture control 2 of 29E0 Fuel Mixture control!
Ik weet het niet zeker, maar ergens zegt mijn gevoel Labdasonde of de NOX sensor....
2 jaar
Tja, zelfs als (hele grote ALS) je gevoel klopt, dan nog weet je niet welke lambdasonde.
Elk van de foutcodes 29E0 en 29E1 hebben 4 varianten. Mengsel te rijk of te arm en of dat bij stationair gebeurt of tijdens het rijden.
Misschien dat de Freeze Frame uitlezen van die foutcode hier meer over kan vertellen.
Ja, je hebt wel gelijk! Is een optie, Freeze Frame uitlezen lijkt me verstandig. Wat denk je van?Vervuiling van de injectoren? Injectoren laten reinigen of testen? Ik heb wel 4 jaar terug 4 injectoren laten plaatsen en die dingen gaan best lang mee, het lijkt me wel sterk dat daar iets mis mee is, maar ja alles kan...
2 jaar
Welke motor code
Donderdag 2 juni, heb ik extreme injector cleaner(500ml) gekocht! Een fles van 500 ml aan 30 l benzine toegevoegd. Gelijk knallen op de autobaan met 120/140km(minimaal 100 km rijden) Vrijdag 3 juni in de ochtend zag ik voor het eerst dat de motormanagement lampje niet ging knipperen. Geen trillingen, geen schokken meer, stationair draaien. Reinigt brandstofsysteem, verhindert vervuiling EGR klep, herstelt het motorrendement, en verwijdert afzettingen in de verbrandingskamer en op de inlaatkleppen. Ben superblij dat het is opgelost voor 20,-euro terwijl de BMW-dealer al met een offerte kwam van rond de 2500 euro!
Ik wil niet te vroeg juichen, maar het is een wondermiddel!
2 jaar
Donderdag 2 juni, heb ik extreme injector cleaner(500ml) gekocht! Een fles van 500 ml aan 30 l benzine toegevoegd. Gelijk knallen op de autobaan met 120/140km(minimaal 100 km rijden) Vrijdag 3 juni in de ochtend zag ik voor het eerst dat de motormanagement lampje niet ging knipperen. Geen trillingen, geen schokken meer, stationair draaien. Reinigt brandstofsysteem, verhindert vervuiling EGR klep, herstelt het motorrendement, en verwijdert afzettingen in de verbrandingskamer en op de inlaatkleppen. Ben superblij dat het is opgelost voor 20,-euro terwijl de BMW-dealer al met een offerte kwam van rond de 2500 euro!
Ik wil niet te vroeg juichen, maar het is een wondermiddel!
2 jaar
Beste gebruikers, het probleem is na 5 dagen weer teruggekomen nadat ik de extreme injector cleaner had gebruikt. Vorige week vrijdag 10 juni had ik de injector(nieuw) van cilinder 2 laten vervangen. Oude 3 injectoren waren van Index 11 dus er moest weer een index 11 op. Nadat de injector was vervangen gaf het alleen de foutmelding van de NOX-sensor. Dag later na vervanging van de injector zag ik de motormanagement licht niet meer knipperen en de trillingen waren minimaal op koude motor, duurde max 10 sec. Het probleem was na het vervangen van de injector 95% opgelost...Twee dagen later heb ik ook de NOX-sensor weg laten schrijven....Nu ben ik een week verder met mijn auto, auto geeft geen storing aan na het uitlezen, motormanagement licht knippert ook niet meer! Maar het is nog een week, het kan zomaar terugkomen. Conclusie: Auto rijdt perfect geen problemen, geen geluiden of brandende lichtjes ofzo....maar wat ik alleen nog merk is dat ik elke ochtend bij koude motor maximaal 10sec durende lichte trillingen voel...na 10 sec gaat het weg! Mocht er nog wat nieuws zijn of als ik nog dingen ga vervangen dan laat ik het hier weten....
2 jaar
Op 23 juni nieuwe diagnose: Inlaatspruitstuk besmeert, veel vuil smerig! Daarnaast een lekkage in de EGR Klep...Stappen wat ik ga ondernemen: Inlaatspruitstuk schoonmaken, EGR-klep een plaatje laten zetten en de EGR weg laten schrijven! Ben benieuwd of de probleem dan is opgelost....
2 jaar
Op 9 juli is de inlaatspruitstuk schoongemaakt, er was een lekkage van de AGR en geen EGR, want deze modellen hebben geen EGR maar een AGR. Vervolgens is de klep afgedopt met een plaatje. Ik dacht dat de auto eerst een EGR had waarbij ik ook de EGR moest wegschrijven, maar omdat de auto geen EGR heeft hoef ik dus niets weg te schrijven. Sinds 9 juli knippert het motormanagemant lampje niet. Het is nog te vroeg om te juichen, maar de auto heeft momenteel geen schokken en trillingen meer. Het is dus nog even afwachten....het gaat de goede kant op! Mocht het niet opgelost zijn dan laat ik het wel weten hier...
2 jaar
AGR is exact hetzelfde als EGR of UGR. AGR is de Duitse afkorting. De A komt van Abgas. EGR is de Engelse afkorting. De E staat dan voor Exhaust. UGR is de Nederlandse afkorting waarbij de U staat voor Uitlaat (gas recirculatie).
Bedankt voor je informatie, had zelf met de BMW dealer gebeld, hun hebben mij duidelijk verteld dat de benzinemotoren van dit model geen EGR hebben, alleen de dieselmotoren. Na een klein onderzoek kwam ik erachter dat de EGR ook wel eens AGR werd genoemd, maar nou komt het??? Bij een OBD chiptuning bedrijf wou ik dus de EGR weg laten schrijven en ja hoor zoals BMW dealer het aangaf, de auto heeft geen EGR software op de auto dus ik kan niets laten wegschrijven....Het is een beetje ingewikkeld allemaal, maar ik begrijp je wel
2 jaar
Of die zogenaamde "tuner" weet niet waar de EGR (of AGR hoe je het ook wilt noemen) software zit.
Waar komt die vervuiling van het inlaatspruitstuk vandaan? De uitlaat toch, via de uitlaatgas recirculatie. Daarom zit er nu een plaatje tussen zodat er geen uitlaatgas meer naar het inlaatspruitstuk gaat. Gezien het bouwjaar verwacht ik binnenkort een foutcode dat de flow van de AGR (EGR of UGR) te weinig is.
Waarom vind ik EGR kleppen (met elektrische besturing) bij onderdelensites voor deze motor?
Bijvoorbeeld hbase.nl.
Nee, geen uitlaat. Die vervuiling komt door de lekkage van de EGR/AGR....althans zo werd me dat verteld en besmeert de boel daar. Het kan zo zijn dat er binnenkort foutmelding P0400 Exhaust Gas Recirculation Flow Storing aangeeft....maar momenteel geeft die niets aan, dus hij kon niets wegschrijven. Ik zou het niet weten vriend....
2 jaar
De EGR-klep zit op het uitklaatspruitstuk en laat uitlaatgassen door vanuit de uitlaat naar het inlaat spruitstuk. Die P0400 is precies wat ik verwacht als ik met EOBD zou uitlezen.
Uitlezen met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur geeft weliswaar andere foutcode nummers weer, maar je kunt er vaak net even iets meer mee zien.
Zie: https://www.realoem.com/bmw/de/showparts...
BMW noemt het in de onderdelen fiche AGR als de taal op Duits of Nederlands staat.
Zet je deze op Engels dan is het opeens EGR. (rechts boven klikken)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar