Goedemorgen,
Een week geleden heb ik een BMW uit Duitsland gekocht. Auto rijd lekker. Snelweg perfect. Motor stationeerd perfect. ALs je de motor start lijkt het net of je in een CO2 autotje rijd. Je hoort de motor geen eens.
Gister heb ik van werk naar huis gereden. Daarna in de avond, 5 km naar mijn moeder gereden gegeten en dan weer naar huis.
Vanmorgen gebeurde het volgende:
Ramen beslagen, heeft natuurlijk vannacht beetje gevroren.
Ik stap mijn auto in, contact aan genmaakt. Alle lampjes branden. Dit keer heb ik geen koppeling ingetrapt bij het starten. Dus starte zonder koppeling. Motor ging even aan, en viel weer uit. Binnen 3 seconden. Ik dacht wat is dit nou. Dus weer starten, hij zwingde wel maar maakte geen kick. Dus zwingen gaat en je hoort het ook, maar de KICK en kracht kreeg ie niet. Dus ik dacht niet te lang zwingen anders verzuipt de motor.
Toen dacht ik, heeft dat ding wel koelvloeistof? Gecheckt. Peilstokkie van koelvloeistof was naar beneden, maar bengelde ermee en kon voelen dat er wel wat in zat. Heb voor de zekerheid bijgevuld, sotkkie schiet naar boven tot max. Olie gecheckt, zat genoeg in. Alleen het vreemde aan mijn motorolie, het was best dun. Ik heb nog nooit meegemaakt bij een oliepeilstok dat de olie ervan AF gaat lekken. Nu gebeurde dat. IS DIT NORMAAL? Want de verkoper zei, dat ie olie bijgevuld had. Maar hoe kan het zo dun zijn?
Gargage geweest. Auto uitgelezen. Injectie problemen kwamen naar voren.
Garage heeft nieuwe bobbiene geprobeerd, daar lag het niet aan. Nieuwe Krukkassensor daar lag het ook niet aan. Brandstoftoevoer lag het ook niet aan.
Iemand enige opties nog waar het wel aan kan liggen?
Alvast bedankt.
Gr,
G
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet je de exacte foutcode nog? Tekst en/of nummer?
Helaas niet. De monteur keek zelf naar het apparaatje.
Wat ik me soms afvraag, is het uitlezen waterdicht? Want bij mijn vorig bmw 320i gaf ie ook ander foutmeldingen. Maar daar lag het gewoon aan de krukkassensoren.
12 jaar
Wat is waterdicht? Het is de interpetatie van de monteur die de doorslag geeft.
Bij sommige fouten weet de ecu zelf ook niet waar het aan ligt, dus nee 100% waterdicht is het niet. Er blijft wat te meten over.
Maar om nou een bobine te vervangen bij een code die op een krukassensor slaat?
Dan zullen dat wel andere codes zijn.
Wat zijn de meest voorkomende gevallen?
Contact doet hem, lichten werken, radio doet hem. Je kan de auto swingen, maar de kick dat de motor moet krijgen dat lukt NIET.
Mocht ik hem vanmiddag spreken vraag ik hem wat de code is en de melding.
12 jaar
Ik ben net door de garage gebeld.
Hij geeft aan dat de bobine stuk is gegaan. Hierdoor is de motorcomputer ook stuk gegaan. Waardoor deze alleen maar storingen aangeeft.
Kan iemand mij hierover informeren als dit klopt?
Vroeg hem wat de kosten zullen zijn, 1700 tot 1800 euro.
1000 euro voor de Computer, 250 voor de Bobine en de computer moet opnieuw ingeprogammeerd worden.
En arbeidskosten.
Is het mogelijk dat een computer stuk gaat omdat de bobine stuk gegaan is?
Alvast bedankt.
12 jaar
Je alternatieven zijn een 2nd opinion door b.v. de dealer of reparatie door actronics (via een bedrijf).
Reparatie scheelt inleren/programmeren en is een stuk goedkoper dan nieuw.
Ik vind het deel arbeidskosten wel erg hoog. Of zit in die 1800 ook de btw?
Het gebeurt wel eens dat een kapotte bobine de motor-computer ook defect maakt.
Maar het kan ook gewoon een verkeerde diagnose zijn.
Denk dat ik dat moet doen. Want ik heb wel gebeld naar de BMW Dealer en zo een computer kost vanzich zelf al 1000 euro. En dan komt er nog reparatie. Bobine kost dan nog 166 euro bij de BMW dealer.
Maar ben ik bij een BMW dealer niet meer kwijt aan arbeidskosten? want de arbeidskosten zijn daar vaker nog hoger.
Dus een defecte computer kun je lateren repareren. Dat heeft die garage mij er niet bij vertelt.
ja, 1800 is inderdaag ook extreem hoog. dus daar schrok ik zelf van. Ik zei tegen hem kan ik er een nachtje overslapen, want is wel erg veel.
Enig idee wat dit me kan kosten bij actronics? zit daar te kijken, maar voor particulier zijn er geen prijzen bekend.
thanks
12 jaar
ik vind het een vreemd verhaal, inderdaad bij een anderbedrijf nog maar eens vragen
Op Ebay kosten 2dehands DME rond de 80 euro. Ze zijn er ook in een set met EWS module en sleutelchip.
Dan hoef je het nummer van de DME niet te syncen met de EWS module.
Als de DME kapot is geeft die ook een foutmelding na de selftest. De ANWB gebruikt in het buitenland (oa frankrijk) een lijst van trusted garages. Garages waarvan vaststaat dat ze de klanten geen poot uitdraaien. Dat zou ook handig zijn in NL. Een nieuwe, ongeprogrammeerde BMW DME kopen is wel erg duur.
Overigens kan je de VIN uitlezen, dus is te checken of ie uit een andere auto komt. Staat ook op de sticker op de DME maar die kan je makkelijk verwijderen
OT
Voor degenen die goedkoop iets willen uitlezen in de auto kunnen een app downen voor de Android smartphone. De ODB - microUSB kabel is los te koop
Zie http://torque-bhp.com/wiki/Main_Page
Hartelijk dank voor de reacties.
Hmm ik heb op ebay inderdaad gekeken. Van wat er beschikbaar ws, was helaas niet de type voor mijn auto.
Klopt, in Nederland hebben ze geen controle daarover. Ik bel naar ACTRONICS zoals oldford prof zei. Actronics werkt alleen met garages. En geeft geen prijzen door aan particulieren. Met andere woorden, als zij voor 200 repareren en de garage zegt 500, dan weet de autorijder nog steeds niet dat ie opgelicht wordt. BMW Dealer gebeld, die kunnen pas op 2 april een diagnose doen. En Diagnose per uur 115 euro.
MJ, ik heb de APP al gister gedownload, nog erbij de betaalde versie. Dat ding doet het niet op mijn galaxy S2 . Hij opent en dan zie je de hoofdscherm en vervolgens sluit ie zich zelf weer. Dat doet ie zowel bij WIFI als G3 verbinding.
Ik ga nu een second opinion uitvoeren bij een ander garage. Kijken wat die zegt
12 jaar
Welk bouwjaar is die Galaxy en is dat een benzine of een diesel versie?
Oldford,
Is de samsung galaxy s2, vorig jaar uitgebracht. Heb de versie die aangeklaagd werd door IPHONE. (telefoon)
De auto is een benzine model.
Auto zit nu bij de 2 garage. BMW DEALER had ik gebeld, en haddne pas op 2 april de tijd voor een diagnose. Diagnose per uur kost bij hun 115 euro.
Maar, tot 2 april wachten??? dus dacht laat maar zitten. Dus nu zit ie bij een tweede garage. Kijken of dit nu werkt..
12 jaar
Hier staat een DME te koop bij de artikelbeschrijving staat voor welke modellen die geschikt is volgens mij kan die in jouw auto
http://www.ebay.de/itm/BMW-E36-E46-Z3-Mo...
Maar ik ben ook benieuwd wat de second opinion garage voor reparatieprijs opgeeft.
Thanks MJ.
Ja, wacht de garage nog af. Hij kan het pas vanmiddag uitlezen. Gister kreeg hij een error met zijn uitleesapparattur.
Vanmiddag komt een kennis van hem, die heeft een beter diagnose apparatuur. Dus gaat hij daarmee kijken. Want hij wil er zeker van zijn dat ie verangen moet worden. Anders is het zonde van het geld.
En gister een vriend gesproken die heeft een 318 CI DME van een bouwjaar 2000. Dus volgens mij moet dat ook wel lukken.
Zodrag ik weet wat er aan de hand is, of wt de second opinion zegt horen jullie.
12 jaar
Update:
Garage gesproken, hij zegt na het uitlezen blijkt dat de benzinepomp defect is. Althans, de oorzaak is volgens het ECU.
Mijn vraag aan jullie:
Ik had in Duitsland getankt. Daar werkt benzine met bepaalde Niveau's.
De dag voordat dit begon dat de auto niet starte, heb ik Euro 95 bij de Texaco getankt in Nederland.
Volgende dag, had ik opstart problemen. Gezien de nieuwe garage zegt dat ECU mijn bezine pomp aangeeft, kan dit EEN oorzaak zijn>??
Hebben jullie dit al eerder meegemaakt?
Natuurlijk is dit een gokje van mij.
12 jaar
Wat bedoel je of vraag je met: Ik had in Duitsland getankt. Daar werkt benzine met bepaalde Niveau's.
In principe is de benzine in Duitsland hetzelfde als in Nederland.
Alleen de V-power van Shell heeft in Duitsland een andere samenstelling (hoger octaan).
Ik denk niet dat de benzine - noch de Duitse, noch die van Texaco - de oorzaak is.
ECU geeft waarschijnlijk ook niet een fout op de pomp zelf, maar op het pomprelais. Als je het nummer nog weet kan dat duidelijkheid geven.
Het is overigens in tegenspraak met je eerste post: "Brandstoftoevoer lag het ook niet aan".
Daarmee wil ik niet zeggen dat de 2e conclusie fout is, maar het is wel een verschil met een nieuwe ecu, bobine, etc.
Brandstofdruk meten en/of brandstofopbrengst (liters per uur) kan misschien geen kwaad.
Oldford
Als je op de site van duitsland auto's koopt, staat er altijd ee nummer bij de benzine. Dus dacht misschien kon het dat zijn.
Maar om alle roddels de wereld uit te helpen (niet letterlijk natuurlijk), de eerste garage had blijkbaar geen verstand van wat ie deed. Hij wou gewoon geld verdienen.
Vanmiddag kreeg ik een telefoontje van de 2e garage je auto rijd je kan hem ophalen. Ik zo wat zo snel?
Hij zei, bij dit soort type autos komt het voor dat de benzinepomp (electrisch) vaak door de warmte vast komt te zitten. Hij heeft aan de tank aan de onderkant een tik gegeven, en Pompje deed hem weer. Hij gaf wel aan.. dat ik wel de pomp moet vervangen. Maar dat hoeft niet op een kort termijn. Dus binnenkort laat ik die vervangen.
Uiteindelijk ben ik bij hem maar 100 euro kwijt i.p.v. 1700 euro. Ik voelde me zo bedonderd op dat moment door de ander garage.
Oldford bedankt voor de tip om een SECOND Opinion te nemen. Er is niets mis met mijn ECU.
Handig zo een site. Zonder de tip van jullie was ik opgelicht.
Volgend maand laat ik de pompje vervangen zodat ik weet dat het niet meer kan gebeuren.
Thanks nogmaals..
12 jaar
Original Bosch pump kost rond 120 excl.
Heb er ooit eens een vervangen zat onder de achterbank (e36 sedan)
Pomp was niet defect maar wel de keramische weerstandsplaat van de brandstofmeter.
Mooi dat het opgelost is. Er zou eigenlijk een blacklist moeten zijn van onbetrouwbare garagebedrijven.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar