auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Roetmeting 330D E46 te hoge K-waarde

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: M57D30 automaat

Beste,

De bmw haalt de roetmeting niet, het voertuig stoot een K waarde van 4 uit en helaas is de bovengrens 3.

Testkast eraan gehangen om te achterhalen of de auto MMC storingen had.
1 melding: aux heater (electrische bijverwarming koelwater) werkt niet. Verder geen meldingen.

Recentelijk nieuwe turbo op de 330D geplaatst aangezien deze defect was. Met de testkast rijdend de gewenste en de geleverde turbodruk in de gaten gehouden, deze lopen gelijk op. Naar mijn inzien zou de variabele verstelling goed moeten werken. LMM flow klopt volgens de testkast, EGR werkt ook.

Eveneens gelijk een beurt uitgevoerd, luchtfilter, olie, carterventilatiefilter vervangen voor nieuwe type (vortex) en brandstoffilter is nieuw.
Gezien de defecte turbo de uitlaat vol heeft gezet met olie is de cat leeggehaald.
Nieuwe turbo zit er ongeveer 2000km onder, verwacht dat de rest van het uitlaat systeem de meeste olie inmiddels kwijt geraakt is?

Ik heb geen idee waar ik het moet gaan zoeken om de K-waarde te reduceren tot aan APK toegestaande waarden.
Ik kan een flacon dieselcleaner afnemen van de onderdelenleverancier maar ik vraag mij af of dit de K-waarde met een hele punt naar beneden kan krijgen.

De APK keurmeester gaf aan dat de 'responcetijd' (van de turbo?)veel te hoog was. Wenselijk was 1 seconde, duurde 3.
Gevoelsmatig heb ik het idee dat de auto pas goed op gang komt vanaf 3000rpm, maar de uitleeswaarden van de testkast geven mij het idee dat de turbo de gewenst druk leverd ook onder 3000RPM.

Een van jullie een idee / ervaringen ?

Met vriendelijke groet,

Geplaatst door

HTS'er (0)
badge

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

een lege kat zal het probleem zijn

responsetijd te hoog kan ook komen door een lekkage in een intercooler of in de luchtslangen/leidingen
Bij een gering verlies van turbodruk door een kleine lekkage kan de opaciteit van de roetmeting al snel tegenvallen.
Een goeie diesel fuel conditioner bij de brandstof kan wonderen doen, spulleke erbij en een half uurtje flink rijden doet de truc ook vaak.
Maar eerst controleren op lekkages!

en? opgelost ondertussen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.