Sinds kort blije rijder in E30 1987. Bij aankoop werkten de ruitenwissers niet. Mij werd verteld dat de bedieningshandle aan het stuur defect was. Deze is vervangen, maar dit mocht niet baten........heeft men maar een noodschakelaar gemaakt. Toen de auto in mijn bezit was natuurlijk op onderzoek gegaan. Bleek dat men relais K10 uit de zekeringbox had getrokken en niet meer teruggeplaatst. Dit relais heb ik teruggeplaatst.........de ruitenwissers werken weer in alle snelheden. Maar...........ze draaien de verkeerde kant op ( in plaats van de ruit te wissen, willen ze mijn motorkap wissen )........en de ruststand is MIDDEN op de voorruit hetgeen nogal irritant is. Ik wil niet zo maar in het wilde weg gaan sleutelen en vraag me af of iemand een idee heeft wat hier fout is gegaan. Ik zelf kan bedenken: ruitenwissermotor verkeerdom gemonteerd? ( kan dat ? ).......of polariteitsprobleem ( draden verwisseld? ), verkeerde motor gemonteerd?....Heeft iemand een idee? Bij voorbaat hartelijk dank.
vriendelijke groet Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dan denk ik dat ze ruitenwissers verkeerd gemonteerd hebben. R-wissers eraf halen en kijken hoe de motor draait en als ie weer in ruststand valt de wissers weer terug monteren.
Hallo Willem,
Bedankt voor je snelle reaktie...........maar dit is niet het geval. De wissers zijn zo gemonteerd dat de armen naar de bijrijdersstoel wijzen........dit is de juiste richting. Bij het wissen willen de echter rechtsom draaien i.p.v. linksom. Heeft iemand nog een idee?
groet Jeroen
18 jaar
De kruk op de ruitenwissermotor zelf is verdraaid en de ruitenwisserbladen met armen zitten verkeerd gemonteerd.
Hoe afstellen?
Ruitenwisserbladen met armen loshalen en wegleggen.
Ruitenwissermotor laten draaien en wachten tot deze in ruststand staat. De kruk op de motoras losmaken. Nu moet de kruk op de motoras zo verdraaid worden dat de ruitenwisserdraaipunten juist bewegen. Voor mijn gevoel moet de kruk precies 180 graden gedraaid worden.
Kruk op as vastzetten. Ruitenwisser laten lopen op interval. Zo kun je makkelijk kijken of de ruitenwisserdraaipunten juist draaien.
Draaien ze juist, dan de ruitenwisserbladen met armen weer monteren in de ruststand.
Succes,
Paul
Hallo Paul,
Ik denk dat je gelijk hebt en wilde al beginnen met de vraagbaak in de hand.
Echter, men begint met.............demonteer de aanjager. Deze zit onder het dashboard?
Is de wissermotor niet vanuit de motorruimte te bereiken?
Indien mogelijk.....kun je de juiste stappen opgeven betreffende welke onderdelen ( afdekplaten ) gedemonteerd moeten worden? Op de platen van het schutboard zit veel spul gemonteerd.
Met andere woorden.........hoe de wissermotor te bereiken?
vriendelijke groet en bedankt voor de moeite
Jeroen
18 jaar
Jeroen,
Het ruitenwissermechanisme is echter standaard, maar hoe kom je er? Helaas ken ik de BMW niet genoeg. Ik denk toch dat je met de vraagbaak en even rustig kijken er wel uit moet komen.
Anders even een beroep doen op de collega forummers!
Succes,
Paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar