close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Schakelprobleem E46

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1895cc

Ik ben sinds kort een tevreden eigenaar van een 316i injectie met weinig km op de teller.
Echter het schakelen in de achteruit gaat meestal erg moeizaam ! Er moet hierbij vaak behoorlijk wat weerstand
overwonnen worden. Is dit bij een 316i uit 1999 normaal ? (Deze auto was nog niet uitgerust met een ring om de pook zoals bij latere uitvoeringen, die bij het schakelen in z'n achteruit omhoog getild moet worden.)

Geplaatst door

Camillo (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

weerstand op welk moment?? op het moment dat je hem tegen de veer moet intrekken of bij de beweging waarbij de tanden in de bak langs elkaar gaan?

Is het het eerste geval dan is dat redelijk gebruikelijk. Voor BMW onbekenden is het een raar idee om de pook zonder ring omhoog te halen of de pook omlaag te drukken de achteruit in te schakelen. BMW doet dat al jaren door een flinke weerstand in te bouwen op het moment dat je begint aan de beweging de achteruitversnelling in te schakelen.

Mocht het gebeuren bij het 'inleggen' van de versnelling zou het kunnen zijn dat de koppeling niet meer helemaal vrijkomt of dat er te snel in de achteruit wordt geschakeld. Laatste geval kan je ondervangen door in je hoofd 1 tel te wachten voordat je de handeling begint van achteruit selecteren.

Alex218 0
badge

18 jaar

Op de eerste plaats mijn dank voor je reactie, Alex !
Voor alle duidelijk: bij mijn 316i hoeft de pook bij het in z'n achteruit schakelen (ook volgens de handleiding) niet opgetild of naar beneden gedrukt te worden. In de handleiding staat enkel en letterlijk: "Er moet bij het in de achteruit schakelen een lichte weerstand overwonnen worden". Van toepassing op mijn probleem is jouw reactie, zoals je dat omschrijft met:........... "op het moment dat je hem tegen de veer moet intrekken"..............
Ik heb wel het idee, dat de omschreven weerstand de ene keer "abnormaal groot" is en het een andere keer "wel gaat".

Camillo 0

18 jaar

Hai,

graag gedaan natuurlijk, daar zijn we voor met z'n allen.

Verder; zo te horen geen problemen voor je. Die 'lichte weerstand' is natuurlijk al een subjectief begrip. En dat het soms per keer verschillend aanvoelt ; ook daarover geen zorgen. Ik herken dat en heb er nog niet eerder problemen uit zien voortkomen.

Dus; gewoon lekker doorrijden met de machine en veel leuke KM's ermee!!

Alex218 0
badge

18 jaar

beste Camillo,

deze weerstand als je de pook naar links duwt voor de achteruit is normaal, heb ik nml ook met de e46 316i.
dus als de overige versnellingen er als boter in gaan (bij mij stroef jammer genoeg)dan heb je een 100 %goed schakelende auto dus lekker karren met die bmw !

groeten
Rene

ReneS 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.