BMW 3-Serie: Stationair schommelt en auto valt uit

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318 ci

Hallo allemaal.

Ik heb een hele irriterende probleem met mijn BMW 318 ci uit 2001 LPG g3 . Ik ben al 4 maanden bezig om dit probleem op te lossen maar telkens mislukt.

Mijn motormanagement lampje gaat telkens weer branden na zoveel keer uitlezen en resetten. hij geeft lambdaregeling aan voor de kat.

Volgens mij was de storinggscode p0170.

Ik heb onlangs al vervangen:

Lambdasonde voor en achter Kat,
Bobineblok, Bougies, Carterventilatieklep, Stappenmotor, Cilinderkop, koppakking, Gasklephuis gereinigd, Katalysator opengesneden en gechekt op verstopping maar was oke. Luchtmassameter vervangen maar geen originele wel eentje besteld via een auto-onderdelen bedrijf op nr van mijn oude Bosch LMM.

ik heb de bougies,carterventilatieklep en daarna de luchtmassameter vervangen als eerst in mei 2010, Kort daarna ook de lambdasonde vervangen. en laatst in september me cilinderkop vervangen omdat de kleppen door LPG beschadigd waren, Mijn c02 was ook hoog voor de vervanging van de Cilinderkop en nu is hij weer oke.

Ik heb last van stationair schommelen en de auto trilt dan ook. En tijdens het rijden is hij normaal maar merk ook soms dat hij wat inhoud. De auto valt ook uit soms als ik voor de stoplicht wacht en ook tijdens het rijden maar als ik de koppeling indruk en de auto laat rollen valt de toerental ineens helemaal na beneden.

Ik heb zowat alle elektronische onderdelen in de motorkap vervangen dat het Motormanagement lichtje kan laten branden. Er is alleen nog eentje over en dat is de Afstelunit oftewel Disa-Klep. Die hebben we ook opengemaakt en erin gekeken. De garage heeft de klep eruit gehaald en rij dus nu zonder die klep. Mijn auto maakte ook een geluid dat vanuit de Disa-klep kwam en nu die klep er niet in zit hoor ik hem niet meer. Dus garage denkt dat het aan de Afstel-unit zou liggen? dit is de laatste elektronische onderdeel wat nog over is..

Hij geeft elke keer Lambda regeling aan bij storing, en ook mengsel te rijk en of arm.

Komt dit probleem iemand bekend voor??


groetjes Duro

Duro2010

Geplaatst door Duro2010 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Er is iets niet in orde met het mengsel, dat is wel duidelijk.
De vraag is gebeurt dit alleen op gas, of ook op benzine?
Als het alleen op lpg gebeurt dan moet het lpg-systeem gecontroleerd/afgesteld worden.
Gebeurt het op beide brandstoffen, dan lijkt het op valse lucht, want de meeste elektronische onderdelen heb je al vervangen.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
BMW's zijn berucht om lekkage in de carter-ventilatie die van buiten af (bijna) niet te zien is.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Aan je foutcode te zien lezen ze met EOBD uit.
Als diegene die uitleest eens naar de "Long Term Fuel Trim" kijkt in live data. Die hoort rond de 0% te zitten.
Is die behoorlijk positief (meer dan 10) dan is het mengsel te arm.

Duro2010 (0), 13 jaar geleden

Hallo oldford.

Ik heb ook dat getest of het nou aan gas of benzine zou liggen. Maar dit probleem doet zich voor op beide brandstoffen. Ben een aantal garage's langsgegaan waaronder ook de BMW dealer en die had ook niks kunnen vinden met uitlezen toen, Hun advies was om de auto voor langere tijd achter te laten voor onderzoek.

Nu ben ik zelf een maand lang bij een BMW specialist bezig en met hem hebben we ook veel nagegekeken. Ik heb ook gevraagd of hij de slangen kon nachecken of er misschien een scheurtje in zit en hij vertelde mij dat ze wel goed zijn want anders zou hij constant valse lucht pakken en niet ene keer wel en niet?

Garage zei ook dat je dan een sissend geluid moet horen bij een lek aan de slangen. De uitlaat hebben we nog niet gecheckt wel de katalysator opengesneden en die was goed. Ik denk zelf ook dat hij valse lucht van ergens pakt.

Ze lezen mijn auto uit met originele BMW uitleesapparaat. Ik zal nog een keer goed kijken wat voor storingen er precies uitkomen. En als het zo is dat hij meer dan 10% is. wat zou de oorzaak zijn dan.

Ik heb de luchtmassameter al vervangen het is geen originele maar wel op Bosch nr besteld. Deze LMM is volgens garage en anderen wel goed hoorde ik ?

Mijn laatste hoop is gericht op de Afstel-unit (DisaKlep) eigenlijk, Het klepje is eruit gehaald en het ratelend geluid is weg bij starten van motor en gaspedaal indrukken. Wat zou de Disa-klep laten Ratelen? veroorzaakt dit onderdeel zulke mankementen? zoals: Schommelen van stationair, Uitvallen van auto bij stilstaan of als je koppeling indrukt en toerental zakt helemaal weg. Merk ook soms dat ik vemogen verlies.

Groetjes

Duro2010 (0), 13 jaar geleden

Ik heb de slangen laten controleren van en naar de inlaatspruitstuk en die waren wel oke vertelde de monteur. Hij heeft de slangen met remmenreiniger helemaal gespoten en gecheckt. Als er een gat zou zijn en de remmenreiniger erin zou gaan dan gaat de toerental ook omhoog.

hoe controleer je anders de slangen op lekkage of kleine scheurtjes? De Co2 uitstoot is gewoon normaal, als de mengsel te rijk of arm zou zijn moest de Co2 ook hoog uitkomen bij de testapparaat toch.

De Bdp sensor heeft hij onder ook even eruit gehaald met zijn hand en gevoeld, en daaraan zou het ook niet liggen. hoe controleer je eigenlijk je bdp sensor?

Mijn afstel-unit heeft hij buiten werking gesteld door de stekker te trekken. volgens de monteur zou het moeten liggen aan dat.

De uitlaat heeft ook geen gaslek.

Weet jij waar het nog aan kan liggen??

vegito (0), 13 jaar geleden

Het ratel van de disa is dat er teveel spelling in die klep komt. Het is van plastic en ze gaan regelmatig stuk of maken ze herrie.

Duro2010 (0), 13 jaar geleden

jah klopt wel want ik had nog van iemand anders gehoord dat hij dezelfde probleem had met ratelend geluid. Kan dat effect hebben op de Motormangement lampje? en een rijk of arm mengsel?

vegito (0), 13 jaar geleden

nee dat denk ik niet..dan zou ik eerder aan een sensor denken.

Duro2010 (0), 12 jaar geleden

mijn auto valt allang niet meer uit, en het was toch de LMM, heb het toen vervangen naar een originele.


dus nooit meer een immitatie!

Bedankt allen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.