Hallo beste sleutelaars,
ik heb een een 318d van 2008 met 94000km op de teller.
Ongeveer 1000km terug ging het gele motorstoringslampje aan, de dealer heeft de storing uitgelezen en melde dat de EGR klep stuk was, waarna deze vervangen is.
Toen hij voor de tweede maal ging branden na ongeveer 300km heeft de dealer "foutieve waarden" foutmelding geconstateerd, daarvoor de auto "in slaap gebracht" zoals werd vermeld en deze gereset.
Lampje bleef toen weer even uit, exacte stand weet ik niet maar ook maar 100km of zo.
Auto weer naar de dealer, daar werd de auto 6uur lang gecontroleerd op gebreken en bleek de melding uit de autocomputer naar de aansturing van de EGR klep verkeerde waarden door te geven.
De software in de computer is opnieuw geladen maar de foutieve waarden bleven komen, lampje ging na 30km al weer aan.
Eindconclusie van de dealer: de computer van de auto moet vervangen worden (dit gaat al gauw 1500 of meer kosten)
Is dit de enige, en juiste oplossing voor dit probleem, of is dit een beetje kort door de bocht om op een makkelijke manier een gecompliceerd probleem op te lossen?
De auto rijd verder probleemloos, op dat irritante gele lampje na dan.
In ben benieuwd of iemand hier een oplossing voor heeft.
Bij voorbaat dank voor jullie bijdrage.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
lijkt me een beetje kort door de bocht. Deze storing kán ook aangegeven worden bij een defecte luchtmassameter dacht ik.. dus laat je auto eens goed uitlezen door een bmw expert,die er echt zin in heeft.
Bedankt voor je reactie,
luchtmassameter klinkt al beter dan ECU, ik houd dit in gedachten en zal eens contact opnemen met een BMW specialist in de omgeving hier. (Drenthe)
11 jaar
hallo Maarten, en andere geinteresseerden,
de oplossing van het probleem heeft door omstandigheden even geduurd maar het is nu allemaal weer in orde.
Ik ben zoals aangeraden, naar een BMW specialist gegaan, deze zocht het probleem direct in de aansturing van de EGR klep.
Dit is een drukregelklepje dat als ik het goed heb het vacuum regelt waarmee de EGR klep opent, een zogeheten Pierburgklep.
Deze heeft hij even schoongemaakt, maar kon hem niet vervangen omdat hij deze niet op voorraad had.
Het schoonmaken heeft de storing niet verholpen, maar een paar weken later is het drukregelklepje alsnog vervangen, dit is met het uitlezen en resetten van de computer erbij ongeveer drie kwartier werk, kosten totaal E150 en het motorstoringslampje heeft daarna niet meer gebrand.
De storing verhelpen heeft dus E150 gekost, terwijl de dealer al een nieuwe computer in de auto wilde zetten a E1000 ex montage ex programeren ex BTW wat mij dus totaal ongeveer E2000 zou gaan kosten en dat had het drukregelklepje toch ook nog vervangen moeten worden.
Tevens is nu ook de EGR klep softwarematig uitgeschakeld zodat deze ook in de toekomst geen problemen kan veroorzaken zoals vervuiling van het inlaatspruitstuk waarvan legio voorbeelden op het net te vinden zijn.
Jullie begrijpen dus wel dat ik zeer blij ben met deze specialist, en dat de dealer mij niet meer zal zien.
Ik ben nog wel even bij de dealer langs geweest om te vragen wat hun commentaar hierop was.
Hun reactie was: dat ze het niet begrepen en dat dit nog nooit voorgekomen was, en ze boden hun veronschuldiging aan.
Ze zouden nog bellen om mijn vraag te beantwoorden of er nog iets geregeld kon worden, ik had immers al E560 uitgegeven zonder dat het probleem verholpen was.
Ze moeten nog bellen.
"Liever de Dealer" ??? ik dacht het toch niet meer.
@ Maarten: nog hartelijk bedankt voor de tip.
groet,
van een weer zeer blije BMW rijder,
11 jaar
mooi dat het is opgelost! En bedankt voor de feedback,wordt gewaardeerd.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar