auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Storing P0170 E36 M43 motor

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: m43 bosch bsm46

bovenstaande auto heeft met terugkerende regelmaat storing P0170 en een brandend motor management lampje.
Zat ook nog storing luchtmassameter in, deze is vervangen en die komt niet meer terug.

verder reeds vervangen carterventilatie slang en klep

brandstofdruk = 2.75 bar zonder vacuum.

geen vacuumlekkages op membraampjes en slangen en dergelijke. (gemeten met vacuummeter/pomp)

Wat verder opvalt is dat de longterm fueltrim op +20% staat
tijdens rijden reageert de shortterm fueltrim mijns insziens goed, dwz varieert van +20% naar -15% hierui concludeer ik dat de lambda sonde snel genoeg reageert

spanning voorste lambda sonde varieert zo van 0.1 tot 0.9 volt
spanning achterste lambda sonde gaat tijdens rijden naar 0.7 volt

koelvloeistof temperatuur sensor geeft normale waardes af (max 100 graden)
lucht temperatuur max 60 graden op bedrijfs temperatuur (lijkt mij aan de hoge kant?)

Bij koude motor houdt de motor heel licht in bij accelereren

geen uitlaatspruitstuklekkage of lekkage bij de lambda sondes (voor en achter)

Wij vragen ons nu af waarom de longterm fueltrim op 20% staat terwijl er verder weinig afwijkingen zijn geconstateerd.

wie heeft er nog een goed advies of wat zien wij hier over het hoofd ?


PT nieker

Geplaatst door

peugeottechnieker (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

P0170 wordt gegenereerd door de ecu als de long term fuel trim op zijn maximum staat van 20%.
Ik vind de brandstofdruk met afgenomen vacuum wat laag, maar ik zou me kunnen vergissen.
Het zou wel verklaren waarom de fuel trim naar +20% gaat.

Lucht temperatuur kan behoorlijk opwarmen bij stationair draaien, maar rijdend moet deze zakken.
Wat is de luchttemperatuur als je een tijdje 80 rijdt?

oldford 0
badge

15 jaar

De brandstofdruk wordt opgegeven 3 bar plus of min 0.2. 2.75 bar is dus feitelijk 0.05 bar beneden de minimale waarde. is inderdaat te laag maar niet zoveel dat dit een afwijking van 20% veroorzaakt ?? Maar ik ben daar ook niet helemaal zeker van

De lucht temperatuur heb ik eigenlijk nog niet gecontroleerd als je 80 rijdt.

Klant heeft auto nu weer mee tot na de hemelvaardag. Dan zal de EOBD lamp wel weer aan zijn en zal ik de lucht temperatuur nog eens controleren bij 80 km/h

Weet jij toevallig of er meerdere fueltrims zijn longterm dan, ? ik bedoel is er 1 voor stationair draaien en 1 voor deellast, ik zie n.l.maar 1 met de De hella DSS tester

In elk geval bedankt voor het meedenken.

PT nieker

Als je met EOBD uitleest is er maar 1 long term fuel trim. Welke ze dan laten zien als er meerdere zijn staat niet in de publiek te verkrijgen specificaties.
De meeste moderne ecu's hebben meestal meerdere long term fuel trims, maar dan moet je BMW Specifiek gaan uitlezen.

Als de opgegeven druk 3.0 bar is (met losgenomen vacuum) dan zou ik de regelaar onmiddelijk vervangen.
0,25 bar benzinedruk te laag (bij een lage flow - wie weet wat er gebeurt bij deellast of vollast) gecombineerd met een inlaat temperatuur van 60 graden verklaart in mijn ogen de long term fuel trim van 20%.
Denk erom, de ecu gaat niet boven die 20%, terwijl de motor op dit moment gewoon te arm staat.

Wat geven de diverse temperatuur sensors aan na een nachtje stil staan?
Ze moeten allemaal ongeveer gelijk zijn, kun je gauw genoeg zien of de lucht temperatuur af wijkt.

N.B.: Staat bij de opgegeven brandstofdruk hoe je moet meten? Stationair of motor uit? Vacuum los of vast?
Reageert de long term fuel trim als je stationair de vacuum los gooit?

oldford 0
badge

15 jaar

Oldford,

Die temperatuur sensors gaan we volgende week even controleren. De brandstofdruk wordt opgegeven zonder vacuum. (dus vac. slang los) 3 bar plus of min 0.2 bar stationair. in dokumentatie staat verder dat bij motor uit de druk gewoon 3 bar moet zijn zonder tolerantie.

De longterm fueltrim zal ik eens controleren met de vacuumslang los.

Wordt vervolgt.

Even een update. De lucht temperatuur is bij koude motor 70 graden !! DE koelvloeistof staat dan op 21 graden. De lucht temperatuursensor zit in de de luchtmassameter en die was al vervangen.
We gaan nu de bedrading naar de ecu maar eens doormeten.

Weet er iemand toevallig waar de motor ecu zich bevindt bij deze auto ?

Volgens mijn gegevens zou hij achter et dashborkastje moeten zitten maar ik heb hem daar niet gevonden. waar zit dat verekte ding ??

Achter Linker veerpoot naast remvloeistof potje ?
Oiram

[quote=UNIVERSEEL11698]Achter Linker veerpoot naast remvloeistof potje ?
Oiram[/quote]
In een zwarte plastiek afdekking, zitten ook nog relais. deksel zit vast met 4 imbusjes

ERwin_jah 0
badge

15 jaar

ik heb gekeken daar maar geen motor ecu te zien! Heeft dit er mee te maken dat het een compact is met een 1.9 liter 105 pk ? systeem is bosch bms 46

Bij een E36 zit hij toch achter de accu, achter een afdekplaat?
Accu verwijderen om gevaar van kortsluiting met ecu te voorkomen!

oldford 0
badge

15 jaar

ok ik ga daar eens kijken

[quote=oldford]Bij een E36 zit hij toch achter de accu, achter een afdekplaat?
Accu verwijderen om gevaar van kortsluiting met ecu te voorkomen![/quote]
Bij de 6 cilinders zit deze inderdaad achter in de kofferbak..

Bij de 4 cilinder gewoon onder de motorkap.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

wel originele lmm gemonteerd en adaptiewaarden gereset?
J.E

janh5107 0
badge

15 jaar

DE ecu zat achter de accu verscholen. Bedrading lmm is in orde.
lmm is niet bij bmw besteld. Het is een pierburg, die zat er ook in alleen het nummer is anders. Ik begin ook te twijfelen of deze wel juist is.
Adaptie waarden zal ik eens proberen te resetten

afgegeven spanningen van lmm kloppen niet. de afgegevenspanning van de lucht temp. sensor bedraagt 0.85 volt bij 20 graden en moet zijn 2.4 volt ! vandaar de afwijking in de afgelezen waarde (70 graden) de voedingen (5 volt en 12 volt) en massa op de lmm zijn in in orde.
de afgegeven spanning van de lucht massa klopt stationair wel (1.0 volt) maar komt niet boven de 3 volt bij gas geven, terwijl de waarde max. 4 volt moet zijn.

Ik ga maar eens een originele lmm bestellen bij BMW !!

Sorry voor de verlate update mmar de lmm is door originele vervangen en alle waardes kloppen weer en probleem is opgelost.

Kan soms te simpel zijn he PT :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.